Eğitim politikalarının ve sınıf hedeflerinin etkili bir şekilde uygulanması ve sunulmasında önemli bir yere sahip olan öğretmenlerin niteliği, kaliteli bir eğitimin en önemli unsurların başında gelmektedir. Bu çalışmada, Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği tarafından eğitim fakültelerinde yürütülen lisans programlarını değerlendirme ve akreditasyon süreçlerinin öğretmen yetiştirme programları üzerindeki yansımalarını eğitim programı değerlendirme çerçevesinde incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma çoklu durum çalışması olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grupları, Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik, İngilizce ve Sınıf Öğretmenliği lisans programlarında görevli öğretim elemanları, yöneticiler, idari personel ve öğrencilerden oluşmaktadır. Veriler görüşme, gözlem, doküman incelemesi ve anket tekniği kullanılarak elde edilmiştir. Bunun için geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formları, gözlem formu, anket formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen nitel veriler betimsel analiz yöntemi ile, nicel veriler betimleyici analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Betimsel analiz çerçevesi akreditasyon süreci ve yansımalar olmak üzere iki tema altında altı alt tema ve bunlara ilişkin kodlardan oluşturulmuştur. Nicel verilerin analizinde frekans ve yüzde istatistikleri kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, öğretmen eğitim programı değerlendirme ve akreditasyon sürecinin lisans programlarına yansımalarına yönelik olarak olumlu yönde yansımaları olmakla birlikte, yansımanın öğretim elemanları ve öğrencilerin çoğunluğu tarafından fark edilecek düzeyde olmadığından beklenen seviyede gerçekleşmediği belirlenmiştir.
The quality of teachers, who play a crucial role in the effective implementation and presentation of educational policies and classroom objectives, is one of the most important elements of quality education. The aim of this study is to describe the reflections of the curriculum evaluation and accreditation processes which was administered by Association for Evaluation and Accreditation of Teacher Education Programs (EPDAD) in education faculties on teacher education undergraduate programs. The research was designed as a multiple-case study. The study groups consisted of instructors and undergraduate students working in the primary mathematics, English, and classroom teaching undergraduate programs at a state university's faculty of education, which had applied to the program evaluation and accreditation process conducted by EPDAD. The data were collected through interviews, observation, document review, and surveys. For this purpose, semi-structured interview forms, an observation form, and a survey form were used. The qualitative and quantitative data were analyzed with qualitative and quantitative descriptive analysis methods, respectively. The descriptive analysis framework consisted of six sub-themes and corresponding codes related to them under two main themes: accreditation process and reflections. Frequency and percentage statistics were used in the analysis of quantitative data. According to the findings of the study, although there were positive reflections regarding the reflections of the teacher curriculum evaluation and accreditation process on undergraduate programs, it was determined that the reflection was not realized at the expected level, because it was not at a level that could be noticed by the majority of the instructors and students.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitimde Program Değerlendirme |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 31 Aralık 2024 |
| Kabul Tarihi | 2 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 38 Sayı: ITEAC2024 - Kalite Süreçlerinde Dijital Dönüşüm, Uluslararasılaşma ve Kültürel Yaklaşımlar |