Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL ISINMAYA YÖNELİK AKADEMİK BAŞARILARININ VE TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 2, 136 - 149, 29.12.2022

Öz

Son yıllarda dünyanın en belirgin çevre sorunu küresel ısınma olmuştur. Bilimsel çalışmalar, küresel ısınmanın doğal çevre ve canlılar üzerinde sayısız olumsuz etkilere neden olduğunu ortaya koymuştur. Bu olumsuz etkilerin ortadan kaldırılması veya azaltılması için bireylere gerekli eğitim ve öğretim verilerek bu tehdide karşı bilinçlendirilmelidir. Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin sosyoekonomik düzeyleri ile küresel ısınma konusundaki çevresel tutumları ve akademik başarıları arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Araştırmada betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma, Ankara'da farklı üniversitelerde öğrenim gören ve tesadüfi örnekleme yoluyla seçilen 320 üniversite öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin demografik düzeylerini belirlemek için Demografik Bilgi Anketi, çevreye yönelik tutumlarını belirlemek için Çevresel Tutum Anketi ve küresel ısınma konusundaki akademik başarılarını belirlemek için Küresel Isınma Başarı Testi kullanılmıştır. Öğrencilerin sosyoekonomik düzeyleri, dört farklı faktör (annenin eğitim durumu, babanın eğitim durumu, ailenin aylık net geliri, aile üyelerinin sayısı) dikkate alınarak düşük, orta ve yüksek şeklinde gruplandırılmıştır. Öğrencilerin küresel ısınma konusundaki çevresel tutum puanları ve akademik başarı puanları dikkate alınarak gruplar arasındaki anlamlılık ve korelasyon incelenmiştir. Araştırma sonunda, çevresel tutum puanı açısından sosyoekonomik olarak orta düzeydeki öğrenciler lehinde anlamlı bir farklılık tespit edilirken, küresel ısınmaya yönelik akademik başarıları açısından yüksek düzeydeki öğrenciler lehinde anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Abrahamson, D, E. (1989). Global Warming: The Issue, Impacts, Responses, The Challenge of Global Warming, Edited by Dean Edwin Abrahamson, Island Press, Washington, USA.
  • Boyes, E. & Stanisstreet, M., (1992). Students’ perceptions of global warming. International Journal of Environmental Studies. Vol. 42, pp. 287-300.
  • Bradley, J, C., Walıczek, T. M. & Zajıcek, J. M., (1999). Relationship between environmental knowledge and environmental attitude of high school students, Journal of Environmental Education, Spring 99, Vol: 30, Issue: 3.
  • Clark, M. (2006). Taking Action on Global Warming. Human and Ecological Risk Assessment: An International Journal, Vol.12 No.6, s,1013-1017.
  • Dalhgren, M. A. & Öberg, G. (2001). Questioning to learn and learning to question: Structure and function of problem-based learning scenarios in environmental science education. Higher Education, Vol.41, s. 263-282.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Genişletilmiş 5.Baskı: Üçyol Kültür Merkezi, Trabzon.
  • Fason, J, E. (1996). An Assessment Of Attitudes, Knowledge And Beliefs Og Global Warming A Comparison Between Twelfth Grade Students In Lansing, Michigan And Valdosta, Georgia, Michigan State University, USA.
  • İleri, R. (1998). Çevre Eğitimi ve Katılımın Sağlanması Çevre Koruma ve Araştırma Vakfı, Cilt:7, Sayı:28 s:3-9.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Genişletilmiş 17. baskı: Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Lavega E. L. D. (2004). Awareness, Knowledge, And Attıtude About Envıronmental Educatıon: Responses From Envıronmental Specıalısts, High School Instructors, Students, and Parents, Curriculum and Instruction in the College of Education, Florida, USA.
  • Türkeş, M., Sümer, U. M. & Çetiner, G. (2000). Küresel İklim Değişikliği ve Olası Etkileri, Çevre Bakanlığı. Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi Seminer Notları (13 Nisan 2000, İstanbul Sanayi Odası), 7-24, ÇKÖK Gn. Md. Ankara.
  • Ürey, M. & Güler, M. (2018). A qualitative study on how students with visual impairments perceive environmental issues, Journal of Science Education for Students with Disabilities. 21(1), 15-28.
  • Ürey, M., Colak, K., Bozdemir Yüzbasıoğlu, H., & Kaymakcı, S. (2020). Comparison of knowledge levels and misconceptions of science and social studies prospective teachers about atmospheric environmental problems. International Electronic Journal of Environmental Education, 10(2), 216-236.
  • Uzun. N. & Sağlam, N. (2006). orta öğretim öğrencileri için çevresel tutum ölçeği geliştirme ve geçerliliği, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:30, s: 240-250.
  • Uzun, N. & Sağlam, N. (2005). Sosyo-ekonomik durumun çevre bilinci ve çevre akademik başarısı üzerindeki etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:29, s:194-202.

ASSESSMENT OF UNIVERSITY STUDENTS' ACADEMIC ACHIEVEMENTS AND ATTITUDES TOWARDS GLOBAL WARMING

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 2, 136 - 149, 29.12.2022

Öz

In recent years, the most prominent environmental problem in the world has been global warming. Scientific studies have revealed the fact that global warming causes numerous negatife effects on the naturel environment and living beings. In order to remove or reduce these negative effects, individuals should be made conscious of this threat by providing them with the necessary education and training. The aim of this study is to investigate the relationship between university students' socioeconomic levels and their environmental attitudes and academic achievements in the subject of global warming. Descriptive method was used in the study and the research was conducted with 320 university students enrolled in different universities in Ankara and selected through random sampling. The Demographic Information Questionnaire was employed in order to determine students' demographic levels, The Environmental Attitudes Questionnaire was used to determine their attitudes towards the environment, and The Global Warming Achievement Test was used to determine their academic achievements in the subject of global warming. Students' socioeconomic levels were grouped as “low (group 1)”, “medium (group 2)”, and “high (group 3)” by assessing the relationship between four different factors (the mother's educational background, the father's educational background, the family's monthly net income, the number of family members). Significance and correlation between groups were analyzed by considering students' environmental attitude scores and academic achievement scores in the subject of global warming. The findings suggest that a significant difference exists between the environmental attitude scores in favor of the student group at the “medium (group 2)” level, and a significant difference exists between the academic achievement scores in favor of the student group at the “high (group 3)” level. In addition, a linear correlation was found between students' environmental attitudes and their academic achievements in the subject of global warming.

Kaynakça

  • Abrahamson, D, E. (1989). Global Warming: The Issue, Impacts, Responses, The Challenge of Global Warming, Edited by Dean Edwin Abrahamson, Island Press, Washington, USA.
  • Boyes, E. & Stanisstreet, M., (1992). Students’ perceptions of global warming. International Journal of Environmental Studies. Vol. 42, pp. 287-300.
  • Bradley, J, C., Walıczek, T. M. & Zajıcek, J. M., (1999). Relationship between environmental knowledge and environmental attitude of high school students, Journal of Environmental Education, Spring 99, Vol: 30, Issue: 3.
  • Clark, M. (2006). Taking Action on Global Warming. Human and Ecological Risk Assessment: An International Journal, Vol.12 No.6, s,1013-1017.
  • Dalhgren, M. A. & Öberg, G. (2001). Questioning to learn and learning to question: Structure and function of problem-based learning scenarios in environmental science education. Higher Education, Vol.41, s. 263-282.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Genişletilmiş 5.Baskı: Üçyol Kültür Merkezi, Trabzon.
  • Fason, J, E. (1996). An Assessment Of Attitudes, Knowledge And Beliefs Og Global Warming A Comparison Between Twelfth Grade Students In Lansing, Michigan And Valdosta, Georgia, Michigan State University, USA.
  • İleri, R. (1998). Çevre Eğitimi ve Katılımın Sağlanması Çevre Koruma ve Araştırma Vakfı, Cilt:7, Sayı:28 s:3-9.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Genişletilmiş 17. baskı: Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Lavega E. L. D. (2004). Awareness, Knowledge, And Attıtude About Envıronmental Educatıon: Responses From Envıronmental Specıalısts, High School Instructors, Students, and Parents, Curriculum and Instruction in the College of Education, Florida, USA.
  • Türkeş, M., Sümer, U. M. & Çetiner, G. (2000). Küresel İklim Değişikliği ve Olası Etkileri, Çevre Bakanlığı. Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi Seminer Notları (13 Nisan 2000, İstanbul Sanayi Odası), 7-24, ÇKÖK Gn. Md. Ankara.
  • Ürey, M. & Güler, M. (2018). A qualitative study on how students with visual impairments perceive environmental issues, Journal of Science Education for Students with Disabilities. 21(1), 15-28.
  • Ürey, M., Colak, K., Bozdemir Yüzbasıoğlu, H., & Kaymakcı, S. (2020). Comparison of knowledge levels and misconceptions of science and social studies prospective teachers about atmospheric environmental problems. International Electronic Journal of Environmental Education, 10(2), 216-236.
  • Uzun. N. & Sağlam, N. (2006). orta öğretim öğrencileri için çevresel tutum ölçeği geliştirme ve geçerliliği, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:30, s: 240-250.
  • Uzun, N. & Sağlam, N. (2005). Sosyo-ekonomik durumun çevre bilinci ve çevre akademik başarısı üzerindeki etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:29, s:194-202.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Ürey 0000-0002-7753-7936

Muhammet Baltürk Bu kişi benim 0000-0002-3613-1905

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ürey, M., & Baltürk, M. (2022). ASSESSMENT OF UNIVERSITY STUDENTS’ ACADEMIC ACHIEVEMENTS AND ATTITUDES TOWARDS GLOBAL WARMING. Uygulamada Eğitim Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 136-149.