Our country has been intertwined with the phenomenon of migration for many years due to its geopolitical position. Especially due to the civil war in Syria broke out in 2011, many Syrian families came to our country. The children of these families were integrated into our education system and encountered with the curriculum lessons. In this study, the metaphors developed by Syrian immigrant students attending primary school about the lessons in the primary school (1-4) curriculum are presented. In this research, metaphor can be explained in general terms as the concretization of an abstract concept in the minds of individuals by concretizing it and making it concrete by reflecting it into feelings and thoughts. Through metaphor, individuals make their thoughts about concepts more understandable by associating them with the words in their subconscious. In the study, 53 Syrian students studying in the second, third, and fourth grades in a public primary school in Eyyübiye district of Şanlıurfa province in the 2023-2024 academic year were studied. Two sampling methods, convenience sampling, and criterion sampling, were used to determine the study group. Case study, one of the qualitative research designs, was used in the study. The participants were asked to develop a metaphor for the lessons in the primary school (1-4) curriculum courses and a sentence to explain this metaphor. For each lesson, the participants were asked to fill in the following sentence: "I think Turkish lesson ....................... . Because .............................". The metaphors were collected for 12 curriculum courses in total and analysed and tabulated using content analysis. When the results of the study were analysed, it was seen that the participants developed positive attitudes towards the curriculum courses. While developing metaphors about the courses, the participants generally benefited from their emotions, in-class materials, the meanings of the terms used in the course, the activities carried out in the course, or expressions about the functioning of the course.
Classroom teaching immigrant students metaphor primary school curriculum
Ülkemiz jeopolitik konumundan dolayı uzun yıllardır göç olgusu ile iç içedir. Özellikle 2011 yılında Suriye’de çıkan iç savaştan dolayı ülkemize pek çok Suriyeli aile gelmiştir. Bu ailelerin çocukları da eğitim sistemimize dâhil olmuş ve müfredat dersleriyle karşılaşmışlardır. Bu araştırmada ilkokula devam eden Suriyeli göçmen öğrencilerin ilkokul (1-4) ders müfredatındaki derslere ilişkin geliştirdikleri metaforlar ortaya konmuştur. Metafor genel anlamda, bireylerin zihinlerindeki soyut bir kavramın somutlaştırılıp duygu ve düşüncelere dökülmesiyle somut hale getirilmesi olarak açıklanabilir. Metafor sayesinde bireyler, kavramlara yönelik düşüncelerini bilinçaltlarındaki kelimelerle ilişkilendirerek anlaşılır hale getirir. Araştırmada Şanlıurfa ilinin Eyyübiye ilçesinde bir devlet ilkokulunda 2023-2024 eğitim öğretim yılında ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıfta öğrenim gören 53 Suriyeli öğrenci ile çalışılmıştır. Çalışma grubu belirlenirken kolay ulaşılabilir ve ölçüt örneklemeden olmak üzere iki örnekleme yönteminden faydalanılmıştır. Çalışma kapsamında nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Bu katılımcılardan ilkokul (1-4) müfredat derslerindeki derslere ilişkin geliştirdikleri metafor ve bu metaforu açıklayacak bir cümle istenmiştir. Katılımcılara her bir ders için “Bence Türkçe dersi ....................... . Çünkü .............................” şeklinde yazılı kağıtlar verilmiştir. Metaforlar, toplamda 12 müfredat dersi için toplanmış olup içerik analizi kullanılarak çözümlenmiş ve tablo haline getirilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında katılımcıların müfredat derslerine ilişkin olumlu tutum geliştirdikleri görülmektedir. Katılımcılar derslere ilişkin metaforlar geliştirirken genellikle duygularından, ders içi materyallerden, derste kullanılan terim anlamlardan, derste yapılan etkinliklerden veya dersin işleyişine yönelik ifadelerden yararlanmışlardır.
Sınıf öğretmenliği göçmen öğrenciler metafor ilkokul ders müfredatı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sınıf Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 1 |