This research draws attention to the importance of reverse mobbing in organizational psychology and management, which has limited studies in the literature. It is thought that an in-depth examination of issues such as the definition of reverse mobbing actions faced by managers in the banking sector, what such actions are, the causes of such actions, their effects on managers, and solution suggestions will contribute to the academic field and provide practical information for bank managers and business professionals. For this purpose, the study's methodology was based on a phenomenological design from qualitative research designs, and semi-structured interviews were conducted with 16 bank managers in different positions. The interviews were conducted face-to-face; each lasted approximately 60 minutes, and the interviews were conducted at the employees' workplaces and recorded by the researcher. In the study, the definition, actions, causes, effects, and coping mechanisms of reverse mobbing were investigated in detail. The research findings will contribute to a better understanding of reverse mobbing in banking and other sectors and raise awareness, which will have important implications for creating healthier and more supportive work environments.
Bu araştırma, literatürde sınırlı sayıda çalışma bulunan ters mobbing olgusunun örgütsel psikoloji ve yönetim alanındaki önemine dikkat çekmektedir. Özellikle bankacılık sektöründe yöneticilerin karşılaştığı ters mobbing eylemlerinin tanımı, bu tarz eylemlerin neler olduğu, eylemlerin nedenleri, yöneticiler üzerinde etkileri ve çözüm önerileri gibi konuların derinlemesine incelenmesinin akademik alana katkı sağlayacağı ve banka yöneticileri ile iş dünyası profesyonelleri için pratik bilgiler sunacağı düşünülmektedir. Bu amaçla, araştırmanın metodolojisi, nitel araştırma desenlerinden olgu bilim desenine dayandırılarak, farklı pozisyonlardaki 16 banka yöneticileriyle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Görüşmeler yüz yüze gerçekleşmiş, her bir görüşme yaklaşık 60 dakika sürmüş ve görüşmeler çalışanların işyerlerinde yapılmış olup, araştırmacı tarafından kayıt altına alınmıştır. Çalışmada, ters mobbingin tanımı, eylemleri, nedenleri, etkileri ve başa çıkma mekanizmaları detaylı olarak araştırılmıştır. Araştırma bulgularının, bankacılık ve diğer sektörlerde ters mobbingin daha iyi anlaşılmasına ve farkındalık oluşturulmasına katkıda bulunarak daha sağlıklı ve destekleyici iş ortamlarının oluşturulmasına yönelik önemli sonuçlar doğurması düşünülmektedir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Banka Yönetimi, İşletme , İş Sistemleri (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 8 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 20 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 6 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 2 |
Uluslararası Ekonomi ve Yenilik Dergisi
Karadeniz Teknik Üniversitesi, İİBF, İktisat Bölümü, 61080, Trabzon/Türkiye
https://dergipark.org.tr/en/pub/ueyd
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.