Research Article
BibTex RIS Cite

The Relationship between Education and Economic Growth in Turkey: Fourier Cointegration Test

Year 2020, Volume: 6 Issue: 2, 175 - 190, 17.10.2019

Abstract

This study aims to investigate the effect of education on economic growth in Turkey over the period of 1960-2018 using newly developed Fourier-Shin cointegration test and dynamic least square (DOLS) estimator. The results of the Fourier-Shin cointegration test shows that there is a long-term relationship between vocational high school graduates, university graduates and economic growth. Moreover, the long-term coefficients obtained with the DOLS estimator indicate that university education positively affect economic growth. The increase in university graduates supports economic growth. However, the positive coefficient of vocational high school education is statistically insignificant and quite low. Therefore, it can be said that graduates of vocational high schools in Turkey do not contribute enough to production. Consequently, university education should continue to be supported and vocational high school education should be improved.

References

  • Afşar, M. (2009). Türkiye’de Eğitim Yatırımları ve Ekonomik Büyüme İlişkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 85-98.
  • Afzal, M., Malik, M. E., Begum, I., Sarwar, K. ve Fatima, H. (2012). Relationship among Education, Poverty and Economic Growth in Pakistan: An Econometric Analysis. Journal of Elementary Education, 22(1), 23-45.
  • Arai, Y. ve Kurozumi, E. (2007). Testing for the Null Hypothesis of Cointegration with a Structural Break. Econometric Reviews, 26(6), 705-739.
  • Ay, A. ve Yardımcı, P. (2008). Türkiye’de Beşeri Sermaye Birikimine Dayalı Ak Tipi İçsel Ekonomik Büyümenin Var Modeli ile Analizi. Maliye Dergisi, 155, 39-54.
  • Becker, G. S., Murphy, K. M. ve Tamura, R. (1990). Human Capital, Fertility, and Economic Growth. Journal of Political Economy, 98(5), 12-37.
  • Becker, R., Enders, W. ve Lee, J. (2006). A Stationarity Test in the Presence of an Unknown Number of Smooth Breaks. Journal of Time Series Analysis, 27(3), 381-409.
  • Benos, N. ve Zotou, S. (2014). Education and Economic Growth: A Meta-Regression Analysis. World Development, 64, 669-689.
  • Carrion-i-Silvestre, J. L. ve Sansó, A. (2007). The KPSS Test with Two Structural Breaks. Spanish Economic Review, 9(2), 105-127.
  • Çalışkan, Ş., Karabacak, M. ve Meçik, O. (2013). Türkiye’de Eğitim-Ekonomik Büyüme İlişkisi: 1923-2011 (Kantitatif bir yaklaşım). Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(21), 29-48.
  • Çalışkan, Ş., Karabacak, M. ve Meçik, O. (2017). Türkiye’de Uzun Dönemde Eğitim ve Sağlık Harcamaları ile Ekonomik Büyüme İlişkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 33(1), 75-96.
  • Çetin, A. K., Kutlutürk, M. M. ve Akmaz, H. K. (2014). Eğitim Durumuna Göre İstihdamın GSYH Etkisi. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 12(22), 249-266.
  • Dahal, M. P. (2010). Higher Educational Enrollment, School Teachers and GDP in Nepal: A Causality Analysis. Economic Journal of Development Issues, 12(11), 69-91.
  • Erdoğan, S. ve Yıldırım, D. Ç. (2009). Türkiye’de Eğitim–İktisadi Büyüme İlişkisi Üzerine Ekonometrik Bir İnceleme. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 4(2), 11-22.
  • Eriçok, R. E. ve Yılancı, V. (2013). Eğitim Harcamaları ve Ekonomik Büyüme İlişkisi: Sınır Testi Yaklaşımı. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 8(1), 87-101.
  • Gallant, A. R. (1981). On the Bias in Flexible Functional Forms and an Essentially Unbiased form: the Fourier Flexible Form. Journal of Econometrics, 15(2), 211-245.
  • Gövdeli, T. (2016). Türkiye’de Eğitim-Ekonomik Büyüme İlişkisi: Yapısal Kırılmalı Birim Kök ve Eşbütünleşme Analizi. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(3), 223-238.
  • Gylfason, T. (2001). Natural Resources, Education, and Economic Development. European Economic Review, 45(4), 847-859.
  • Hanushek, E. A. (2013). Economic Growth in Developing Countries: The Role of Human Capital. Economics of Education Review, 37, 204-212.
  • Kesikoğlu, F. ve Öztürk, Z. (2013). Relationship between Human Capital and Economic Growth: Panel Causality Analysis for Selected OECD Countries. Journal of Economic and Social Studies, 3(1), 153-162.
  • Kurozumi, E. (2002). Testing for Stationarity with a Break. Journal of Econometrics, 108(1), 63-99.
  • Kwiatkowski, D., Phillips, P. C., Schmidt, P. ve Shin, Y. (1992). Testing the Null Hypothesis of Stationarity Against the Alternative of a Unit Root: How Sure Are We that Economic Time Series Have a Unit Root?. Journal of Econometrics, 54(1-3), 159-178.
  • Lucas, R. E. (1988). On the Mechanics of Economic Development. Journal of Monetary Economics, 22(1), 3-42.
  • Mankiw, N. G., Romer, D. ve Weil, D. N. (1992). A Contribution to the Empirics of Economic Growth. The Quarterly Journal of Economics, 107(2), 407-437.
  • Mercan, M. ve Sezer, S. (2014). The Effect of Education Expenditure on Economic Growth: The Case of Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 109, 925-930.
  • Neycheva, M. (2014). The Role of Education for the Economic Growth of Bulgaria. Economics, Management, and Financial Markets, 9(1), 182-190.
  • Özşahin, Ş. ve Karaçor, Z. (2013). Ekonomik Büyümenin Belirleyicilerinden Biri Olarak Beşeri Sermaye: Yükseköğrenimin Türkiye Ekonomisi için Önemi. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(1), 148-162.
  • Pamuk, M. ve Bektaş, H. (2014). Türkiye’de Eğitim Harcamaları ve Ekonomik Büyüme Arasındaki İlişki: ARDL Sınır Testi Yaklaşımı. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 77-90.
  • Pegkas, P. (2014). The Link between Educational Levels and Economic Growth: A Neoclassical Approach for the Case of Greece. International Journal of Applied Economics, 11(2), 38-54.
  • Romer, P. M. (1986). Increasing Returns and Long-run Growth. Journal of Political Economy, 94(5), 1002-1037.
  • Schultz, T. W. (1961). Education and economic growth. In N. B. Henry (ed.), Social Forces Influencing American Education. Chicago, IL: University of Chicago Press.
  • Shin, Y. (1994). A Residual-Based Test of the Null of Cointegration against the Alternative of No Cointegration. Econometric Theory, 10(1), 91-115.
  • Solow, R. M. (1956). A Contribution to the Theory of Economic Growth. The Quarterly Journal of Economics, 70(1), 65-94.
  • Stock, J. H. ve Watson, M. W. (1993). A Simple Estimator of Cointegrating Vectors in Higher Order Integrated Systems. Econometrica: Journal of the Econometric Society, 61(4), 783-820.
  • Tsamadias, C. ve Prontzas, P. (2012). The Effect of Education on Economic Growth in Greece over the 1960–2000 Period. Education Economics, 20(5), 522-537.
  • Terzi, H. ve Yurtkuran, S. (2016). Türkiye’de Eğitim ve İktisadi Büyüme İlişkisi: Sims ve Toda-Yamamoto Nedensellik Analizleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 11(2), 7-24.
  • Topallı, N. (2017). Beşeri Sermaye ve Ekonomik Büyüme Arasındaki İlişki: Türkiye Örneği. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 110-121.
  • Tsong, C. C., Lee, C. F., Tsai, L. J. ve Hu, T. C. (2016). The Fourier Approximation and Testing for the Null of Cointegration. Empirical Economics, 51(3), 1085-1113.
  • Vu, T. B., Hammes, D. L. ve Im, E. I. (2012). Vocational or University Education? A New Look at Their Effects on Economic Growth. Economics Letters, 117(2), 426-428.
  • Yaylalı, M. ve Lebe, F. (2011). Beşeri Sermaye ile İktisadi Büyüme Arasındaki İlişkinin Ampirik Analizi. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 30(1), 23-51.
  • Yurtkuran, S. ve Terzi, H. (2015). Does Education Affect Economic Growth in Turkey? A Causality Analysis. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30(2), 19-38.
  • Zivengwa, T., Hazvina, F., Ndedzu, D. ve Mavesere, I. M. (2013). Investigating the Causal Relationship between Education and Economic Growth in Zimbabwe. Asian Journal of Humanities and Social Studies,1(5), 399-410.

Türkiye’de Eğitim ve Ekonomik Büyüme İlişkisi: Fourier Eşbütünleşme Testi

Year 2020, Volume: 6 Issue: 2, 175 - 190, 17.10.2019

Abstract

Bu çalışma Türkiye’de 1960-2018 döneminde yeni geliştirilen Fourier-Shin eşbütünleşme testi ve dinamik en küçük kareler (DEKK) tahmincisini kullanarak eğitimin ekonomik büyüme üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Fourier-Shin eşbütünleşme testi meslek lisesi mezunları, üniversite mezunları ve ekonomik büyüme arasında uzun dönemli bir ilişki olduğunu göstermektedir. Ayrıca, DEKK tahmincisi ile elde edilen uzun dönem katsayıları üniversite eğitiminin ekonomik büyümeyi olumlu yönde etkilediğini belirtmektedir. Üniversite mezunlarındaki artış ekonomik büyümeyi desteklemektedir. Ancak mesleki lise eğitiminin pozitif katsayısı istatistiksel olarak anlamsız ve oldukça düşüktür. Bu nedenle Türkiye'de meslek lisesi mezunlarının üretim düzeyine yeterince katkı yapmadığı söylenebilir. Sonuç itibariyle üniversite eğitiminin desteklenmeye devam edilmesi, meslek lisesi eğitiminin ise iyileştirilmesi gerekmektedir.

References

  • Afşar, M. (2009). Türkiye’de Eğitim Yatırımları ve Ekonomik Büyüme İlişkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 85-98.
  • Afzal, M., Malik, M. E., Begum, I., Sarwar, K. ve Fatima, H. (2012). Relationship among Education, Poverty and Economic Growth in Pakistan: An Econometric Analysis. Journal of Elementary Education, 22(1), 23-45.
  • Arai, Y. ve Kurozumi, E. (2007). Testing for the Null Hypothesis of Cointegration with a Structural Break. Econometric Reviews, 26(6), 705-739.
  • Ay, A. ve Yardımcı, P. (2008). Türkiye’de Beşeri Sermaye Birikimine Dayalı Ak Tipi İçsel Ekonomik Büyümenin Var Modeli ile Analizi. Maliye Dergisi, 155, 39-54.
  • Becker, G. S., Murphy, K. M. ve Tamura, R. (1990). Human Capital, Fertility, and Economic Growth. Journal of Political Economy, 98(5), 12-37.
  • Becker, R., Enders, W. ve Lee, J. (2006). A Stationarity Test in the Presence of an Unknown Number of Smooth Breaks. Journal of Time Series Analysis, 27(3), 381-409.
  • Benos, N. ve Zotou, S. (2014). Education and Economic Growth: A Meta-Regression Analysis. World Development, 64, 669-689.
  • Carrion-i-Silvestre, J. L. ve Sansó, A. (2007). The KPSS Test with Two Structural Breaks. Spanish Economic Review, 9(2), 105-127.
  • Çalışkan, Ş., Karabacak, M. ve Meçik, O. (2013). Türkiye’de Eğitim-Ekonomik Büyüme İlişkisi: 1923-2011 (Kantitatif bir yaklaşım). Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(21), 29-48.
  • Çalışkan, Ş., Karabacak, M. ve Meçik, O. (2017). Türkiye’de Uzun Dönemde Eğitim ve Sağlık Harcamaları ile Ekonomik Büyüme İlişkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 33(1), 75-96.
  • Çetin, A. K., Kutlutürk, M. M. ve Akmaz, H. K. (2014). Eğitim Durumuna Göre İstihdamın GSYH Etkisi. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 12(22), 249-266.
  • Dahal, M. P. (2010). Higher Educational Enrollment, School Teachers and GDP in Nepal: A Causality Analysis. Economic Journal of Development Issues, 12(11), 69-91.
  • Erdoğan, S. ve Yıldırım, D. Ç. (2009). Türkiye’de Eğitim–İktisadi Büyüme İlişkisi Üzerine Ekonometrik Bir İnceleme. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 4(2), 11-22.
  • Eriçok, R. E. ve Yılancı, V. (2013). Eğitim Harcamaları ve Ekonomik Büyüme İlişkisi: Sınır Testi Yaklaşımı. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 8(1), 87-101.
  • Gallant, A. R. (1981). On the Bias in Flexible Functional Forms and an Essentially Unbiased form: the Fourier Flexible Form. Journal of Econometrics, 15(2), 211-245.
  • Gövdeli, T. (2016). Türkiye’de Eğitim-Ekonomik Büyüme İlişkisi: Yapısal Kırılmalı Birim Kök ve Eşbütünleşme Analizi. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(3), 223-238.
  • Gylfason, T. (2001). Natural Resources, Education, and Economic Development. European Economic Review, 45(4), 847-859.
  • Hanushek, E. A. (2013). Economic Growth in Developing Countries: The Role of Human Capital. Economics of Education Review, 37, 204-212.
  • Kesikoğlu, F. ve Öztürk, Z. (2013). Relationship between Human Capital and Economic Growth: Panel Causality Analysis for Selected OECD Countries. Journal of Economic and Social Studies, 3(1), 153-162.
  • Kurozumi, E. (2002). Testing for Stationarity with a Break. Journal of Econometrics, 108(1), 63-99.
  • Kwiatkowski, D., Phillips, P. C., Schmidt, P. ve Shin, Y. (1992). Testing the Null Hypothesis of Stationarity Against the Alternative of a Unit Root: How Sure Are We that Economic Time Series Have a Unit Root?. Journal of Econometrics, 54(1-3), 159-178.
  • Lucas, R. E. (1988). On the Mechanics of Economic Development. Journal of Monetary Economics, 22(1), 3-42.
  • Mankiw, N. G., Romer, D. ve Weil, D. N. (1992). A Contribution to the Empirics of Economic Growth. The Quarterly Journal of Economics, 107(2), 407-437.
  • Mercan, M. ve Sezer, S. (2014). The Effect of Education Expenditure on Economic Growth: The Case of Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 109, 925-930.
  • Neycheva, M. (2014). The Role of Education for the Economic Growth of Bulgaria. Economics, Management, and Financial Markets, 9(1), 182-190.
  • Özşahin, Ş. ve Karaçor, Z. (2013). Ekonomik Büyümenin Belirleyicilerinden Biri Olarak Beşeri Sermaye: Yükseköğrenimin Türkiye Ekonomisi için Önemi. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(1), 148-162.
  • Pamuk, M. ve Bektaş, H. (2014). Türkiye’de Eğitim Harcamaları ve Ekonomik Büyüme Arasındaki İlişki: ARDL Sınır Testi Yaklaşımı. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 77-90.
  • Pegkas, P. (2014). The Link between Educational Levels and Economic Growth: A Neoclassical Approach for the Case of Greece. International Journal of Applied Economics, 11(2), 38-54.
  • Romer, P. M. (1986). Increasing Returns and Long-run Growth. Journal of Political Economy, 94(5), 1002-1037.
  • Schultz, T. W. (1961). Education and economic growth. In N. B. Henry (ed.), Social Forces Influencing American Education. Chicago, IL: University of Chicago Press.
  • Shin, Y. (1994). A Residual-Based Test of the Null of Cointegration against the Alternative of No Cointegration. Econometric Theory, 10(1), 91-115.
  • Solow, R. M. (1956). A Contribution to the Theory of Economic Growth. The Quarterly Journal of Economics, 70(1), 65-94.
  • Stock, J. H. ve Watson, M. W. (1993). A Simple Estimator of Cointegrating Vectors in Higher Order Integrated Systems. Econometrica: Journal of the Econometric Society, 61(4), 783-820.
  • Tsamadias, C. ve Prontzas, P. (2012). The Effect of Education on Economic Growth in Greece over the 1960–2000 Period. Education Economics, 20(5), 522-537.
  • Terzi, H. ve Yurtkuran, S. (2016). Türkiye’de Eğitim ve İktisadi Büyüme İlişkisi: Sims ve Toda-Yamamoto Nedensellik Analizleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 11(2), 7-24.
  • Topallı, N. (2017). Beşeri Sermaye ve Ekonomik Büyüme Arasındaki İlişki: Türkiye Örneği. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 110-121.
  • Tsong, C. C., Lee, C. F., Tsai, L. J. ve Hu, T. C. (2016). The Fourier Approximation and Testing for the Null of Cointegration. Empirical Economics, 51(3), 1085-1113.
  • Vu, T. B., Hammes, D. L. ve Im, E. I. (2012). Vocational or University Education? A New Look at Their Effects on Economic Growth. Economics Letters, 117(2), 426-428.
  • Yaylalı, M. ve Lebe, F. (2011). Beşeri Sermaye ile İktisadi Büyüme Arasındaki İlişkinin Ampirik Analizi. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 30(1), 23-51.
  • Yurtkuran, S. ve Terzi, H. (2015). Does Education Affect Economic Growth in Turkey? A Causality Analysis. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 30(2), 19-38.
  • Zivengwa, T., Hazvina, F., Ndedzu, D. ve Mavesere, I. M. (2013). Investigating the Causal Relationship between Education and Economic Growth in Zimbabwe. Asian Journal of Humanities and Social Studies,1(5), 399-410.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Economics
Journal Section Research Articles
Authors

Uğur Korkut Pata 0000-0002-2853-4106

Publication Date October 17, 2019
Submission Date January 15, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Pata, U. K. (2019). Türkiye’de Eğitim ve Ekonomik Büyüme İlişkisi: Fourier Eşbütünleşme Testi. International Journal of Economics and Innovation, 6(2), 175-190.

International Journal of Economics and Innovation

Karadeniz Technical University, Department of Economics, 61080, Trabzon/Türkiye
28816