This study discusses how the concept of hero changes and transforms in Robert Schneider's The Brother of Sleep and Patrick Süskind's Perfume novels. The highly developed “hearing” and “smell” senses of the protagonists of these novels are placed against the sense of “sight”, which is the method of perceiving the world in the Enlightenment. Thus, both novels enable a criticism of the Enlightenment. In this context, the senses of hearing and smell are associated with concepts such as the subconscious, emotion, and impulse, which the Enlightenment suppressed or ignored, but Postmodernity reconsidered through anti-heroism. The sense of sight served the Enlightenment project as the representative of mind, consciousness, and science, as well as its close relationship with the classical hero. Hence, it is described that there is a symbolic regression to pre-Enlightenment through postmodern heroes. In this context, the classical hero is defined as a product of the Enlightenment, an ideological and mythical figure who transcends nature and its rules, bringing “wisdom” and “culture”. The anti-hero, on the other hand, is portrayed as representing the return to nature, the subconscious and its uncontrollability, primal instincts, and emotions, reflecting the worldview and problems of contemporary individuals.
This study discusses how the concept of hero changes and transforms in Robert Schneider's The Brother of Sleep and Patrick Süskind's Perfume novels. The highly developed “hearing” and “smell” senses of the protagonists of these novels are placed against the sense of “sight”, which is the method of perceiving the world in the Enlightenment. Thus, both novels enable a criticism of the Enlightenment. In this context, the senses of hearing and smell are associated with concepts such as the subconscious, emotion, and impulse, which the Enlightenment suppressed or ignored, but Postmodernity reconsidered through anti-heroism. The sense of sight served the Enlightenment project as the representative of mind, consciousness, and science, as well as its close relationship with the classical hero. Hence, it is described that there is a symbolic regression to pre-Enlightenment through postmodern heroes. In this context, the classical hero is defined as a product of the Enlightenment, an ideological and mythical figure who transcends nature and its rules, bringing “wisdom” and “culture”. The anti-hero, on the other hand, is portrayed as representing the return to nature, the subconscious and its uncontrollability, primal instincts, and emotions, reflecting the worldview and problems of contemporary individuals.
Bu çalışmada Robert Schneider’in Uykunun Kardeşi ve Patrick Süskind’in Koku romanlarında kahraman kavramının nasıl bir değişim ve dönüşüm geçirdiği ele alınmaktadır. Bu romanların başkahramanlarının çok gelişmiş “işitme” ve “koku alma” duyuları, Aydınlanmanın dünyayı algılama yöntemi olarak kabul ettiği “görme” duyusunun karşısına yerleştirilmekte ve böylece bir Aydınlanma eleştirisi yapılmaktadır. Bu bağlamda, işitme ve koku alma duyuları bilinçaltı, duygu, dürtü gibi Aydınlanmanın bastırdığı veya görmezden geldiği, ancak Postmodernitenin anti-kahramanlık üzerinden yeniden ele aldığı kavramlar ile ilişkilendirilmektedir. Görme duyusunun ise aklın, bilincin ve bilimin temsilcisi olarak Aydınlanma projesine hizmet ettiği ve klasik kahramanla olan yakın ilişkisine değinilmektedir. Böylece postmodern kahramanlar üzerinden Aydınlanma öncesine sembolik bir geri dönüşün olduğu anlatılmaktadır. Bu bağlamda klasik kahraman Aydınlanmanın bir ürünü olarak, doğayı ve onun kurallarını aşan, bilgelik ve kültür getiren ideolojik ve mitik bir figür olarak tanımlanmaktadır. Anti-kahramanın ise doğanın geri dönüşünü, bilinçaltını ve onun kontrol edilemezliğini, ilkel dürtüler ile duyguları temsil ettiği ve bu yönleriyle günümüz insanının dünyaya bakışını ve problemlerini yansıttığı anlatılmaktadır.
Birincil Dil | Almanca |
---|---|
Konular | Edebi Teori |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 25 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 19 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 1 |
422x119
Articles published in this journal are licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International license. This journal does not charge APCs or submission charges. Articles published in this journal are permanently free for everyone to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles. |