Bu araştırma, lise öğrencilerinin psikolojik iyi oluş düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemeyi ve psikolojik iyi oluş ile sosyal medya bağımlılık düzeyi arasındaki ilişkiyi belirlemeyi amaçlamıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Adıyaman’ın çeşitli okullarında öğrenim görmekte olan 332 160 kız ve 172 erkek öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama araçları olarak Warwick Edinburg Mental İyi Oluş Ölçeği, Sosyal Medya Bağımlılık Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Analizlerde iki grubun karşılaştırılmasında t-testi ve Mann-Whitney U testi, daha fazla grupların karşılaştırılmasında tek yönlü varyans analizi ANOVA ve Kruskal–Wallis tekniği kullanılmıştır. Gruplar arası farklılığı belirlemek için F istatistiği kullanılmıştır. Lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığının psikolojik iyi oluş düzeylerini yordamadaki gücünün belirlenmesinde adımsal stepwise regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; erkek öğrenciler ve kız öğrenciler psikolojik iyi oluş düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı; akıllı telefona sahip olan öğrencilerin psikolojik iyi oluşlarının daha yüksek olduğu ve anadolu liselerinde okuyan öğrencilerin psikolojik iyi oluş düzeylerinin imam hatip lisesinde okuyan öğrencilerden daha yüksek olduğu görülmüştür. Sosyal medya bağımlılığının alt boyutlarından çatışma ile psikolojik iyi oluş arasında negatif yönde anlamlı ilişki bulunurken, duygu durum düzenleme, meşguliyet, tekrarlama ile yalnızlık arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır
Psikolojik iyi oluş sosyal medya bağımlılığı çatışma duygu durum düzenleme meşguliyet tekrarlama
This research aimed to examine the psychological well-being of high school students in terms of various variables and to determine the relation between psychological well-being and social media dependency level. The study group of the study consisted of 332 160 girls and 172 boys students studying at various schools in Adıyaman during 2017-2018 academic year. Warwick Edinburgh Mental Well-being Scale, Social Media Dependency Scale and Personal Information Form were used as data collection tools. T-test and Mann-Whitney U tests were used in comparison of the two groups, and one-way variance analysis ANOVA and Kruskal-Wallis techniques were used in multiple group comparisons. F statistic was used to determine the group differences. Stepwise regression analysis was used to determine the power of predicting high school students’ mental well-being of social media addiction. As a result; there was no significant difference between male and female students' mental well-being; mental well-being of the students with smartphones is higher and mental well-being of the students studying in anatolian high schools is higher than the students studying in imam hatip high school. Also there was a significant negative correlation between conflict and mental well-being from the sub-dimensions of social media dependence. There was no significant relationship between emotional regulation, occupation, repetition and loneliness
Psychological well-being social media addiction conflict emotional adjustment occupation repetition
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 13 |