Araştırma, öğretmenlerin karar alma sürecine katılım düzeylerinin, örgütsel bağlılık ve psikolojik iyi oluş ile olan ilişkisini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni Samsun ili Bafra ilçesinde görevli 1830 öğretmenden oluşmaktadır. Çalışmanın örneklemini, evrenden tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilen 544 öğretmen oluşturmaktadır. Veriler “Kararlara Katılım Ölçeği”, “Örgütsel Bağlılık Ölçeği” ve “Psikolojik İyi Oluş Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, Mann Whitney U testi, Kruskall-Wallis testi, korelasyon ve regresyon işlemleri yapılmıştır. Öğretmenler okul yönetim sürecine “oldukça” düzeyinde katılmışlardır. Karar alma sürecine katılım cinsiyet, okul türü ve mesleki kıdem değişkenlerine göre farklılık göstermiştir. Öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarının genel olarak “bazen” düzeyinde olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları cinsiyet, okul türü ve kıdem değişkenlere göre anlamlı farklılık göstermemiştir. Öğretmenlerin psikolojik iyi oluş düzeyleri genel olarak “katılıyorum” biçiminde olmuştur. Öğretmenlerin psikolojik iyi oluşları cinsiyet, mezuniyet, okul türü, okulundaki hizmet süresi değişkenlere göre anlamlı farklılık göstermemiştir. Öğretmenlerin karar alma sürecine katılımlarıyla örgütsel bağlılıkları arasında “orta” düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur. Öğretmenlerin karar alma sürecine katılımlarıyla psikolojik iyi oluşları arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Örgütsel bağlılık ve psikolojik iyi oluş, ikisi birlikte karar alma sürecine katılım ile pozitif, orta düzeyde anlamlı bir ilişki sergilemektedir. Her iki değişken birlikte karar alma sürecine katılımın %26’sını açıklamaktadır
This study aims to examine the relationship between levels of teachers’ participation in decision making process and their organisational commitment and psychological wellbeing. Relational screening model was used in the study. The population of the study consists of 1850 teachers in Bafra district of Samsun province. The sample of the study consists of 544 teachers who are randomly selected by stratified sampling method. The analysis process includes the operations of frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, Mann Whitney U test, Kruskall-Wallis test, correlation, and regression. According to the results of the research, teachers are participating in the school management process selected "fairly" choice. The level of participation in the decision-making process does not differ significantly from the variables such as gender, school type and occupational seniority whereas the difference is found to be significant according to graduation and service time in school. Teachers' organizational commitment was generally found to be at “sometimes” level. While the level of organizational commitment of the teachers did not show a significant difference according to the variables such as gender, type of school and seniority, they showed a significant difference according to their graduation status and service periods in their schools. Psychological well-being levels of teachers were generally found to be in the choice of “agree” level. Psychological well-being of teachers did not show a significant difference according to variables such as gender, graduation, type of school, duration of service at school. According to the results of multiple regression analysis, organizational commitment and psychological well-being are both positive and moderately meaningful. These two variables explain26% of the participation in the decision-making process
Decision Making Organizational Commitment Psychological Well-Being
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 15 |