Number sense can be defined as the ability to use numbers and mathematical operations flexibly and to make logical predictions about these issues. In this study, it was aimed to develop measurement tools to measure number sense at each grade (1-4) level of preschool and primary school in order to determine the number sense performances of preschool and primary school students. While the measurement tools are being developed, firstly the purpose is determined, then the components of number sense (knowledge and skill about numbers, knowledge and skill about operations, understanding the meaning and size of numbers, using knowledge and skills about numbers in calculation situations, flexible calculation and counting strategies, measurement references and using equivalent representations of numbers) are classified. Considering the limitations of the curriculum, an item pool was created for each grade level. After receiving expert opinions and ensuring content validity, in the center and three districts of Tunceli; It was applied to a total of 1082 students, 118 of whom were in pre-school, 205 in the 1st grade, 246 in the 2nd grade, 238 in the 3rd grade and 275 in the 4th grade. The item difficulty and discrimination indexes of the items were calculated based on the data obtained, the item total correlation scores were determined, and whether there was a significant difference between the lower and upper group test-based student scores was examined using the Unrelated Samples t-Test. Total number of questions and Kr-20 reliability values of the final tests: preschool number sense test (9 items) Kr-20 value 0.858, 1st grade number sense test (23 items) Kr-20 value 0.878, 2nd grade number sense test ( 23 items) Kr-20 value was 0.860, 3rd grade number sense test (24 items) Kr-20 value was 0.853 and finally 4th grade number sense test (23 items) Kr-20 value was 0.817.
Sayı hissi kısaca, sayıları ve matematiksel işlemleri esnek kullanabilme ve bu konularda mantıklı tahminler yapabilme becerisi olarak tanımlanabilir. Yapılan bu çalışmada okul öncesi ve ilkokul öğrencilerinin sayı hissi performanslarını belirlemek için okul öncesi ve ilkokulun her sınıf (1-4) düzeyinde sayı hissini ölçmeye yönelik ölçme araçlarının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Ölçme araçları geliştirilirken öncelikle amaç belirlendikten sonra literatüre dayalı olarak sayı hissi bileşenleri (sayılar hakkında bilgi ve beceri, işlemler hakkında bilgi ve beceri, sayıların anlam ve büyüklüklerini anlama, sayılar hakkında bilgi ve beceriyi hesaplama durumlarında kullanma, esnek hesaplama ve sayma stratejileri, ölçüm referansları ve sayıların eşdeğer gösterimlerini kullanma) sınıflandırılmıştır. Öğretim programı sınırlılıkları dikkate alınarak her bir sınıf düzeyinde madde havuzu oluşturulmuştur. Testler, uzman görüşleri alındıktan ve kapsam geçerliği sağlandıktan sonra 2020-2021 Eğitim-Öğretim yılında Tunceli ili merkez ve üç ilçesinde; okul öncesinde 118, ilkokul 1. sınıfta 205, 2. sınıfta 246, 3. sınıfta 238 ve 4. sınıfta 275 olmak üzere toplam 1082 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen veriler üzerinden maddelerin, madde güçlük ve ayırt edicilik indeksleri hesaplanmış, madde toplam korelasyon puanları tespit edilmiş ve alt-üst grup test bazlı öğrenci puanları arasında anlamlı farklılık olup olmadığı İlişkisiz Örneklemler t Testi ile incelenmiştir. Nihai testlerin toplam soru sayısı ve Kr-20 güvenirlik değerleri: okul öncesi sayı hissi testi (9 madde) Kr-20 değeri 0.858, 1.sınıf sayı hissi testi (23 madde) Kr-20 değeri 0.878, 2.sınıf sayı hissi testi (23 madde) Kr-20 değeri 0.860, 3.sınıf sayı hissi testi (24 madde) Kr-20 değeri 0.853 ve son olarak 4.sınıf sayı hissi testi ise (23 madde) Kr-20 değeri 0.817 olarak tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 2 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 20 |