Sosyal Medyanın Ortaokul Öğrencilerinin Kitap Seçimine ve Kültür Aktarımına Etkisi
Yıl 2019,
Cilt: 2 Sayı: 2, 38 - 56, 14.06.2019
Emine Özdemir Çırakman
,
Bülent Arı
Öz
Bilişim
teknolojileri ve internetin hızla gelişmesiyle birlikte teknoloji sosyal,
kültürel, ekonomik hayatı derinden etkilemeye başlamıştır. Teknolojinin gücü
bireyin toplumsal yaşamını değiştirmiştir. Bilişim teknolojilerindeki değişim günümüz
insanlarına, düşüncelerini ve eserlerini paylaşacakları olanaklar yaratan sanal
bir ortam sunmaktadır. Sosyal medya olarak adlandırılan kullanıcı tabanlı bu
sanal ortam, insanları bir araya getirmesi ve aralarındaki etkileşimi
arttırması bakımından önem taşımaktadır. Toplumu meydana getiren her
yaştan bireyler sürekli güncellenen ve sanal paylaşıma olanak tanıyan sosyal
medyada gün geçtikçe daha fazla zaman harcamaktadır. Geniş kitleler tarafından kullanılan
sosyal medya, bireylerin sosyal taleplerine yanıt verirken toplumu ve alışkanlıkları değiştirmekte büyük bir güce
sahiptir. Günümüzde sosyal medya bireylerin okuma alışkanlığını da değiştirmeye
başlamıştır. Bütün toplumlar için varoluş
sürecinin en önemli etkenlerinden olan okuma alışkanlığı özellikle çocuklar
için kültürel değerlerle işlenmiş doğru ve nitelikli kitaplarla yapılmalıdır. Bu
çalışmada sosyal medyanın bireysel ve toplumsal gelişim süreci açısından önem
taşıyan okuma alışkanlığını ve dolayısıyla kültürü nasıl etkilediği
incelenmiştir. Ortaokul öğrencilerinin sanal
ortamlarda okudukları kitaplar ele alınmış ve uygulanan anket aracılığıyla sosyal
medyanın öğrencileri kültürel yozlaşmaya
sürükleyecek şekilde olumsuz biçimde etkilediği ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Kaynakça
- Akar, E.(2010). Sosyal Medya Pazarlaması, Ankara: Efil Yayınevi.
- Akıncı Vural, Z. B., Bat,M. (2010). " Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of Yasar University 2010 20(5) 3348‐3382.
- Akyazı, E., Ünal, T. A. (2013). İletişim Fakültesi Öğrencilerinin Amaç, Benimseme, Yalnızlık Düzeyi İlişkisi Bağlamında Sosyal Ağları Kullanımı. Global Media Journal, 6, 1-24.
- Aydın, İ.E. (2016). "Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımları Üzerine Bir Araştırma: Anadolu Üniversitesi Örneği". Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 35/2016 373-386
- Büyükbaykal, C. I. (2005). Kitle İletişim Araçları ve Toplumsal Yaşam. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, S.21, s. 71-75.
- Çakır, H., Topçu, H. (2005). Bir İletişim Dili Olarak İnternet. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.2, S.19, s.71-96.
- Çelik,T. (2017). Paydaşların Gözünden Sosyal Medyanın Yarar ve Risklerine Yönelik Bir İnceleme. Doktora Tezi, Denizli: Pamukkale Üniversitesi
- Dilber, F. (2012). Seçmenlerin Kitle İletişim Araçlarından Aldığı Siyasal İçerikli Bilgilerden Etkilenme Düzeyi; Karaman İli Seçmenleri Üzerine Bir Alan Araştırması, Gümüşhane Üniversitesi, İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, C.1,S.4, s.83-105.
- Doğan, R. S. (2016). Edebiyat Siteleri ve Sosyal Medya Edebiyatı. Yüksek Lisans Tezi İstanbul: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi
- Erbay, N. Ö.(2012). Sosyal Medyada Arap Baharı, (Ed.) Edibe Sözen, (Hepimiz Globaliz Hepimiz Yereliz) İstanbul: Alfa Yayınları.
- Erbay, Y. (1998). Kavram Olarak Küreselleşme. Yeni Türkiye, 21. Yüzyıl Özel Sayısı-I (Sayı:19)
- Erdoğan, İrfan (2011). İletişimi Anlamak, Pozitif Matbaacılık, 4.Baskı, Ankara
- Ergen, Y. (2018). Büyük Veri, Sosyal Medya ve Etik: Facebook Örneğinde Bir Değerlendirme. Yeni Düşünceler, 2018; 10: 53-64
- Güleç, V. (2018). Aile İlişkilerinin Sosyal Medyayla Birlikte Çöküşü. e-Journal of New Media / Yeni Medya Elektronik Dergi - eJNM -ISSN: 2548-0200, May 2018 Volume 2 Issue 2, p.1-105-120
- Gürcan, H. İ. (1999). Okuma Alışkanlığı İle Kitap Yayımcılığının Kültürel İletişim ve Teknolojisine Bağlı Sorunları Karşısında Türkiye Koşulları Temelinde Bir Model Önerisi. Anadolu Üniversitesi Yayınları. Eskişehir
- Hablemitoğlu, Ş.Yıldırım, F. (2012). Gençlerin gözünden sanal bir sosyal kapital olarak ‘Facebook’. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 1 (1), 1-19.
- Karagöz, K. (2012). "Yeni Medya Çağında Dönüşen Toplumsal Hareketler ve Dijital Aktivizm Hareketleri" İletişim ve Diplomasi/Yeni Medya.
- Kocadaş, B. (2002). Kültür ve Medya. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi ISSN: 1303-5134
- Kuşay, Y.(2010). Sosyal Medyanın Gücü ve Uygulama Örnekleri, İkinci Medya Çağında İnternet, İstanbul: Alfa Yayınları.
- MEB. (2015). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı (1-8. sınıflar). Ankara: DevletKitapları Müdürlüğü
- MEB. (2018). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı (1-8. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=663
- Özdemir Çırakman E., Arı B. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Kitap Seçimine Yön Veren Etmenler. Researcher: Social Science Studies (2018) Cilt 6 / Sayı 3, s. 73-99.
- Özsarı İ.,Batdal Karaduman G. (2016)."Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı ve Yalnızlıklarının İncelenmesi" Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi- Journal of Research in Education and Teaching Aralık 2016 Cilt:5 Özel Sayı Makale No: 41 ISSN: 2146-9199
- Öztürk, Ş.(2015). Sosyal Medyada Etik Sorunlar. Selçuk İletişim, 2015, 9 (1): 287-311
- Preeti, M. (2009). Use Of Social Networking İn A Linguistically And Culturally Rich India. The International Information & Library Review, 41(3), 129-136.
- Sayımer, İ. (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler, Beta Basım Yayım Dağıtım A.ġ.,1.Baskı, İstanbul.
- Sucu, İ. (2012). Sosyal Medya Oyunlarında Gerçeklik Olgusunun Yön Değiştirmesi: Smeet oyunu Örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3, 55-88.
- Tekin, H. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı İle Algılanan İnsani Değerlerin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi , Adıyaman: Adıyaman Üniversitesi
- Timisi, N., (2003), Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi. Ankara: Dost Kitapevi.
- Tutar, H. (2000), Küreselleşme Sürecinde İşletme Yönetimi. İstanbul Hayat Yayıncılık.
- Yılmaz, B. (2004). Öğrencilerin Okuma ve Kütüphane Kullanma Alışkanlıklarında Ebeveynlerin Duyarlılığı, Bilgi Dünyası 5(2), 115-136.
- https://dijilopedi.com/2019-turkiye-internet-kullanim-ve-sosyal-medya-istatistikleri/ (ErişimTarihi:05.05.2019)
- https://www.wattpad.com/ (Erişim Tarihi: 05.05.2019)
Yıl 2019,
Cilt: 2 Sayı: 2, 38 - 56, 14.06.2019
Emine Özdemir Çırakman
,
Bülent Arı
Kaynakça
- Akar, E.(2010). Sosyal Medya Pazarlaması, Ankara: Efil Yayınevi.
- Akıncı Vural, Z. B., Bat,M. (2010). " Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma. Journal of Yasar University 2010 20(5) 3348‐3382.
- Akyazı, E., Ünal, T. A. (2013). İletişim Fakültesi Öğrencilerinin Amaç, Benimseme, Yalnızlık Düzeyi İlişkisi Bağlamında Sosyal Ağları Kullanımı. Global Media Journal, 6, 1-24.
- Aydın, İ.E. (2016). "Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımları Üzerine Bir Araştırma: Anadolu Üniversitesi Örneği". Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 35/2016 373-386
- Büyükbaykal, C. I. (2005). Kitle İletişim Araçları ve Toplumsal Yaşam. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, S.21, s. 71-75.
- Çakır, H., Topçu, H. (2005). Bir İletişim Dili Olarak İnternet. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.2, S.19, s.71-96.
- Çelik,T. (2017). Paydaşların Gözünden Sosyal Medyanın Yarar ve Risklerine Yönelik Bir İnceleme. Doktora Tezi, Denizli: Pamukkale Üniversitesi
- Dilber, F. (2012). Seçmenlerin Kitle İletişim Araçlarından Aldığı Siyasal İçerikli Bilgilerden Etkilenme Düzeyi; Karaman İli Seçmenleri Üzerine Bir Alan Araştırması, Gümüşhane Üniversitesi, İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, C.1,S.4, s.83-105.
- Doğan, R. S. (2016). Edebiyat Siteleri ve Sosyal Medya Edebiyatı. Yüksek Lisans Tezi İstanbul: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi
- Erbay, N. Ö.(2012). Sosyal Medyada Arap Baharı, (Ed.) Edibe Sözen, (Hepimiz Globaliz Hepimiz Yereliz) İstanbul: Alfa Yayınları.
- Erbay, Y. (1998). Kavram Olarak Küreselleşme. Yeni Türkiye, 21. Yüzyıl Özel Sayısı-I (Sayı:19)
- Erdoğan, İrfan (2011). İletişimi Anlamak, Pozitif Matbaacılık, 4.Baskı, Ankara
- Ergen, Y. (2018). Büyük Veri, Sosyal Medya ve Etik: Facebook Örneğinde Bir Değerlendirme. Yeni Düşünceler, 2018; 10: 53-64
- Güleç, V. (2018). Aile İlişkilerinin Sosyal Medyayla Birlikte Çöküşü. e-Journal of New Media / Yeni Medya Elektronik Dergi - eJNM -ISSN: 2548-0200, May 2018 Volume 2 Issue 2, p.1-105-120
- Gürcan, H. İ. (1999). Okuma Alışkanlığı İle Kitap Yayımcılığının Kültürel İletişim ve Teknolojisine Bağlı Sorunları Karşısında Türkiye Koşulları Temelinde Bir Model Önerisi. Anadolu Üniversitesi Yayınları. Eskişehir
- Hablemitoğlu, Ş.Yıldırım, F. (2012). Gençlerin gözünden sanal bir sosyal kapital olarak ‘Facebook’. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 1 (1), 1-19.
- Karagöz, K. (2012). "Yeni Medya Çağında Dönüşen Toplumsal Hareketler ve Dijital Aktivizm Hareketleri" İletişim ve Diplomasi/Yeni Medya.
- Kocadaş, B. (2002). Kültür ve Medya. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi ISSN: 1303-5134
- Kuşay, Y.(2010). Sosyal Medyanın Gücü ve Uygulama Örnekleri, İkinci Medya Çağında İnternet, İstanbul: Alfa Yayınları.
- MEB. (2015). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı (1-8. sınıflar). Ankara: DevletKitapları Müdürlüğü
- MEB. (2018). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı (1-8. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=663
- Özdemir Çırakman E., Arı B. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Kitap Seçimine Yön Veren Etmenler. Researcher: Social Science Studies (2018) Cilt 6 / Sayı 3, s. 73-99.
- Özsarı İ.,Batdal Karaduman G. (2016)."Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı ve Yalnızlıklarının İncelenmesi" Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi- Journal of Research in Education and Teaching Aralık 2016 Cilt:5 Özel Sayı Makale No: 41 ISSN: 2146-9199
- Öztürk, Ş.(2015). Sosyal Medyada Etik Sorunlar. Selçuk İletişim, 2015, 9 (1): 287-311
- Preeti, M. (2009). Use Of Social Networking İn A Linguistically And Culturally Rich India. The International Information & Library Review, 41(3), 129-136.
- Sayımer, İ. (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler, Beta Basım Yayım Dağıtım A.ġ.,1.Baskı, İstanbul.
- Sucu, İ. (2012). Sosyal Medya Oyunlarında Gerçeklik Olgusunun Yön Değiştirmesi: Smeet oyunu Örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 3, 55-88.
- Tekin, H. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı İle Algılanan İnsani Değerlerin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi , Adıyaman: Adıyaman Üniversitesi
- Timisi, N., (2003), Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi. Ankara: Dost Kitapevi.
- Tutar, H. (2000), Küreselleşme Sürecinde İşletme Yönetimi. İstanbul Hayat Yayıncılık.
- Yılmaz, B. (2004). Öğrencilerin Okuma ve Kütüphane Kullanma Alışkanlıklarında Ebeveynlerin Duyarlılığı, Bilgi Dünyası 5(2), 115-136.
- https://dijilopedi.com/2019-turkiye-internet-kullanim-ve-sosyal-medya-istatistikleri/ (ErişimTarihi:05.05.2019)
- https://www.wattpad.com/ (Erişim Tarihi: 05.05.2019)