Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 4, 286 - 299, 31.05.2020

Öz

Kaynakça

  • Referans 1 ALYILMAZ, Cengiz (2005), Orhun Yazıtlarının Bugünkü Durumu, Ankara: Kurmay Yayınları Referans 2 COPPLESTONE, Trewin (2003), MICHELANGELO, Edison USA: Welleleet Press Yayınları Referans 3 EVSTRATOVA Е., (2001), Skulptura, Moskova: Slovo Yayınları Referans 4 GOLUBKİNA A.S. (1960), Neskolko slov o remesle skulptora, Moskova: Sovetskiy Hudojnik Yayınları Referans 5 KEPİNOV G., (1931), Skulptor Samouçka, , Moskova-Leningrad: Ogiz İzogiz Referans 6 MEGEP (2006), Sanat ve Tasarım, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları Referans 7 OCMAN E., (2014), Tarih Öncesi Dönemden 20’nci Yüzyıla Heykel Sanatı, Doğan Burga Dergi, Tempo. Referans 8 PANOFSKY, Erwin (2012), İkonoloji Araştırmaları, İstanbul: Pinhan Yayınları Referans 9 SOMUNCUOĞLU, Servet (2008), Sibirya’dan Anadolu’ya Taştaki Türkler, İstanbul: Güngör Matbaacılık Referans 10 VORONOVA О. (1981), İskusstvo Skulpturı, Moskova: Znanie Yayınları

RÖLYEF HEYKELDE ÜÇ BASAMAK

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 4, 286 - 299, 31.05.2020

Öz

Rölyef, değişik malzeme yüzeylerinde yükseltme veya çökertme yoluyla nesnelerin, figürlerin boyutlandırılması şeklinde meydana getirilen heykel formudur. Rölyefte görüntü yüzeyden yalnızca kısmî olarak yükselen hacimsel bir şekil ile oluşturulur. Heykelde olduğu gibi rölyef de üç boyuttan oluşmaktadır, ancak üçüncü boyut daraltılmıştır. Tarihî süreçte oyulmuş rölyef, barölyef (alçak rölyef) ve Urölyef (yüksek kabartma) olarak üç türe ayrılır. Ancak bazı çalışmalarda bu üç tür rölyef çeşidi bir arada kullanılmıştır. Ama böyle olsa da her üç tür de kendi özelliğini, karakterini sergilemekte ve sonuçta onlar da üç basamak dâhilinde, yani arka plan, orta plan ve ön plan olarak. Perspektif kurallarına bağlı oluşturulmuşlardır. Rölyef heykel, binlerce yıldır çeşitli sanat dallarına mensup sanatçılar için uygulama alanı olarak işlev görmüştür. Çalışmada bu üç rölyef heykel türü hakkında bilgi verildikten sonra, rölyef heykelin meydana getirilmesinin üç aşaması veya üç boyutu yassılaştırmanın kuralları, uygulama örnekleri üzerinden anlatılacaktır.

Three Steps in the Preparation of the Relief Sculpture Base
Abstract
Relief is a sculpture form, which is created by dimensioning objects or figures through the formation of various material surfaces via raising and lowering techniques. The image in relief is given through volumetric shape being raised partly on the plane. Similar to sculpture, relief consists of three dimensions; however, the third dimension is narrowed down. In the historical process, relief is divided into three types; namely, carved relief (intaglio), bas-relief (low relief), alto-relievo (high relief). Nevertheless, these three relief types are used together in some works of art. Even so, all three types reveal their own features and characteristics, and are finally formed according to perspective rules within the scope of three steps which are called background, mid-ground and foreground. Relief sculpture has functioned as a field of application for artists of various art branches for thousands of years. Following the information on these three types of relief sculptures, the three steps in creating a relief sculpture or the flattening technique of the three dimensions are revealed in this study through application samples.

Kaynakça

  • Referans 1 ALYILMAZ, Cengiz (2005), Orhun Yazıtlarının Bugünkü Durumu, Ankara: Kurmay Yayınları Referans 2 COPPLESTONE, Trewin (2003), MICHELANGELO, Edison USA: Welleleet Press Yayınları Referans 3 EVSTRATOVA Е., (2001), Skulptura, Moskova: Slovo Yayınları Referans 4 GOLUBKİNA A.S. (1960), Neskolko slov o remesle skulptora, Moskova: Sovetskiy Hudojnik Yayınları Referans 5 KEPİNOV G., (1931), Skulptor Samouçka, , Moskova-Leningrad: Ogiz İzogiz Referans 6 MEGEP (2006), Sanat ve Tasarım, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları Referans 7 OCMAN E., (2014), Tarih Öncesi Dönemden 20’nci Yüzyıla Heykel Sanatı, Doğan Burga Dergi, Tempo. Referans 8 PANOFSKY, Erwin (2012), İkonoloji Araştırmaları, İstanbul: Pinhan Yayınları Referans 9 SOMUNCUOĞLU, Servet (2008), Sibirya’dan Anadolu’ya Taştaki Türkler, İstanbul: Güngör Matbaacılık Referans 10 VORONOVA О. (1981), İskusstvo Skulpturı, Moskova: Znanie Yayınları
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Özgün Makale
Yazarlar

Atanas Karaçoban

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2020
Gönderilme Tarihi 2 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Karaçoban, A. (2020). RÖLYEF HEYKELDE ÜÇ BASAMAK. Uluslararası Halkbilimi Araştırmaları Dergisi, 3(4), 286-299.