BÖLÜM MEMNUNİYETİNİ VE MESLEKİ BEKLENTİYİ ETKİLEYEN SOSYO-EKONOMİK FAKTÖRLER
Yıl 2020,
Cilt: 2 Sayı: 1, 22 - 37, 30.06.2020
Roza Süleymanoğlu Dinçer
,
Bora Kurtuluş
Öz
Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin okudukları bölümden memnuniyetleri, geleceğe yönelik mesleki beklentileri ölçülmeye ve bu değişkenlere etki eden cinsiyet, aile gelir ve eğitim düzeyi gibi sosyo-ekonomik faktörlerin ve okunulan eğitim düzeyinin etkileri Doğuş Üniversitesi örnekleminde araştırılmıştır. Bu değişkenlerin ön lisans ve lisans öğrencileri arasındaki farklılıkları da incelenmiştir. Çalışmada anket yöntemi kullanılmıştır. Uygunluk yöntemi ile seçilen lisans ve ön lisans düzeyindeki 788 öğrencinin anket cevapları SPSS 23 ile değerlendirilmiştir. Ankette ilk olarak öğrencilerin ve ailelerinin demografik ve sosyo-ekonomik durumunu ölçen 19 soru yer almıştır. Anketin ikinci kısmında ise programdan memnuniyet ve gelecek beklentilerinin ölçülmesi hedeflenmiştir. Toplam 12 sorunun yer aldığı bölümde 6 soru programdan memnuniyeti ölçerken diğer 6 soru ise gelecek beklentisiyle ilgilidir. Gelecek beklentisiyle ilgili soruların yarısı maddi ve iş bulmayla ilgili iken diğerleri eğitim aldığı alanda çalışmaya yöneliktir.
Bu araştırma kapsamında kadınların erkeklere, lisans öğrencilerinin ön lisans öğrencilerine, geliri yüksek olanların düşük olanlara, not ortalaması yüksek olanların düşük olanlara ve aile eğitim düzeyleri yüksek olanların daha düşük olanlara göre beklenti ve memnuniyet düzeylerinin daha fazla olduğu hipotezleri test edilmiştir. Elde edilen bulguların çoğu da bu hipotezleri destekler niteliktedir.
Kaynakça
- Alauddin, M., Ashman, A., Nghiem, S., & Lovell, K. (2017). What determines students' expectations and preferences in university teaching and learning? An instrumental variable approach. Economic Analysis and Policy, 56, 18-27.
- Altaş, D. (2006). Üniversite öğrencileri memnuniyet araştırması. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21(1), 439-458.
- Baloo, K., Pauli, R., & Worrell, M. (2017). Undergraduates personel circumstances, expectations and reasons for attending university. Studies in Higher Education, 42(8), 1373-1384.
- Chiandotto, B., Bini, M., & Bruno, B. (2007). Quality Assessment of the University Educational Process: an Application of the ECSI Model. . L. Fabbris içinde, Effectiveness of University Education in Italy (s. 43-54). Physica-Verlag HD.
- Erdoğan, S., Şanlı, H. S., & Şimşek Bekir, H. (2005). Gazi Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Üniversite Yaşamına Uyum Durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 479-496.
- Fine, M. (1986). Why Urban Adolescents Drop Into And Out of Public High School. Teachers College Record, 393-409.
- Gönüllü, M. (2003). Lise öğrencilerinin bulundukları liseye göre gösterdiği toplumsal farklılıklar: Sivas ili merkez ilçe örneği. CÜ Sosyoloji Tartışmaları Dergisi, 1, 28-50.
- Kondrad Adanuear Vakfı. (1999). Türkiyeli gençler konuşuyor: Suskun kitle büyüteç altında. İstanbul: Mülkiyeliler Vakfı Sosyal Araştırmalar Merkezi.
- Kurtuluş, B., & Süleymanoğlu Dinçer, R. (2019). Önlisans ve lisans programlarının tercihlerinde sosyo-ekonomik nedenlerin incelenmesi: Doğuş Üniversitesi örneği. 3, s. 194-205. Sinop: Eighth International Vocational Schools Symposium.
- Levine, A. (1993). Student expectations of college. Change, 25(5), 4.
- Moore, D. (2003). Perceptions of sense of control, relative deprivation, and expectations of young jews and palestinians in israel. The Journal of Social Psychology, 521-540.
- Moore, M. L., Moore, R. S., & McDonald, R. (2008). Student characteristics and expectations of university classes: A free elicitation approach. College Student Journal, 42(1), 82-90.
- Peiro, A. (2006). Happiness, satisfaction and socio-economic conditions: Some international evidence. The Journal of Socio-Ekonomics, 35(2), 348-365.
- Seginer, R. (1992). Future orientation: Age-related differences among adolescent females. Journal of Youth and Adolescence, 21(4), 421-437.
- Şahin, İ., Zoraloğlu, Y. R., & Şahin Fırat, N. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri, üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Edıcational Administration: Theory and Practice], 17(3), 429-452.
- Şimşek, H. (2012). Güneydoğu Anadolu Bölgesindeki lise öğrencilerinin gelecek beklentileri ve gelecek beklentilerini etkileyen faktörler. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(1), 90-109.
- Yavuzer, H., Demir, İ., Meşeci, F., & Sertelin, Ç. (2005). Günümüz gençliğinin gelecek beklentileri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi(2), 93-103.