Values
are important elements in human life. With the values that can be taught from
an early age, a healthy continuation of a society can be ensured. Teachers have
great implications for shaping the future of a society. Based on these
thoughts, it was aimed to determine whether teacher candidates’ human values
and levels of child love differ according to some sociodemographic variables
and to determine whether there is a significant relationship between human
values and levels of child love. Correlational model of quantitative research
methods were used in the research. “General Information Form”, “Humanitarian
Values Scale” and “Barnett Children’s Love Scale” were collected in a survey
conducted with 250 students who voluntarily participated in the research from
Erzurum Ataturk University Faculty of literature. Whether the data showed
normal distribution were examined with Kolmogorov Smirnov test result and
Kurtosis and Skewness values. It was determined that the data did not show
normal distribution. Kruskal Wallis test, Mann Whitney U test and Spearman
Correlation analysis were used to analyze the data. As a result of the research
it was found that 78% of the teacher candidates were female, 22% were male,
48,8% were in the 21-23 age group, 48,8% of them 2nd. Class, 60,4%
of the teacher candidates of mothers and 34,8% of the fathers have a primarily
school graduates, 33,2% had four or more siblings. In the research it was found
there were significant differences between the teacher candidates in terms of
gender, age, class level, mother’s education level, number of siblings,
preference of department and humanitarian value scale, and teacher candidates
in terms of gender, mother’s education level and child loving scale. At the
same time, a significant relationship was found between the humanitarian scale,
and the child loving scale. According to the results obtained, it can be
suggested that the parents should be interested in giving their values to their
children from very young age.
Değerler
insan yaşamında oldukça önemli olan unsurlardır. Erken yaşlardan itibaren
öğretilebilecek değerler ile bir toplumun sağlıklı devamı sağlanabilecektir.
Öğretmenler ise bir toplumun geleceğini şekillendirmede büyük etkilere
sahiptir. Bu düşünceden hareketle araştırmada öğretmen adaylarının insani
değerler ile çocuk sevme düzeylerinin birtakım sosyodemografik değişkenlere
göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek ve insani değerler ile çocuk
sevme düzeyleri arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını saptamak
amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden korelasyonel modeli
kullanılmıştır. Erzurum Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi’nden gönüllü
olarak araştırmaya katılmayı kabul eden 250 öğrenciyle gerçekleştirilen
araştırmada veriler “Genel Bilgi Formu”, “İnsani Değerler Ölçeği” ve “Barnett
Çocuk Sevme Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmada verilerin normal dağılım
gösterip göstermediği, Kolmogorov- Smirnov test sonucu ve Kurtosis ile Skewness
değerleri ile incelenmiştir. Verilerin normal dağılım göstermediği
belirlenmiştir. Verilerin analizinde Kruskal Wallis testi, Mann Whitney U testi
ve Spearman Korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmen
adaylarının %78’inin kadın, %22’sinin erkek, %48,8’inin 21-23 yaş grubunda,
%48,8’inin 2. Sınıfta olduğu, öğretmen adaylarının %60,4’ünün annesinin,
%34,8’inin babasının ilkokul mezunu olduğu, %33,2’sinin dört ve üzeri kardeşe
sahip olduğu belirlenmiştir. Araştırmada öğretmen adaylarının cinsiyet, yaş,
sınıf düzeyi, anne öğrenim düzeyi, kardeş sayısı, bölüme gelme tercihleri ile
insani değerler ölçeği alt boyutlarında, cinsiyet, anne öğrenim düzeyi ile
çocuk sevme düzeyleri arasında anlamlı farklılıkların olduğu, insani değerler
ölçeği alt boyutlarından dostluk alt boyutu ile çocuk sevme düzeyi arasında
pozitif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu bulunmuştur. Elde edilen sonuçlara
göre ebeveynlerin çok küçük yaşlardan itibaren çocuklarıyla değerleri verecek
şekilde ilgilenmeleri önerilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 28 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 19 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |