Kemer sıkmanın 2008 krizi sonrası hükümetlerce kabulünün ve uygulanmasının altında yatan temel neden sosyal harcamaların kısılması ve sermaye/servet sahibi kesimlerin dışındaki sıkı toplumsal tasarrufun tekrar yatırım, büyüme, istihdam ve gelir yaratma olanağını artıracağı yönündeki inançtır. Sermaye/servet sahibi kesimlerin beklentilerini olumlu yönde etkileyerek yatırım iştahını artıracağına yönelik bu kaba dizginsiz serbest piyasa ideolojisi dünya ekonomisinde eşitsizlik, küçülme ve toplam borç artışını (Blyth, 2017; Streeck, 2016a) körüklemiştir. Yazıda ‘siyasa’, ‘siyaset’ ve ‘yönetim düzeni’ arasındaki ayrıma göre kemer sıkmanın üç yönü ele alınmaktadır (Jessop, 2016). Yazı kemer sıkmanın politik ve sosyolojik içeriğini bu üç düzlemde yakalamaktadır. Buna göre, kemer sıkma kısa dönemli bir siyasa/uygulama, uzun süreye yayılan ve kalıcılık gösteren bir siyaset tarzı, son olarak kurumsal örgütlenmedeki değişimin üzerine yükselen yönetim düzeni olarak incelenmektedir. Neoliberalizm ve finansallaşma bağlamında kemer sıkmanın bir siyasa, siyaset ve yönetim düzeni olarak inşa edilmesinin insanın düşünsel, fiziki ve toplumsal yaşamı üzerindeki tahripkâr etkileri belirlenmektedir. Kemer sıkmanın bugünün demokratik toplumunu ve iyimser bir gelecek fikrini yok ettiği gerçeğinden hareketle yazı bu uygulamanın, siyasetin ve yönetim düzeninin eleştirel bir politik ve sosyolojik analizini geliştirmektedir. Bu eleştirel analiz ekonomi politikten, sosyolojiden, felsefeden ve siyaset felsefesinden yararlanmaktadır.
The main reason behind the adoption and implementation of austerity by the governments after the 2008 crisis is the belief that cuts in social expenditures and tight social savings outside the capital/wealth owners will increase the possibility of reinvestment, growth, employment and income generation. This crude unbridled free market ideology, which is supposed to increase the investment appetite by positively affecting the expectations of the capital/wealthy groups, has, however, fueled inequality, decline in growth and increase in total debt (Blyth, 2017; Streeck, 2016a) in the world economy. The article deals with three aspects of austerity according to the distinction between ‘policy’, ‘politics’ and ‘polity’ (Jessop, 2016). The paper identifies the political and sociological content of austerity on these three levels. Accordingly, austerity is examined as a short-term policy, a long-lasting and persistent political manner, and finally a governmental order/polity as a result of the change in institutional organization. In the context of neoliberalism and financialization, the destructive effects of austerity constructed as a policy, politics and polity on human being’s intellectual, physical and social life are laid out. Based on the fact that austerity devastates the current democratic society and idea of an optimistic future, the present article develops a critical political and sociological analysis of austerity as policy, politics, and polity. This critical analysis draws upon political economy, sociology, philosophy and political philosophy.
Birincil Dil | tr |
---|---|
Konular | Sosyal Bilimler, Disiplinler Arası |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Tarihler |
Başvuru Tarihi
: 14 Kasım 2019
|
Bibtex | @araştırma makalesi { uicd646975,
journal = {Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi},
issn = {},
eissn = {2636-8641},
address = {},
publisher = {Zeynel KARACAGİL},
year = {2019},
volume = {2},
pages = {196 - 211},
doi = {10.35235/uicd.646975},
title = {Kemer Sıkmanın Eleştirel Bir Politik Sosyolojisi},
key = {cite},
author = {Gürkan, Ceyhun}
} |
APA | Gürkan, C . (2019). Kemer Sıkmanın Eleştirel Bir Politik Sosyolojisi . Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi , 2 (4) , 196-211 . DOI: 10.35235/uicd.646975 |
MLA | Gürkan, C . "Kemer Sıkmanın Eleştirel Bir Politik Sosyolojisi" . Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 2 (2019 ): 196-211 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/uicd/issue/50625/646975> |
Chicago | Gürkan, C . "Kemer Sıkmanın Eleştirel Bir Politik Sosyolojisi". Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 2 (2019 ): 196-211 |
RIS | TY - JOUR T1 - Kemer Sıkmanın Eleştirel Bir Politik Sosyolojisi AU - Ceyhun Gürkan Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.35235/uicd.646975 DO - 10.35235/uicd.646975 T2 - Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 196 EP - 211 VL - 2 IS - 4 SN - -2636-8641 M3 - doi: 10.35235/uicd.646975 UR - https://doi.org/10.35235/uicd.646975 Y2 - 2019 ER - |
EndNote | %0 Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi Kemer Sıkmanın Eleştirel Bir Politik Sosyolojisi %A Ceyhun Gürkan %T Kemer Sıkmanın Eleştirel Bir Politik Sosyolojisi %D 2019 %J Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi %P -2636-8641 %V 2 %N 4 %R doi: 10.35235/uicd.646975 %U 10.35235/uicd.646975 |
ISNAD | Gürkan, Ceyhun . "Kemer Sıkmanın Eleştirel Bir Politik Sosyolojisi". Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi 2 / 4 (Aralık 2019): 196-211 . https://doi.org/10.35235/uicd.646975 |
AMA | Gürkan C . Kemer Sıkmanın Eleştirel Bir Politik Sosyolojisi. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. 2019; 2(4): 196-211. |
Vancouver | Gürkan C . Kemer Sıkmanın Eleştirel Bir Politik Sosyolojisi. Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi. 2019; 2(4): 196-211. |
IEEE | C. Gürkan , "Kemer Sıkmanın Eleştirel Bir Politik Sosyolojisi", Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, c. 2, sayı. 4, ss. 196-211, Ara. 2019, doi:10.35235/uicd.646975 |