Family is the first social group in which child interacts. Both mothers and fathers have an impact on the development of children. However, participation of mothers and fathers in the development of the child may vary according to the cultural attributions given to mother and father roles and spousal relationship. The aim of the research is to develop a valid and reliable measuring instrument to investigate the maternal gatekeeping of mothers and examine maternal gatekeeping behaviors of mothers according to demographic variables. In this research “Causal Comparative Research Method” was used. The sample of the research was randomly selected 524 mothers of 36-72 from 24 preschools of 6 districts. The data was collected via “Maternal Gatekeeping Scale” and “Family Information Form” developed within the study. Reliability and validity analysis of the scale were conducted, and it is seen that the scale is comprised of 5 sub-scales and 57 items. As the results of the comparison tests, there are differences found according to duration of maternal care, mothers’ working status, working hours, education levels, ages, fathers’ working hours, education levels, whether there is a support in childcare, number of children, school type, and duration of marriage. The results of the study were discussed considering the relevant literature.
Maternal Gatekeeping Scale Mothers and fathers of preschool aged children Interaction behaviors of mothers and fathers
Aile çocuğun etkileşime geçtiği ilk sosyal gruptur. Çocuğun gelişimini desteklemede hem annelerin hem babaların kritik etkisi bulunmaktadır. Ancak anne ve babanın çocuğun yaşamına katılımı kültürel olarak anne ve babalığa atfedilen rollere ve eşlerin birbiri ile olan etkileşimine göre farklılık göstermektedir. Bu çalışmanın amacı, annelerin babasavarlık düzeylerini belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmek ve demografik değişkenlere göre babasavar annelik düzeylerini incelemektir. Bu kapsamda “Nedensel Karşılaştırma Modeli” kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini 24 anaokulu ve 6 farklı ilçeden okul öncesi eğitime devam eden çocuğu olan 524 annedir. Veriler, bu çalışma kapsamında geliştirilen “Babasavar Annelik Ölçeği” ve “Aile Bilgi Formu” ile toplanmıştır. Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmış, ölçeğin 5 alt boyut ve 57 maddeden oluştuğu görülmüştür. Annenin çocuğa bakım süresine, çalışma durumu ve saatine, eğitim durumuna ve yaşına, babanın çalışma saatine, eğitim durumuna, çocuk bakımında destek alıp almamalarına, çocuk sayısına, çocuğun devam ettiği okul türüne ve evlilik süresine göre babasavar annelik düzeylerinin farklılık gösterdiği görülmüştür. İlgili literatür kapsamında elde edilen bulgular tartışılmıştır.
Babasavar Annelik Ölçeği okul öncesi dönemde çocuğu olan anne ve babalar anne ve baba etkileşim davranışları
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Sosyolojisi, Kadın Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 11 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 14 |