BibTex RIS Kaynak Göster

Aydınlanma Döneminden Günümüze Bilimsel Bilginin Temelindeki Ana Sorunsal: İdealizm-Materyalizm Tartışması ve Diyalektik Yöntem

Yıl 2015, Cilt: 12 Sayı: 47, 27 - 43, 29.12.2015
https://doi.org/10.33458/uidergisi.463035

Öz

Gerçekliğe ilişkin bilginin nereden kaynaklandığı ve bu bilgiye nasıl ulaşılacağı felsefeye ait bir tartışma alanı gibi görünmektedir. Bununla birlikte, günümüzde sosyal bilimler alanında çalışma yapan bilim insanları farkında olarak veya olmayarak bu soruya yanıt arayan iki farklı paradigma olan İdealizm ve Materyalizm içinden bilgi üretmektedir. Bu iki paradigma ve iç türevleri dışında bilgiye ulaşma yönteminde ana ayrım diyalektik yaklaşıma sahip olup olmamakla ortaya çıkmaktadır ki, bu ayrım bilginin bilimsel olup olmadığının başlıca belirleyicisidir. Bu çalışmanın amacı, sosyal bilimlerdeki idealist-materyalist ayrışmasının genel eğilimlerini ve diyalektik anlayışın süreçteki rolünü Aydınlanma döneminden günümüze kadar devam eden süreç içinde öne çıkan kuramlar bağlamında analiz etmek ve 1900’lerden günümüze kapitalist üretim ilişkilerinde yaşanan dönüşümlerin gerçekliğin tanımına ilişkin teorik yaklaşımları nasıl bilimsellikten uzaklaşarak salt öznenin bilinci veya öznesiz ilişkiler ağına indirgediğini eleştirel bir şekilde değerlendirmektir.

The Fundamental Question Underlying Scientific Knowledge since the Age of Enlightenment: Idealism versus Materialism Debate and the Dialectical Method

Yıl 2015, Cilt: 12 Sayı: 47, 27 - 43, 29.12.2015
https://doi.org/10.33458/uidergisi.463035

Öz

It appears that where knowledge about reality originates from and how one can reach that knowledge is a topic to
be discussed within philosophy. On the other hand, scientists who are doing research in social sciences are, either
knowingly or unknowingly, producing knowledge within Idealism and Materialism, which are two paradigms
searching for an answer to this question. The main distinction in the method used to reach knowledge, except for the
ones in these two paradigms and their internal derivatives, emerges according to whether a dialectical approach is
utilized, and this distinction is the main determiner of whether knowledge is scientific or not. The aim of this study is
to analyze the general inclinations of the idealist-materialist distinction in social sciences and the role of the dialectical
approach used in this process in line with the institutions that have stood out from the Age of Enlightenment up
to this date. The study also aims to criticize the consequences of transformations in capitalist accumulation model
throughout 1900s and their effects on theoretical approaches which become distant to scientific understanding and
define reality just in accordance with human consciousness or post-human social network system.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA84GM43ST
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ekin Oyan Altuntaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 12 Sayı: 47

Kaynak Göster

APA Altuntaş, E. O. (2015). Aydınlanma Döneminden Günümüze Bilimsel Bilginin Temelindeki Ana Sorunsal: İdealizm-Materyalizm Tartışması ve Diyalektik Yöntem. Uluslararası İlişkiler Dergisi, 12(47), 27-43. https://doi.org/10.33458/uidergisi.463035
AMA Altuntaş EO. Aydınlanma Döneminden Günümüze Bilimsel Bilginin Temelindeki Ana Sorunsal: İdealizm-Materyalizm Tartışması ve Diyalektik Yöntem. uidergisi. Aralık 2015;12(47):27-43. doi:10.33458/uidergisi.463035
Chicago Altuntaş, Ekin Oyan. “Aydınlanma Döneminden Günümüze Bilimsel Bilginin Temelindeki Ana Sorunsal: İdealizm-Materyalizm Tartışması Ve Diyalektik Yöntem”. Uluslararası İlişkiler Dergisi 12, sy. 47 (Aralık 2015): 27-43. https://doi.org/10.33458/uidergisi.463035.
EndNote Altuntaş EO (01 Aralık 2015) Aydınlanma Döneminden Günümüze Bilimsel Bilginin Temelindeki Ana Sorunsal: İdealizm-Materyalizm Tartışması ve Diyalektik Yöntem. Uluslararası İlişkiler Dergisi 12 47 27–43.
IEEE E. O. Altuntaş, “Aydınlanma Döneminden Günümüze Bilimsel Bilginin Temelindeki Ana Sorunsal: İdealizm-Materyalizm Tartışması ve Diyalektik Yöntem”, uidergisi, c. 12, sy. 47, ss. 27–43, 2015, doi: 10.33458/uidergisi.463035.
ISNAD Altuntaş, Ekin Oyan. “Aydınlanma Döneminden Günümüze Bilimsel Bilginin Temelindeki Ana Sorunsal: İdealizm-Materyalizm Tartışması Ve Diyalektik Yöntem”. Uluslararası İlişkiler Dergisi 12/47 (Aralık 2015), 27-43. https://doi.org/10.33458/uidergisi.463035.
JAMA Altuntaş EO. Aydınlanma Döneminden Günümüze Bilimsel Bilginin Temelindeki Ana Sorunsal: İdealizm-Materyalizm Tartışması ve Diyalektik Yöntem. uidergisi. 2015;12:27–43.
MLA Altuntaş, Ekin Oyan. “Aydınlanma Döneminden Günümüze Bilimsel Bilginin Temelindeki Ana Sorunsal: İdealizm-Materyalizm Tartışması Ve Diyalektik Yöntem”. Uluslararası İlişkiler Dergisi, c. 12, sy. 47, 2015, ss. 27-43, doi:10.33458/uidergisi.463035.
Vancouver Altuntaş EO. Aydınlanma Döneminden Günümüze Bilimsel Bilginin Temelindeki Ana Sorunsal: İdealizm-Materyalizm Tartışması ve Diyalektik Yöntem. uidergisi. 2015;12(47):27-43.