Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ VE MÜHENDİSLİK FAKÜLTELERİNİN ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÇEVREYE YÖNELİK TUTUM VE DAVRANIŞLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ VE KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 1, 55 - 76, 20.06.2022
https://doi.org/10.29131/uiibd.1081674

Öz

Araştırmanın amacı Sağlık Bilimleri Fakültelerinde okuyan öğrenciler ile Fakültelerin Çevre Mühendisliği Bölümünde okuyan öğrencilerin çevre sorunlarına ve problemlerine karşı tutum ve davranışlarını ölçmek ve karşılaştırmaktır. Bu amaçla Berberoğlu ve Tosun tarafından geliştirilen (1995) Çevresel Tutum Ölçeği ve sosyo -demografik anket kullanılarak, Covid-19 Pandemisinin en yoğun olduğu 1 Mart – 30 Mayıs 2021 tarihleri arasında, veriler öğrencilerden online yöntemle toplanmıştır.
Bu araştırmaya toplam 203 öğrenci katılmıştır. Bu katılımcıların 127’si çeşitli Sağlık Bilimleri Fakültelerinden, 76’sı da çeşitli Fakültelerin Çevre Mühendisliği bölümünden öğrencilerdir. Veriler SPSS 24 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre öğrencilerin Çevresel Tutum Ölçek ortalama puanı 86,25± 9.19 olarak saptanmıştır. Çevre Mühendisliğinde okuyan öğrencilerin Çevresel Tutum Ölçek puanının ortalaması Sağlık Bilimleri Fakülteleri öğrencilerinin ortalama puanından yüksek olmasına rağmen (88,13±8,09), Sağlık Bilimleri Fakülteleri öğrencilerinin Çevresel Tutum Ölçek ortalama puanı (85,90±9,73) ile karşılaştırıldığında aralarında istatiksel olarak anlamlı farklılık saptanmamıştır. Sonuçta öğrencilerin çevresel tutum puan ortalamaları yüksek olmasına rağmen, cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi gibi sosyo-demografik faktörlerle ilişkilendirildiğinde Çevresel Tutum puan ortalamalarında istatiksel olarak anlamlı farklılık ortaya çıkmamıştır.

Teşekkür

Artemis Arıtım Ltd şirketine teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Atasoy, E., (2005). “Çevre İçin Eğitim: İlköğretim Öğrencilerinin Çevresel Tutum ve Çevre Bilgisi Üzerine Bir Çalışma”, Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Bursa.
  • Baykal, Tan., (2010). Türkiye’de Çevre Yönetim Sisteminin Yerel Örgütlenmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(13): 476-492.
  • Bayram, T.T., Altıkat, A. ve Torun, F.E., (2011). Avrupa Birliği ve Türkiye’de Çevre Politikaları, Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(1): 3-38.
  • Berberoğlu, G, Tosunoğlu C (1995). Exploratory and Confirmatory Factor analyses of 15. an Environmental Attitude Scale (EAS) for Turkish University Students. Journal of Environmental Education, 26 (3): 40–44.
  • Budak, D. B., Budak, F., Zaimoğlu, Z., Kekeç, S,. Sucu, M. Y., (2005).
  • Çınar, N., Akduran, F., Dede, C. ve Altınkaynak, S., (2010). Hemşirelik Bölümü Son Sınıf Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları, Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 242-251.
  • Doğan, M. 2021-2014. Çevre Sorunları, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, Coğrafya Lisans Programı, İstanbul.
  • Doğuç, E. ve Arıkan, G., (2018). Sağlık Yönetimi Öğrencilerinin Çevresel Tutum Ve Davranışlarının İncelenmesi (Gazi Üniversitesi Örneği)”, International Journal of Economic and Administrative Studies, 293-306.
  • Ek NH, Kılıç N, Öğdüm P, Düzgün G, Şeker S (2009). Adnan Menderes Üniversitesinin Farklı Akademik Alanlarında Öğrenim Gören İlk ve Son Sınıf Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları ve Duyarlılıkları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17 (1): 125–136.
  • Ertürk, R., (2017). Environmental Problems Of The Primary School Students And Perceptions For Environmental Education, İnönü University Journal of the Faculty, 18(3): 12-24.
  • Eykider, U. ve Poyraz, E., (2018). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Olan İlgisinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma, IBANESS Congress Series, 674-683.
  • Hamarat, B., Güler, O., Duran, E., Gümüş, M. ve Tufan, E., (2014). Çevresel Tehdit, Çevresel Bilinç ve Çevresel Tutum, Çevre Odaklı Davranışı Etkiler mi? Çanakkale Sivil toplum Kuruluşları Örneği, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7/2: 26-56.
  • Kaplan, Z., (1992). Türkiye’de Çevre Sorunları ve Çözüme Yönelik Hukuksal ve Kurumsal Faktörlerin Karşılaştırmalı Değerlendirilmedi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Kaya E, Akıllı M, Sezek F (2009). Lise Öğrencilerinin Çevreye Karşı Tutumlarının Cinsiyet Açısından İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (18): 43-54.
  • Kanbak, A (2015). Üniversite Öğrencilerinin Çevresel Tutum ve Davranışları: Farklı Değişkenler Açısından Kocaeli Üniversitesi Örneği, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, KOSBED, 30:77-90.
  • Karasar N (2007). Scientific research methods. Ankara: Nobel Publishing.
  • Kaypak, Ş., (2013). Çevre Sorunlarının Çözümünde Küresel Çevre Politikalarının Önemi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 31, 17-34.
  • Kılıç, Ç., Kan, A., (2020). Çevre Sorunlarına Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(4): 1676-1690.
  • Özmen D, Çetinkaya Ç. A, Nehir S (2005). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 4 (6): 330–344.
  • Sağsöz, G. ve Doğanay, G., (2018). İlkokul Öğrencilerinin Çevre ve Çevre Sorunlarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi (Giresun İli Örneği), Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 3(1): 1-20.
  • Turan, A. ve Güler,M., (2013). Türkiye’de Sürdürülebilir Çevre Politikaları: İklim Değişikliği Örneği, International Conference On Eurasian Economies, 953-960.
  • Yıldız, N., (2005). Türkiye’nin Avrupa Birliği’ne Uyum Sürecinde Çevre Politikalarının Karşılaştırmalı Analizi, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1): 164-173.

EVALUATION OF ENVIRONMENTAL ATTITUDES OF ENVIRONMENTAL ENGINEERING STUDENTS FROM THE ENGINEERING FACULTIES AND THE STUDENTS FROM THE FACULTY OF HEALTH SCIENCES TOWARDS ENVIRONMENTAL ISSUES

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 1, 55 - 76, 20.06.2022
https://doi.org/10.29131/uiibd.1081674

Öz

ABSTRACT: The purpose of the study was to evaluate and compare the attitudes of the students of Environmental Engineering Department of various Faculties of Environmental Engineering and the students of the Faculty of Heath Sciences towards environmental issues and problems. The research study was carried via online between March, 1- May 30, 2021.
This study was conducted with the total of 203 students. Data were analyzed by using SPSS 24.0 Packet Program. According to the findings of the study, it was determined that students had scored average of 86.25±9.19. The mean of the Environmental Attitude Score of the Environmental Engineering students was found higher (88,13±8,09) than the mean score of the students from the Faculty of Health Sciences (85.90±9,73). However, no statistical difference between two faculty groups was observed. The mean score of environmental attitudes of all students was found higher. However, the mean scores were not significantly differed by the socio-demographic factors such as gender, age, and grade level.

Kaynakça

  • Atasoy, E., (2005). “Çevre İçin Eğitim: İlköğretim Öğrencilerinin Çevresel Tutum ve Çevre Bilgisi Üzerine Bir Çalışma”, Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Bursa.
  • Baykal, Tan., (2010). Türkiye’de Çevre Yönetim Sisteminin Yerel Örgütlenmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(13): 476-492.
  • Bayram, T.T., Altıkat, A. ve Torun, F.E., (2011). Avrupa Birliği ve Türkiye’de Çevre Politikaları, Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(1): 3-38.
  • Berberoğlu, G, Tosunoğlu C (1995). Exploratory and Confirmatory Factor analyses of 15. an Environmental Attitude Scale (EAS) for Turkish University Students. Journal of Environmental Education, 26 (3): 40–44.
  • Budak, D. B., Budak, F., Zaimoğlu, Z., Kekeç, S,. Sucu, M. Y., (2005).
  • Çınar, N., Akduran, F., Dede, C. ve Altınkaynak, S., (2010). Hemşirelik Bölümü Son Sınıf Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları, Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 242-251.
  • Doğan, M. 2021-2014. Çevre Sorunları, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi, Coğrafya Lisans Programı, İstanbul.
  • Doğuç, E. ve Arıkan, G., (2018). Sağlık Yönetimi Öğrencilerinin Çevresel Tutum Ve Davranışlarının İncelenmesi (Gazi Üniversitesi Örneği)”, International Journal of Economic and Administrative Studies, 293-306.
  • Ek NH, Kılıç N, Öğdüm P, Düzgün G, Şeker S (2009). Adnan Menderes Üniversitesinin Farklı Akademik Alanlarında Öğrenim Gören İlk ve Son Sınıf Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları ve Duyarlılıkları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17 (1): 125–136.
  • Ertürk, R., (2017). Environmental Problems Of The Primary School Students And Perceptions For Environmental Education, İnönü University Journal of the Faculty, 18(3): 12-24.
  • Eykider, U. ve Poyraz, E., (2018). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Olan İlgisinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma, IBANESS Congress Series, 674-683.
  • Hamarat, B., Güler, O., Duran, E., Gümüş, M. ve Tufan, E., (2014). Çevresel Tehdit, Çevresel Bilinç ve Çevresel Tutum, Çevre Odaklı Davranışı Etkiler mi? Çanakkale Sivil toplum Kuruluşları Örneği, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7/2: 26-56.
  • Kaplan, Z., (1992). Türkiye’de Çevre Sorunları ve Çözüme Yönelik Hukuksal ve Kurumsal Faktörlerin Karşılaştırmalı Değerlendirilmedi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Kaya E, Akıllı M, Sezek F (2009). Lise Öğrencilerinin Çevreye Karşı Tutumlarının Cinsiyet Açısından İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (18): 43-54.
  • Kanbak, A (2015). Üniversite Öğrencilerinin Çevresel Tutum ve Davranışları: Farklı Değişkenler Açısından Kocaeli Üniversitesi Örneği, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, KOSBED, 30:77-90.
  • Karasar N (2007). Scientific research methods. Ankara: Nobel Publishing.
  • Kaypak, Ş., (2013). Çevre Sorunlarının Çözümünde Küresel Çevre Politikalarının Önemi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 31, 17-34.
  • Kılıç, Ç., Kan, A., (2020). Çevre Sorunlarına Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(4): 1676-1690.
  • Özmen D, Çetinkaya Ç. A, Nehir S (2005). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 4 (6): 330–344.
  • Sağsöz, G. ve Doğanay, G., (2018). İlkokul Öğrencilerinin Çevre ve Çevre Sorunlarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi (Giresun İli Örneği), Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 3(1): 1-20.
  • Turan, A. ve Güler,M., (2013). Türkiye’de Sürdürülebilir Çevre Politikaları: İklim Değişikliği Örneği, International Conference On Eurasian Economies, 953-960.
  • Yıldız, N., (2005). Türkiye’nin Avrupa Birliği’ne Uyum Sürecinde Çevre Politikalarının Karşılaştırmalı Analizi, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1): 164-173.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aydan Kayserili 0000-0002-5360-7223

Elif Burcu Atçı 0000-0002-7625-0175

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 2 Mart 2022
Kabul Tarihi 26 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kayserili, A., & Atçı, E. B. (2022). SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ VE MÜHENDİSLİK FAKÜLTELERİNİN ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN ÇEVREYE YÖNELİK TUTUM VE DAVRANIŞLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ VE KARŞILAŞTIRILMASI. Uluslararası İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 8(1), 55-76. https://doi.org/10.29131/uiibd.1081674

ARAŞTIRMA VE YAYIN ETİĞİNE İLİŞKİN DERGİ POLİTİKAMIZ

Etik Kurul izni gerektiren çalışmalar (anket ya da ölçek uygulamayı gerektiren, görüşme ve gözlem içeren; doküman, resim, anket vb. diğerleri tarafından geliştirilen ve kullanım izni gerektiren çalışmalar) için etik kurullardan ya da komisyonlardan gerekli izinlerin araştırma yapılmadan önce alınmış olması, bunların makale içeriğinde belirtilmesi ya da ek olarak sunulması gerekmektedir. Bu izinlerin olmaması durumunda yayın ön inceleme safhasında yazara iade edilir.  

Diğer yandan, Araştırma Makalelerinde verisi 2020 yılından önce toplanmış makaleler için ETİK KURUL İZNİ istenmemektedir. Ancak yine bu makalelerde de yöntem kısmında verilerin toplanma tarihlerine ilişkin bilgilere yer verilmesi gerekmektedir.

Hakem değerlendirmelerinde olan araştırmalara ilişkin ham verilerin hakemler tarafından talep edildiğinde sunulması şarttır. Verilerin makalenin yayımı sonrasında da gerektiğinde sağlanması zorunludur. 

MAKALE BENZERLİK RAPORU VE BENZERLİK ORANI HAKKINDA DERGİ POLİTİKAMIZ


Aday makaleler akademik intihal engelleme programından (Örneğin: Turnitin, Ithenticate, intihal.net vb.) alınmış orijinallik raporu ile birlikte gönderilmelidir. Bu oran %20'ye kadar kabul edilmektedir. %20'nin üzerinde benzerlik oranı olan çalışmalar ön kontrol aşamasında iade edilecektir.

ISSN: 2149 - 5823