Modern dünyanın bilimi olan sosyoloji, kurumsallaştığı andan itibaren iki önemli soru(n)
etrafında şekillenmiştir. Bunlardan birincisi sosyolojinin konusunun ne olması
gerektiği, ikincisi ise konusuna dair bu bilgiyi elde ederken kullanılacak
yönteminin ne olacağıdır. Bu soruların cevabı farklı anlayışlara sahip
düşünürlerce verilmeye ve sosyolojinin
bir bilim olarak temeli atılmaya çalışılmıştır. Birinci yanıt, nomotetik
(evrensel) bilimsel anlayışa sahip olan ve sosyolojinin evrensel, olgusal ve
tarafsız bir bilim olmasını savunanların oluşturduğu
natüralist-pozitivistlerden gelmiştir. Bunların karşısında yer alan ve ikinci
cevabın sahibi olan ve idiografik(tekil) anlayışı savunanlar ise sosyolojinin
toplumsal olaylar gibi tekrarı olmayan ve bu anlamda ‘biricik’ ve ‘tikel’
olanın bilimi olması gerektiğini savunan hermeneutik/yorumsamacılardır. Bu iki
ayrı ve uzlaşmazmış gibi görünen tarafların anlayışları iki ayrı sosyoloji
ortaya çıkarmıştır. Bu iki ayrı sosyoloji, aynı araştırma nesnesine bakıp
birbirinden oldukça farklı sonuçlar çıkartmakta ve sosyal gerçeklikle ilgili
birbirinden farklı teoriler ortaya atmaktadır. Bu durum ise ortaya teorik ve
metodolojik olarak bir ‘keşmekeşe’ ve nihayetinde ortaya sosyolojik düaliteler
adı verilecek olan büyük ve çözümsüz bir soruna neden olmaktadır. Bu çalışma, sosyolojide kökleri oldukça eskiye dayanan
ve hala varlığını sürdüren bir tartışma olarak sosyolojik düaliteleri ele
almaktadır. Bu amaçla çalışma önce, teorik ve metodolojik ayrımlar üzerinden
yürüyen ‘düaliteler’ tartışmasını tarihi ve toplumsal olaylarla olan ilişkisi
üzerinden ele alacaktır. Ardından Giddens’ın “Yapının İkiliği”, Bourdieu ve
“habitus” kavramı ve son olarak en güncel çabalardan biri olan Layder’in
“Uyarlayıcı Teorisi” ile söz konusu düaliteleri aşma çabaları kuramsal ve
yöntemsel benzerlikler ve farklılıkları ile ele alınacaktır. Son olarak düaliteleri
aşma çabasının sosyolojiye olan katkıları tartışmaya açılarak çalışma
sonlandırılacaktır.
Sociology, which is the science of the modern world, has been shaped around two important questions (issues)
from the moment it was institutionalized. The first of these is what the subject of sociology should be, and
the second is what should be the method to be used to obtain information about this subject. The answers
to these questions have been tried to be given by thinkers who have different understandings and in this way,
the foundation of sociology as a science has been attempted to be established. The first answer came from
naturalistic-positivists, who had a universal scientific understanding, and who advocated that sociology should
be as a universal, factual and impartial science. Those who are opposed to them and who have proposed the
second answer and who have defended the idiographic (singular) conception are hermeneutics / interpreters
who argue that sociology should not be a science of what is “unique” and “particular” that cannot be repeated like
social incidences. From the understandings of these sides seem to be distinct and uncompromising emerged
two separate sociologies. These two separate sociologies look at the same research object and produce
very different results and offer different theories about social reality. This situation leads to a theoretical and
methodological “mess” and eventually a big and irresolvable problem which is called sociological dualities. This
study examines sociological dualities as a controversial and still existing debate whose roots go back to old times
in sociology. To this end, the study will first address the dispute of dualities which is based on theoretical and
methodological distinctions in relation to historical and social events. Then, it will discuss the theory of “Duality of
the Structure” proposed by Antony Giddens, the concept of “habitus” by Pierre Bourdieu and finally more recent
theory of “Adaptive Theory” proposed by Derek Layder as attempts to overcome the problem of dualities in terms
of their theoretical similarities and differences. The current study will be concluded with the discussion of the
contributions of the efforts to overcome the dualities to sociology
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Kabul Tarihi | 15 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 1 |