This study investigates Serbian
ultra-nationalism that is bent on the destruction of a multi-cultural
community, Bosnia which is not wholly distinct. In the study of the avows of
colonial-settlers—whose foundation myths assert absolute racial and cultural
exclusivity based on the divine decree—the consequences in terms of ethnic
cleansing is explained. Although, ultimately massacre of the indigenous
minority populations look inevitable; and the following consequences may be
insidious—especially if other powerful nations fail to intervene. To prevent
dire consequences, it should be considered that failure may stem from the
reality that the dominant powers share the racial or cultural bias of the
colonizing power and therefore collude more or less overtly to assist the
establishment of the aggressor. Thereby, they assist in the eclipse of the
groups targeted for extermination. The
Mountain Wreath by Petar Njegos, The Bridge on the Drina by Ivo Andriç
and The Bridge Betrayed by Michael A. Sells are discussed in a comparative way to fully
clear the background of a great massacre at the end of twentieth century.
Petar Njegos Massacre Ethnicity Bosnia Serbia The Ottoman Empire
Bu çalışma, Sırp aşırı milliyetçiliğin kendinden farklı
olmayan çok kültürlü bir toplum olan Bosna’nın yıkıma uğratma çabasını araştırıyor.
Bu çalışmada, mitolojik geçmişi—ilahi bir lütfe dayandığını inanarak—belirli
ırk ve kült üre münhasır olduğunu iddia eden sömürgeci yerleşimcilerin, bir
etniği yok etme çabaları ele alınmıştır. Olayların gelişimi sonucunda, azınlık olan
yerli topluluğun katliamı kaçınılmaz görünse bile, güçlü uluslar müdahale
etmedikleri müddetçe, paylaşılan sonuçlar güvenilir olmayabilir. Bu düşünce
yapısının neticesinde ortaya çıkan sonuçlar açıklanırken de, tepkileri önlemek
için bazı yanlışların, inanılan gerçeklerden kaynaklı olduğu açıklanmıştır.
Egemen güçler, sömürgeci gücün ırksal veya kültürel sebeplerini paylaşarak,
saldırganın hakimiyet kurmasını meşru kılamayıp, yok edilmeleri hedeflenen
grupların kurtuluşuna yardımcı olmaktalar. Petar Njegos’un Dağ Çelenkleri ve
Michael A. Sells’in İhanete Uğramış Köprü eserleri, Yirminci yüzyılın sonunda büyük
bir katliamın arka planını açıklama amaçlı, karşılaştırmalı olarak ele alınmıştır.
Petar Njegos Katliam Etnisite Bosna Sırbistan Osmanlı Devleti
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 7 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 2 |