The aim of this study is to examine the relationship between the psychological needs of university students and their career indecision. The participants of the study consisted of 322 university students in total, 196 female and 126 male. The ages of the participants ranged from 18 to 29. “The Balanced Measure of Psychological Needs Scale” and “The Career Decision Scale” were used to collect data in the study. The collected data were analyzed using Pearson correlation analysis and Structural Equation Modeling-based path analysis. As a result of the analyses, it was found that three basic psychological needs (autonomy, relatedness, competence) were significantly negatively correlated with career indecision and were also significant negative predictors of career indecision. These findings indicate that increasing psychological need satisfaction is associated with decreasing career indecision of university students.
Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin psikolojik ihtiyaçları ile kariyer kararsızlıkları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın katılımcılarını 196 kadın, 126 erkek olmak üzere toplamda 322 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Katılımcıların yaşları 18 ile 29 arasında değişmektedir. Araştırmada veri toplamak amacı ile “Psikolojik İhtiyaç Doyumunda Denge Ölçeği” ve “Kariyer Kararı Ölçeği” kullanılmıştır. Toplanan veriler ise Pearson korelasyon analizi ve Yapısal Eşitlik Modellemesi tabanlı yol analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Analizler sonucunda üç temel psikolojik ihtiyacında (özerklik, ilişki, yetkinlik) kariyer kararsızlığı ile olumsuz yönde anlamlı düzeyde ilişkili olduğu ve ayrıca kariyer kararsızlığı üzerinde olumsuz yönde anlamlı yordayıcılar olduğu bulguları elde edilmiştir. Bu bulgular artan psikolojik ihtiyaç tatmininin üniversite öğrencilerinin azalan kariyer kararsızlıkları ile ilişkili olduğu sonucunu göstermektedir.
Çukurova Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Alanında Alanında Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu tarafından 25.06.2024 tarihli toplantısında etik ilkeler açısından uygun bulunmuştur. (E. 1017825)
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kariyer Danışmanlığı |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 10 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 15 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1 |