Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The relationship between the effectiveness of management processes and organizational justice in school management

Yıl 2020, , 169 - 179, 30.12.2019
https://doi.org/10.47770/ukmead.772405

Öz

The aim of this study is to examine the relationship between the effectiveness of management processes and organizational justice according to the opinions of teachers working in official schools located in the central districts of Konya province (Selçuklu, Meram, Karatay). The sample of the research consists of 26 schools and 398 teachers. 53.3% (n = 212) of the participants are male and 46.7% (n = 186) are female teachers. Participants are 90.7% (n = 361) undergraduate and 9.3% (n = 37) postgraduate. According to the demographic characteristics of the teachers forming the sample in the research, the majority of the students (30.9%, n = 123) were aged 46 and over; (24.4%, n = 97) It has been determined that they have a service year of 26 years or more. In this study, “Organizational Justice Scale” developed by Colquitt (2001) and adapted from English to Turkish by Özmen, Arbak and Özer (2005) was used with the scale of “Effectiveness of Management Processes” developed by Gül (2017). This research is in relational screening model.

According to the findings of the study, the sub-dimension of decision-making process of the effectiveness of management processes significantly affects the variability of organizational justice in the operational justice dimension. Decision, organization, communication and evaluation process sub-dimensions of the effectiveness of management processes significantly affect the distribution justice sub-dimension of organizational justice. Again, the decision-making, communication and evaluation process of the effectiveness of management processes significantly affect the interaction justice sub-dimension of organizational justice. In the research, it has been determined that there is a moderate positive relationship between the effectiveness of management processes in school management and organizational justice. In this context, it can be said that with the increasing participation of teachers in the functioning of the management processes in schools, the perceptions of organizational justice formed within the institution can increase positively. Therefore, it is recommended that teachers' opinions are included in the functioning of management processes in order to create a positive perception of organizational justice for their managers.

Kaynakça

  • Akçadağ, T. (2012). Yönetim süreçleri (2. Baskı). R. Sarpkaya (Ed.), Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (s. 169-188). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Akyol, B. (2013). Üniversitelerdeki örgütsel adalet olgusunun öğretim elemanları algılarına göre yönetim süreçleri açısından değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış doktora tezi). On sekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Akyol B. ve Akçay C., (2013). Analysis of organizational behaviour studies in Turkey/Türkiye’deki örgütsel davranış çalışmalarının analizi, Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi, 11 (1), 2015,149-170.
  • Altınbaş, B. (2008). Örgütsel bağlılıkla örgütsel vatandaşlık arasındaki ilişki ve bir uygulama (Basılmamış yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul
  • Altınkurt, Y. ve Yılmaz, K. (2010). Değerlere göre yönetim ve örgütsel adalet ilişkisinin ortaöğretim okulu öğretmenlerinin algılarına göre incelenmesi. Educational Administration: Theory And Practice, 16(4), 463-484.
  • Arslantaş, C. C. ve Pekdemir, I. (2007). Dönüşümcü liderlik, örgütsel vatandaşlık davranışı ve örgütsel adalet arasındaki ilişkileri belirlemeye yönelik görgül bir araştırma, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 261-286.
  • Atalay, İ. (2005). Örgütsel vatandaşlık ve örgütsel adalet. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.

Okul yönetiminde yönetim süreçlerinin etkililiği ile örgütsel adalet arasındaki ilişki

Yıl 2020, , 169 - 179, 30.12.2019
https://doi.org/10.47770/ukmead.772405

Öz

Bu çalışmanın amacı, Konya ili merkez ilçelerinde (Selçuklu, Meram, Karatay) yer alan resmi okullarda görevli öğretmenlerin görüşlerine göre yönetim süreçlerinin etkililiği ile örgütsel adalet arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini, 26 okul ve 398 öğretmen oluşturmaktadır. Katılımcıların %53,3’ü (n=212) erkek, %46,7’si (n=186) kadın öğretmendir. Katılımcılar, %90,7 (n=361) lisans ve %9,3 (n=37) lisans üstü eğitim düzeyindedirler. Araştırmada örneklemi oluşturan öğretmenlerin demografik özelliklerine göre, çoğunluğunun (%30,9, n=123) 46 yaş ve yukarı; (%24,4, n=97) 26 yıl ve üzeri hizmet yılına sahip oldukları belirlenmiştir. Bu çalışmada Gül tarafından (2017) geliştirilen “Yönetim Süreçlerinin Etkililiği” ölçeği ile Colquitt (2001) tarafından geliştirilip Özmen, Arbak ve Özer (2005) tarafından İngilizceden Türkçeye uyarlanan “Örgütsel Adalet Ölçeği” kullanılmıştır. Bu araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın bulgularına göre, yönetim süreçlerinin etkililiğinin karar verme süreci alt boyutu örgütsel adaletin işlemsel adalet boyutundaki değişkenliğini anlamlı düzeyde etkilemektedir. Yönetim süreçlerinin etkililiğinin karar verme, örgütlenme, iletişim ve değerlendirme süreci alt boyutları örgütsel adaletin dağıtım adalet alt boyutunu anlamlı düzeyde etkilemektedir. Yine yönetim süreçlerinin etkililiğinin karar verme, iletişim ve değerlendirme süreci örgütsel adaletin etkileşim adalet alt boyutunu anlamlı düzeyde etkilemektedir. Araştırmada, okul yönetiminde yönetim süreçlerinin etkililiği ile örgütsel adalet arasında pozitif yönlü orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Bu bağlamda okullarda yönetim süreçlerinin işleyişine öğretmenlerin katılımlarının artmasıyla, kurum içinde oluşan örgütsel adalet algılarının olumlu yönde artabileceği söylenebilir. Dolayısıyla yöneticilerinin, örgütsel adalet algısını olumlu yönde oluşturabilmeleri için yönetim süreçlerinin işleyişinde karar verme, iletişim ve değerlendirmede öğretmenlerin fikirlerine yer verilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akçadağ, T. (2012). Yönetim süreçleri (2. Baskı). R. Sarpkaya (Ed.), Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (s. 169-188). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Akyol, B. (2013). Üniversitelerdeki örgütsel adalet olgusunun öğretim elemanları algılarına göre yönetim süreçleri açısından değerlendirilmesi, (Yayımlanmamış doktora tezi). On sekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Akyol B. ve Akçay C., (2013). Analysis of organizational behaviour studies in Turkey/Türkiye’deki örgütsel davranış çalışmalarının analizi, Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi, 11 (1), 2015,149-170.
  • Altınbaş, B. (2008). Örgütsel bağlılıkla örgütsel vatandaşlık arasındaki ilişki ve bir uygulama (Basılmamış yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul
  • Altınkurt, Y. ve Yılmaz, K. (2010). Değerlere göre yönetim ve örgütsel adalet ilişkisinin ortaöğretim okulu öğretmenlerinin algılarına göre incelenmesi. Educational Administration: Theory And Practice, 16(4), 463-484.
  • Arslantaş, C. C. ve Pekdemir, I. (2007). Dönüşümcü liderlik, örgütsel vatandaşlık davranışı ve örgütsel adalet arasındaki ilişkileri belirlemeye yönelik görgül bir araştırma, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 261-286.
  • Atalay, İ. (2005). Örgütsel vatandaşlık ve örgütsel adalet. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Atila Yıldırım

Yaşar Açıl Bu kişi benim 0000-0001-8102-2604

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Yıldırım, A., & Açıl, Y. (2019). Okul yönetiminde yönetim süreçlerinin etkililiği ile örgütsel adalet arasındaki ilişki. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 169-179. https://doi.org/10.47770/ukmead.772405