Özel Eğitim Uygulama Okulunda Görevlendirme Yoluyla Çalışan Öğretmenlerin Çalışma İsteklerinin İncelenmesi
Yıl 2020,
, 194 - 201, 30.12.2019
Hakan Sarı
,
Tuğba Gülsöz
Öz
Özel eğitim uygulama okulları, özel gereksinimli bireylerin eğitim ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla hizmet veren kurumlardır. Başta özel eğitim bölümü mezunu öğretmenler olmak üzere bu kurumlarda hizmet ihtiyacı doğrultusunda birçok alandan mezun olan öğretmen görev yapmaktadır. Ancak özel eğitim uygulama okullarında görevlendirme yoluyla çalışan öğretmenlerin çalışma istekleri farklılaşmaktadır. Alanyazında özel eğitim uygulama okullarında görevlendirme yoluyla çalışan öğretmenlerin çalışma isteklerinin incelenmesine yönelik araştırmaların sınırlı olmasına bağlı olarak bu araştırmanın alanyazına katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Dolayısıyla bu araştırmanın amacı, özel eğitim uygulama okulunda görevlendirme yoluyla çalışan öğretmenlerin çalışma isteklerinin incelenmesidir. Araştırmanın yürütüldüğü kurumda görevlendirme yoluyla çalışan öğretmenlerin mezuniyet alanlarının farklılığı bu araştırmaya olan ihtiyacı ortaya çıkarmaktadır. Araştırma vaka çalışması yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2019-2020 eğitim öğretim yılı içerisinde Konya İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Selçuklu Özel Eğitim Uygulama Okulu I. ve II. kademede görevlendirme yoluyla çalışan yedinci sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır ve içerik analizi yöntemiyle analiz edilerek yedinci sınıf öğretmeninin özel eğitim uygulama okulunda çalışma isteklerine yönelik görüşleri incelenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, sınıf öğretmenleri özel eğitim uygulama okulunda genellikle kendi istekleri ile görevlendirilmektedirler. Öğretmenlerin büyük çoğunluğu bu okulda çalışmaktan mutlu olduğunu ifade ederken, bu okulda uzun yıllar çalışma isteğine olumlu yanıt veren öğretmen sayısının düşük olduğu ortaya çıkmıştır.
Kaynakça
- Ataman, A. (2009). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitime giriş. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
- Aydın, A. (2015). Özel eğitim sınıflarında sınıf yönetimi. Ankara: Vize Yayıncılık.
- Başgül, M., & Uluçınar-Sağır, Ş. (2017). Sınıf öğretmenlerinin özel eğitimle ilgili metaforik algılarının incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 249-280.
- Benitez, D. T., Morningstar, M. E., & Frey, B. B. (2009). A multistate survey of special education teachers’ perceptions of their transition competencies. Career Development for Exceptional Individuals. Hammill Institute on Disabilities, 32(1), 6-16.
- Berry, A. B., Petrin, R. A., Gravelle, M. L., & Farmer, T. W. (2012). Issues in special education teacher recruitment, retention, and professional development: Considerations in supporting rural teachers. Rural Special Education Quarterly, 30(4) 3-11.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara. Pegem Akademi Yayıncılık.
- Cavkaytar, A., & Diken, H. İ. (2007). Özel eğitime giriş. Ankara: Kök Yayıncılık.
- Deveci, M., & Ergin, D.Y. (2018). Özel eğitim kurumunda çalışan öğretmenlerin algıladıkları mesleki sosyal destek ve mesleki yetkinlik inançları arasındaki ilişki. Asian Journal of Instruction, 6(2) 18-39.
- Güleç-Aslan, Y. (2014). Zihin engelliler öğretmenliği programındaki öğretmen adaylarının otizm spektrum bozukluğuna ilişkin deneyim ve algıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(3) 869-896.
- Köse, E. (2010). Bilimsel araştırma modelleri. Kıncal, R. Y. (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Kuzgun, Y., & Deryakulu, D. (2017). Eğitimde bireysel farklılıklar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Manisah, M. A., Ramlee, M., & Zalizan, M. J. (2006). An empirical study on teachers' perceptions towards inclusive education in Malaysia. International Journal of Special Education, 21(3), 36-44.
- MEB. (2018). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. 07.07.2018 Tarih ve 30471 Sayılı Resmi Gazete.
- Sarı, H. (2002). Özel eğitime muhtaç öğrencilerin eğitimleriyle ilgili öneriler. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Sarı, H., & Pürsün, T. (2016). Özel eğitimde etkili kaynaştırma bütünleştirme. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Sazak-Pınar, E. (2014). Özel eğitim okullarında ve sınıflarında görev yapan öğretmenlerin sosyal beceri öğretimine ilişkin görüşleri. NWSA-Education Sciences, 9(2), 178-190.
- Swanson, E., Solis, M., & McKenna, J. W. (2012). Special education teachers' perceptions and instructional practices in response to intervention implemention. Learning Disability Quarterly. 35(2), 115-126. Doi:10.1177/0731948711432510
- Yıldırım, O., Ünsal, N., & Tolunay, B. (2015). Özel eğitim öğretmenlerinin hizmetiçinde yetiştirilme düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(Özel Sayı), 259-274.
- Zabel, H. R., & Kay Zabel, M. (2001). Revisiting burnout among special education teachers: Do age, experience and preparation still matter? Teacher Education and Special Education, 24(2), 128-139. Doi:10.1177/088840640102400207