Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YETİŞKİN BİREYLERDE BİLİNÇLİ FARKINDALIK İLE YAŞAM DOYUMU ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, , 372 - 383, 28.02.2021
https://doi.org/10.47525/ulasbid.868875

Öz

Bu çalışma; yaşam doyumu ile bilinçli farkındalık arasındaki ilişkinin ortaya konulması ve ek olarak yaş, medeni durum, cinsiyet, öğrenim düzeyi gibi sosyodemografik özelliklerin bilinçli farkındalık ve yaşam doyumu değişkenleri üzerindeki etkisini araştırmak üzere yapılmıştır. Araştırmaya İstanbul’da yaşayan 146’sı kadın olmak üzere 18 yaş üstü toplamda 350 kişi katılım göstermiştir. Araştırmada sosyodemografik veri formu, Yaşam Doyumu Ölçeği, Bilinçli Farkındalık Ölçeği kullanılmıştır. Veri toplama araçlarının uygulanabilmesi için sosyodemografik form, Yaşam Doyumu Ölçeği ve Bilinçli Farkındalık Ölçeği; Google Formlara geçirilmiş ve basit seçkisiz yöntemle seçilmiş 18 yaş üstündeki 350 katılımcıya dağıtılmıştır. İki veya daha fazla değişken arasındaki ilişki için Pearson Korelasyon analizi uygulanmıştır. Bilinçli Farkındalığın Yaşam Doyumu üzerine etkisini analiz etmek için Çoklu Doğrusal Regresyon uygulanmıştır. İki bağımsız grup arasındaki farkın analizi için Bağımsız Örneklemler T-Testi, Çoklu gruplar arasındaki farkın analizi için Tek Yönlü Varyans Analizi(ANOVA) uygulanmıştır. Araştırma sonucunda yaşam doyumu ile bilinçli farkındalık arasında anlamlı bir ilişki elde edilmiştir. Bilinçli farkındalık ölçeği puanları, cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermektedir. Erkeklerde kadınlara göre daha yüksek olarak bulunmuştur. Yaşam doyumu ölçeğinden alınan puanların ise; medeni durum değişkeni ve öğrenim düzeyi değişkenlerine göre farklılık gösterdiği anlaşılmıştır. Sonuçlara göre evli bireylerin bekâr bireylere göre yaşam doyumu düzeyleri daha yüksek olarak bulunmuştur.

Destekleyen Kurum

İstanbul Aydın Üniversitesi

Kaynakça

  • Akkoyunlu, S., ve Türkçapar, M. H. (2013). Bir teknik: Alternatif düşünce oluşturulması. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, 2(1), 53-59.
  • Akyol, E. Y., ve Işık, Ş. (2018). Akademisyenlerde mutluluğun yordayıcıları olarak farkındalık ve stresle başa çıkma tutumları. The Journal of Happiness & Well-Being, 6(1), 1-17. Albayrak, C. (2020). Polis memularının bilinçli farkındalık ve stres ile başa çıkma durumları arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi (Master's thesis, Sakarya Üniversitesi).
  • Arslan, I. (2018). Bilinçli farkındalık, depresyon düzeyleri ve algılanan stres arasındaki ilişki. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 73-86.
  • Canbulat, N., ve Çankaya, Z. C. (2014). Evli bireylerin öznel iyi olma düzeylerinin yordanması. Ege Eğitim Dergisi, 15(2), 556-576.
  • Çelebi, G. Y., & Çelebi̇, B. (2020). Bi̇reyleri̇n Mutluluk Düzeyleri̇ni̇n Deği̇şkenler Açisindan İncelenmesi̇. Academic Review of Humanities and Social Sciences, 3(1), 179-189.
  • Çivitçi, A. (2012). Üniversite öğrencilerinde genel yaşam doyumu ve psikolojik ihtiyaçlar arasındaki ilişkiler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 321-336.
  • Dağlı, A., ve Baysal, N. (2016). Yaşam doyumu ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik Ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15 (59), 1250-1262.
  • Demir, R., ve Türk, F. (2020). Pozitif psikoloji: Tarihçe, temel kavramlar, terapötik Süreç, eleştiriler ve katkılar. Humanistic Perspective, 2(2), 108-125.
  • Demir, V. (2017). Bilinçli farkındalık temelli bilişsel terapi programının üniversite öğrencilerinin kaygı düzeylerine etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(12), 98-118.
  • Demiralp, M., ve Oflaz, F. (2007). Bilişsel-davranışçı terapi teknikleri ve psikiyatri hemşireliği uygulaması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 8(2), 132-139.
  • Deniz, M. E., Erus, S. M., ve Büyükcebeci, A. (2017). Bilinçli farkındalık ile psikolojik iyi oluş ilişkisinde duygusal zekanın aracılık rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 7(47), 17-31.
  • Dost, M. T. (2007). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun bazı değişkenlere göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 132-143.
  • İkiz, F. E., & Uygur, S. (2019). The effect of mindfulness-based programs on coping with test anxiety: A systematic review Sınav kaygısıyla başa çıkmada bilinçli farkındalık temelli programların etkiliği: Sistematik bir derleme. Journal of Human Sciences, 16(1), 164-191.
  • Kınay, F. (2013). Beş boyutlu bilinçli farkındalık ölçeği’ni türkçe’ye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması (Master's thesis, İstanbul Bilim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.).
  • Özal, M. (2019). Sağlık çalışanlarında psikolojik pozitif sermaye özdeğerlendirme ve yaşam doyumu ilişkisinin incelenmesi (Master's thesis, Sakarya Üniversitesi).
  • Özcan, Ö., ve Çelik, G. G. (2017). Bilişsel Davranışçı Terapi. Türkiye Klinikleri Journals Child Psychiatry-Special Topics, 3(2), 115-20.
  • Özlem, Ö. Z. E. N. Psikanaliz ve Edebiyat: İki Terapist Yoldaş. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 6(1), 9-16.
  • Özyeşil, Z. (2011). Üniversite öğrencilerinin öz-anlayış düzeylerinin bilinçli farkındalık, kişilik özellikleri ve bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Özyeşil, Z., Arslan, C., Kesici, Ş. ve Deniz, M.E. (2011). Bilinçli farkındalık ölçeği’nin Türkçeye uyarlama çalışması. Eğitim ve Bilim, 36(160), 224-235.
  • Parlar, H., & Akgün, Ş. (2018). Evlilikte bilinçli farkındalık, evlilik doyumu ve problem çözme becerileri ilişkilerinin incelenmesi. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, 1(1), 11-21.
  • Sarı, T. (2015). Pozitif psikoterapi: Gelişimi, temel İlke ve yöntemleri ve Türk kültürüne uygulanabilirliği. The Journal Of Happiness Well-Being, 3, 182-203.
  • Saydam, M. B. (2001). Postmodern gnostik olarak CG Jung ve analitik psikoloji okulu. Jung, 262, 263.
  • Şahin, A. (2019). Üniversite öğrencilerinde bilinçli farkındalık ile yaşam doyumu ve iyi oluş arasındaki ilişkiler. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (8), 151-176.
  • Şahin, M. (2019). Korku, kaygı ve kaygı (anksiyete) bozuklukları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(10), 117-135.
  • Taş, İ. (2018). “Ergenlerde İnternet Bağımlılığı ve Psikolojik Belirtilerin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 31-41.
  • Tel, F. D. ve Sarı, T. (2016). Üniversite öğrencilerinde öz-duyarlık ve yaşam doyumu. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 292-304.
  • Ünal, S., Küey, L., Güleç, C., Bekaroğlu, M., Evlice, Y. E., & Kırlı, S. (2002). Depresif bozukluklarda risk etkenleri. Klinik Psikiyatri, 5(1), 8-15.
  • Yıkılmaz, M. ve Demir-Güdül, M. (2015). Üniversite öğrencilerinde yaşamda anlam, bilinçli farkındalık, algılanan sosyoekonomik düzey ve yaşam doyumu arasındaki ilişkiler. Ege Eğitim Dergisi, (16)2, 297-315.
  • Yıldırım, O., Tektüfekçi, F. ve Çukacı, Y.C. (2004). Modern Toplum Hastalığı: Stres ve Muhasebe Elemanı Üzerine Etkileri. Süleyman Demirel Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 9, 2, 1-20.
  • Yiğit, M. A. (2018). Ruminatif düşünme ve bilinçli farkındalığın depresif duygudurum ile ilişkisi (Master's thesis, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Zümbül, S. (2019). Öğretmen Adaylarının Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinde Bilinçli Farkındalık ve Affetmenin Yordayıcı Rolleri. Ege Eğitim Dergisi, 20(1), 20-36.

INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN CONSCIOUS AWARENESS AND LIFE SATISFACTION IN ADULT INDIVIDUALS

Yıl 2021, , 372 - 383, 28.02.2021
https://doi.org/10.47525/ulasbid.868875

Öz

This work; It was conducted to reveal the relationship between life satisfaction and conscious awareness, and additionally to investigate the effects of sociodemographic characteristics such as age, marital status, gender, and education level on conscious awareness and life satisfaction variables. A total of 350 people over the age of 18, 146 of whom live in Istanbul, participated in the study. Sociodemographic data form, Life Satisfaction Scale, and Conscious Awareness Scale were used in the study. Sociodemographic form, Life Satisfaction Scale and Conscious Awareness Scale for the application of data collection tools; It was transferred to Google Forms and distributed to 350 participants over the age of 18, selected by a simple random method. Pearson Correlation analysis was used for the relationship between two or more variables. Multiple Linear Regression was applied to analyze the effect of Conscious Awareness on Life Satisfaction. Independent Samples T-Test for the analysis of the difference between two independent groups, One Way Analysis of Variance (ANOVA) was used for the analysis of the difference between multiple groups, As a result of the study, a significant relationship between life satisfaction and conscious awareness was obtained. Mindfulness scale scores differ significantly according to gender. It was found higher in men than in women. The scores obtained from the life satisfaction scale; It was found to differ according to the marital status variable and education level variables. According to the study, life satisfaction levels of married individuals were found to be higher than single individuals.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, S., ve Türkçapar, M. H. (2013). Bir teknik: Alternatif düşünce oluşturulması. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, 2(1), 53-59.
  • Akyol, E. Y., ve Işık, Ş. (2018). Akademisyenlerde mutluluğun yordayıcıları olarak farkındalık ve stresle başa çıkma tutumları. The Journal of Happiness & Well-Being, 6(1), 1-17. Albayrak, C. (2020). Polis memularının bilinçli farkındalık ve stres ile başa çıkma durumları arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi (Master's thesis, Sakarya Üniversitesi).
  • Arslan, I. (2018). Bilinçli farkındalık, depresyon düzeyleri ve algılanan stres arasındaki ilişki. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 73-86.
  • Canbulat, N., ve Çankaya, Z. C. (2014). Evli bireylerin öznel iyi olma düzeylerinin yordanması. Ege Eğitim Dergisi, 15(2), 556-576.
  • Çelebi, G. Y., & Çelebi̇, B. (2020). Bi̇reyleri̇n Mutluluk Düzeyleri̇ni̇n Deği̇şkenler Açisindan İncelenmesi̇. Academic Review of Humanities and Social Sciences, 3(1), 179-189.
  • Çivitçi, A. (2012). Üniversite öğrencilerinde genel yaşam doyumu ve psikolojik ihtiyaçlar arasındaki ilişkiler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 321-336.
  • Dağlı, A., ve Baysal, N. (2016). Yaşam doyumu ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik Ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15 (59), 1250-1262.
  • Demir, R., ve Türk, F. (2020). Pozitif psikoloji: Tarihçe, temel kavramlar, terapötik Süreç, eleştiriler ve katkılar. Humanistic Perspective, 2(2), 108-125.
  • Demir, V. (2017). Bilinçli farkındalık temelli bilişsel terapi programının üniversite öğrencilerinin kaygı düzeylerine etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(12), 98-118.
  • Demiralp, M., ve Oflaz, F. (2007). Bilişsel-davranışçı terapi teknikleri ve psikiyatri hemşireliği uygulaması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 8(2), 132-139.
  • Deniz, M. E., Erus, S. M., ve Büyükcebeci, A. (2017). Bilinçli farkındalık ile psikolojik iyi oluş ilişkisinde duygusal zekanın aracılık rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 7(47), 17-31.
  • Dost, M. T. (2007). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun bazı değişkenlere göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 132-143.
  • İkiz, F. E., & Uygur, S. (2019). The effect of mindfulness-based programs on coping with test anxiety: A systematic review Sınav kaygısıyla başa çıkmada bilinçli farkındalık temelli programların etkiliği: Sistematik bir derleme. Journal of Human Sciences, 16(1), 164-191.
  • Kınay, F. (2013). Beş boyutlu bilinçli farkındalık ölçeği’ni türkçe’ye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması (Master's thesis, İstanbul Bilim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.).
  • Özal, M. (2019). Sağlık çalışanlarında psikolojik pozitif sermaye özdeğerlendirme ve yaşam doyumu ilişkisinin incelenmesi (Master's thesis, Sakarya Üniversitesi).
  • Özcan, Ö., ve Çelik, G. G. (2017). Bilişsel Davranışçı Terapi. Türkiye Klinikleri Journals Child Psychiatry-Special Topics, 3(2), 115-20.
  • Özlem, Ö. Z. E. N. Psikanaliz ve Edebiyat: İki Terapist Yoldaş. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 6(1), 9-16.
  • Özyeşil, Z. (2011). Üniversite öğrencilerinin öz-anlayış düzeylerinin bilinçli farkındalık, kişilik özellikleri ve bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Özyeşil, Z., Arslan, C., Kesici, Ş. ve Deniz, M.E. (2011). Bilinçli farkındalık ölçeği’nin Türkçeye uyarlama çalışması. Eğitim ve Bilim, 36(160), 224-235.
  • Parlar, H., & Akgün, Ş. (2018). Evlilikte bilinçli farkındalık, evlilik doyumu ve problem çözme becerileri ilişkilerinin incelenmesi. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, 1(1), 11-21.
  • Sarı, T. (2015). Pozitif psikoterapi: Gelişimi, temel İlke ve yöntemleri ve Türk kültürüne uygulanabilirliği. The Journal Of Happiness Well-Being, 3, 182-203.
  • Saydam, M. B. (2001). Postmodern gnostik olarak CG Jung ve analitik psikoloji okulu. Jung, 262, 263.
  • Şahin, A. (2019). Üniversite öğrencilerinde bilinçli farkındalık ile yaşam doyumu ve iyi oluş arasındaki ilişkiler. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (8), 151-176.
  • Şahin, M. (2019). Korku, kaygı ve kaygı (anksiyete) bozuklukları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(10), 117-135.
  • Taş, İ. (2018). “Ergenlerde İnternet Bağımlılığı ve Psikolojik Belirtilerin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 31-41.
  • Tel, F. D. ve Sarı, T. (2016). Üniversite öğrencilerinde öz-duyarlık ve yaşam doyumu. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 292-304.
  • Ünal, S., Küey, L., Güleç, C., Bekaroğlu, M., Evlice, Y. E., & Kırlı, S. (2002). Depresif bozukluklarda risk etkenleri. Klinik Psikiyatri, 5(1), 8-15.
  • Yıkılmaz, M. ve Demir-Güdül, M. (2015). Üniversite öğrencilerinde yaşamda anlam, bilinçli farkındalık, algılanan sosyoekonomik düzey ve yaşam doyumu arasındaki ilişkiler. Ege Eğitim Dergisi, (16)2, 297-315.
  • Yıldırım, O., Tektüfekçi, F. ve Çukacı, Y.C. (2004). Modern Toplum Hastalığı: Stres ve Muhasebe Elemanı Üzerine Etkileri. Süleyman Demirel Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 9, 2, 1-20.
  • Yiğit, M. A. (2018). Ruminatif düşünme ve bilinçli farkındalığın depresif duygudurum ile ilişkisi (Master's thesis, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Zümbül, S. (2019). Öğretmen Adaylarının Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinde Bilinçli Farkındalık ve Affetmenin Yordayıcı Rolleri. Ege Eğitim Dergisi, 20(1), 20-36.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kahraman Güler

Muhammed Usluca 0000-0002-6167-3837

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2021
Gönderilme Tarihi 26 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Güler, K., & Usluca, M. (2021). YETİŞKİN BİREYLERDE BİLİNÇLİ FARKINDALIK İLE YAŞAM DOYUMU ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 372-383. https://doi.org/10.47525/ulasbid.868875

Cited By









19792  21391 18309     

Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License