Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

NİKOLAY RİMSKİ KORSAKOV’UN “FLIGHT OF THE BUMBLEBEE” ADLI ESERİNİN PARMAK POZİSYONLARI AÇISINDAN KABAK KEMANEYE UYARLANMASI

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 359 - 371, 28.02.2021
https://doi.org/10.47525/ulasbid.861850

Öz

Türk Halk Müziği’nin yaylı çalgılar sınıfının tek örneği olarak kabul edilen ve yaklaşık olarak üç, üç buçuk oktav’a yakın geniş bir ses sahasına sahip olan kabak kemane, milli sazlarımız arasında oldukça önemli bir yer teşkil etmektedir. Uluslararası yaylı sazlarda kullanılan birçok teknik, hem yaylı hem de perdesiz bir enstrüman olması dolayısıyla kabak kemane enstrümanına da uygulanabilir. Ancak çalgıya aktarılacak olan birçok teknik, sazın yapısına göre revize edilerek en doğru şekilde uyarlanması gerekmektedir. Öncelikle kabak kemanenin akort sistemlerinden biri olan ancak günümüzde birçok icracı tarafından pek kullanılmayan, pesten tize doğru 5-5-4 yani sol-re-la-re sistemi ile akort edilip pozisyon açısından ses sahasının genişletilmesi, icra edilecek eser yönünden önem taşımaktadır. Dünya çapında birçok değişik enstrüman’a uyarlanmış Klasik Batı Müziğinde teknik ve acelite bakımından zorlayıcı bir eser olarak kabul edilen rus besteci Nikolay Rimski Korsakov tarafından bestelenmiş olan ‘’flight of the bumblebee” adlı eser kabak kemanenin 5-5-4 akort sistemine göre eserin parmak pozisyonları tarafımca tespit edilmiş olup nota üzerinde numaralandırmalar ile gösterilmiştir. Bu çalışma böylesine önemli bir çalgının uluslararası müzik platformunda tanınması ve yeni nesil kabak kemane icracıları için merak uyandırması açısından önem taşımaktadır.

Kaynakça

  • FERİDUNOĞLU, L. (2004), Müziğe Giden Yol, İstanbul: İnkılap Kitapevi.
  • GAZİMİHAL, M. R. 1958, Asya ve Anadolu Kaynaklarında Iklığ, Ankara: Ses ve Tel Yayınları.
  • KAFESOĞLU, İ. 1984, Türk Milli Kültürü, İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Oran, A. (2004). Keman Metodu, İstanbul: Gökhan Matbaacılık.
  • Say, A., (1995-2010). Müzik Tarihi. (2. Basım). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Kabak_kemane#:~:text=Kabak%20kemane%2C%20T%C3%BCrk%20Halk%20M%C3%BCzi%C4%9Fi,yayg%C4%B1n%20olarak%20kullan%C4%B1lan%20bir%20sazd%C4%B1r. (Erişim Tarihi: 18.12.2020)
  • http://www.mustafaavsar.com/tr/wp-content/uploads/2016/10/m%C3%BCzikte-kullan%C4%B1lan-tempo-dinamik-ve-ifade-terimleri.pdf (Erişim Tarihi: 11.12.2020)

THE ADAPTATION OF NIKOLAY RIMSKI KORSAKOV'S “FLIGHT OF THE BUMBLEBEE” TO THE KABAK KEMANE IN TERMS OF FINGER POSITIONS

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 359 - 371, 28.02.2021
https://doi.org/10.47525/ulasbid.861850

Öz

The kabak kemane, which is accepted as the only example of the stringed instrument category of Turkish Folk Music and has a wide sound range that is close to approximately three a half octaves, constitutes a very important place among our national instruments. Many techniques used in international string instruments can be applied to the kabak kemane instrument as it is both a stringed and fretless instrument. However, many techniques to be transferred to the instrument need to be by arranging according to the structure of the instrument and they should be adapted in the most accurate way. First of all, it is crucial in terms of the piece to be performed by the kabak kemane to expand its sound range through tuning 5-5-4, i.e. sol-re-la-re system, from pest to treble, which is not used much by many performers today. Composed by Russian composer Nikolay Rimski Korsakov and considered as a challenging piece in terms of technique and ajilite in Classical Western Music, the piece “flight of the bumblebee '' is adapted to many different instruments around the world. The finger positions of the work have been determined by me according to the 5-5-4 tuning system of the kabak kemane and are demonstrated with numbering on the note. This study is important in terms of the recognition of such an important instrument in the international music platform and arousing curiosity for the new generation of kabak kemane players. In the study, it were used qualitative methods such as source scanning and artifact analysis.

Kaynakça

  • FERİDUNOĞLU, L. (2004), Müziğe Giden Yol, İstanbul: İnkılap Kitapevi.
  • GAZİMİHAL, M. R. 1958, Asya ve Anadolu Kaynaklarında Iklığ, Ankara: Ses ve Tel Yayınları.
  • KAFESOĞLU, İ. 1984, Türk Milli Kültürü, İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Oran, A. (2004). Keman Metodu, İstanbul: Gökhan Matbaacılık.
  • Say, A., (1995-2010). Müzik Tarihi. (2. Basım). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Kabak_kemane#:~:text=Kabak%20kemane%2C%20T%C3%BCrk%20Halk%20M%C3%BCzi%C4%9Fi,yayg%C4%B1n%20olarak%20kullan%C4%B1lan%20bir%20sazd%C4%B1r. (Erişim Tarihi: 18.12.2020)
  • http://www.mustafaavsar.com/tr/wp-content/uploads/2016/10/m%C3%BCzikte-kullan%C4%B1lan-tempo-dinamik-ve-ifade-terimleri.pdf (Erişim Tarihi: 11.12.2020)
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erkan Yoldaş 0000-0002-9040-0096

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2021
Gönderilme Tarihi 15 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yoldaş, E. (2021). NİKOLAY RİMSKİ KORSAKOV’UN “FLIGHT OF THE BUMBLEBEE” ADLI ESERİNİN PARMAK POZİSYONLARI AÇISINDAN KABAK KEMANEYE UYARLANMASI. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 359-371. https://doi.org/10.47525/ulasbid.861850

19792  21391 18309     

Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License