Geçmiş neslin, şimdiki nesle göre finansal kararlarda ve finansal davranışlarda daha başarılı olduğu yadsınamaz bir gerçekliktir. Bunun altında yatan en önemli sebep finansal sosyalizasyon kavramı altında özellikle de paranın erken yaş döneminde kazanılması ve kullanılmasının o dönemlerde daha yaygın olarak uygulatılmasıdır. Her konuda olduğu gibi gelişen ve değişen teknolojik çevre günümüzde, ailenin, ebeveynlerin ve iş hayatının oluşturduğu bu finansal sosyalizasyonun etkisini günden güne azaltmaktadır. Ülkemizde daimi statüde iş bulabilme aralığının 25-30’lu yaşlar olduğu düşünüldüğünde, özellikle de bireysel anlamda, kazanılan para üzerinden elde edilen finansal tecrübenin birey açısından çok geç elde edildiği söylenebilir. Tartışılan diğer bir konu da alınan finansal eğitimin, finansal sosyalizasyon kapsamında zamansal uyumudur. Bu dönemde ebeveynler tarafından yapılan yanlışlardan birisi de çocuğun her konuda bilgiyi okulda alması gerekliliği ile ilgilidir. Burada ebeveynleri bu düşünceye iten sebeplerin başında ailelerde yaygın olarak anne ve babaların çalışıyor olmaları ve çocuklarına yeteri kadar zaman ayıramamaları gelmektedir. Finansal eğitimin başlangıç noktası ve yeri aile, en etkili öğreticileri de ebeveynlerdir. Dolayısıyla ebeveynler sadece, çocuklarının iyi eğitim alarak iyi bir gelecek elde etmelerine yardımcı olmamalı aynı zamanda onların geleceklerini doğru finansal karar ve davranışlarla şekillendirecek davranışlar sergilemelidirler.
Bu doğrultuda çalışmada, bireylerin finansal bilgi, davranış ve kararlarında etkili olabilecek finansal sosyalizasyon kavramı üzerinde durulmaktadır. Ailenin, ebeveynlerin, para ve iş tecrübesinin ve eğitimin finansal sosyalizasyonun önemli kanalları olduğu vurgulanarak bu kanalların, bireylerin finansal okuryazarlık düzeyleri üzerinde önemli etkileri oluşturabileceği anlatılmaktadır.
Finansal sosyalizasyon, Finansal Okuryazarlık, Aile, Ebeveyn, Para, İş
Çalışmalarımıza yayınlanma imkanı verdiğiniz için çok teşekkür ederiz.
It is a stubborn fact that the past generation is more successful in financial decisions and financial behavior than the current generation. The most important reason behind this is that under the concept of financial socialization, especially the earning and using of money at an early age is more common in those periods. Today, the developing and changing technological environment, as in every subject, reduces the impact of this financial socialization which is created by the family, parents and business life day by day. Considering that the range of finding employment in permanent status in our country is 25-30 years old, it can be said that the financial experience gained from the money earned on an individual basis is very late for the individual. Another issue discussed is the temporal cohesion of financial education within the scope of financial socialization. One of the mistakes made by parents during this period is related to the necessity of the child to receive information in every subject at school. Here, the main reasons for pushing parents to this idea are that parents are widely employed in families and they cannot spare enough time for their children. The starting point and place of financial education is family and the most effective teachers are parents. Therefore, parents should not only help their children to achieve a good future by receiving good education, but also to display behaviors that shape their future with the right financial decisions and behaviors.
Accordingly, the study focuses on the concept of financial socialization, which can be effective in individuals' financial information, behavior and decisions. It is emphasized that family, parents, money and work experience and education are important channels of financial socialization and these channels can have important effects on individuals' financial literacy levels.
Financial Literacy Family Parent Job Money Financial Socialization
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 26 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 4 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License