Bu araştırmanın amacı ergenlerde okul reddi ve sosyal dışlanma arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışmanın örneklemini Sakarya’nın Adapazarı ilçesindeki meslek liselerinden seçilen 409 ortaöğretim öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanması amacıyla Okul Reddi Değerlendirme Ölçeği Çocuk Formu ve Ergenler İçin Sosyal Dışlanma Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada iki bağımsız değişken arasındaki farkın analizi için t-testi ve çoklu grup arasındaki farkın analizi için ANOVA analizi uygulanmıştır. İki ya da daha fazla değişken arasındaki ilişki için Pearson Korelasyon analizi uygulanmıştır. Doğrusal Regresyon kullanılarak, bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkene etkisi görülmüştür. Araştırma sonucunda okul reddi ile sosyal dışlanma ve alt boyutları, sosyal dışlanmanın görmezden gelinme, dışlanma deneyimi arasında, dikkat çekmek ligi aramak ile sosyal dışlanmanın görmezden gelinme, dışlanma deneyimi arasında, okul dişi pekiştireç teşvik aramak ile dışlanma arasında pozitif yönde anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Bir diğer deyişle ergenlerde okul reddi arttıkça sosyal dışlanma artmaktadır. Ayrıca, ergenlerde kızlarda okul reddi erkeklere oranla daha düşük iken, dikkat çekmek ilgi aramak ve sosyal ve değerlendirici durumlardan kaçınmak erkeklere oranla daha fazla olduğu tespit edilmiştir. 12.sınıf grubun Sosyal dışlanmanın görmezden gelinme 9,10 ve 11. sınıf öğrencilerine kıyasla daha fazla olduğu sonucu ise araştırmanın diğer bir sonucudur. Sonuçlar literatür ışığında tartışılmıştır.
The aim of this study is to examine the relationship between school refusal and social exclusion in adolescents. The sample of the study consists of 409 secondary school students selected from vocational high schools in the Adapazarı district of Sakarya. The School Rejection Evaluation Scale Child Form and Adolescent Social Exclusion Scale were used to collect data. In the study, t-test was used to analyze the difference between two independent variables and ANOVA analysis was used to analyze the difference between multiple groups. Pearson Correlation analysis was applied for the relationship between two or more variables. Using Linear Regression, the effect of independent variables on the dependent variable was observed. As a result of the research, a positive significant relationship was found between school refusal and social exclusion and its sub-dimensions, ignoring social exclusion, exclusion experience, seeking attention and ignoring social exclusion and exclusion, and seeking non-school reinforcement and exclusion. In other words, as school refusal increases in adolescents, social exclusion increases. In addition, while school refusal in adolescents is lower in girls than in boys, it has been determined that attracting attention, seeking attention and avoiding social and evaluative situations are more common than boys. Another result of the research is the result that the 12th grade group's social exclusion and ignorance is higher than that of the 9th, 10th and 11th grade students. The results are discussed in the light of the literature.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 6 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 4 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License