Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ERGENLERDE OKUL REDDİ VE SOSYAL DIŞLANMA ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 4, 1368 - 1384, 31.12.2021
https://doi.org/10.47525/ulasbid.948511

Öz

Bu araştırmanın amacı ergenlerde okul reddi ve sosyal dışlanma arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışmanın örneklemini Sakarya’nın Adapazarı ilçesindeki meslek liselerinden seçilen 409 ortaöğretim öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanması amacıyla Okul Reddi Değerlendirme Ölçeği Çocuk Formu ve Ergenler İçin Sosyal Dışlanma Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada iki bağımsız değişken arasındaki farkın analizi için t-testi ve çoklu grup arasındaki farkın analizi için ANOVA analizi uygulanmıştır. İki ya da daha fazla değişken arasındaki ilişki için Pearson Korelasyon analizi uygulanmıştır. Doğrusal Regresyon kullanılarak, bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkene etkisi görülmüştür. Araştırma sonucunda okul reddi ile sosyal dışlanma ve alt boyutları, sosyal dışlanmanın görmezden gelinme, dışlanma deneyimi arasında, dikkat çekmek ligi aramak ile sosyal dışlanmanın görmezden gelinme, dışlanma deneyimi arasında, okul dişi pekiştireç teşvik aramak ile dışlanma arasında pozitif yönde anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Bir diğer deyişle ergenlerde okul reddi arttıkça sosyal dışlanma artmaktadır. Ayrıca, ergenlerde kızlarda okul reddi erkeklere oranla daha düşük iken, dikkat çekmek ilgi aramak ve sosyal ve değerlendirici durumlardan kaçınmak erkeklere oranla daha fazla olduğu tespit edilmiştir. 12.sınıf grubun Sosyal dışlanmanın görmezden gelinme 9,10 ve 11. sınıf öğrencilerine kıyasla daha fazla olduğu sonucu ise araştırmanın diğer bir sonucudur. Sonuçlar literatür ışığında tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Aslan, M. (2018). 8–14 yaş grubu öğrencilerde anksiyete duyarlılığı ile okul reddi arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Ayaydın, H., & Takatak, H. (2018). Farklı sınıflara verildikten sonra iki kardeşin büyüğünde gelişen okul reddi: bir olgu sunumu. Namık Kemal Tıp Dergisi, 6(1), 28-31.
  • Babadağı, Z., Usta, M. B., & Karabekiroglu, K. M. Z. (2017). Asperger bozukluğunda okul reddi: olgu serisi ve literatürün gözden geçirilmesi. Journal of Anatolian Medical Research, 2(1), 9-21.
  • Bahalı, K., & Tahiroğlu, A. Y. (2010). Okul reddi: Klinik özellikler, tanı ve tedavi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 2(3), 362-383.

EXAMINATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN SCHOOL REJECTION AND SOCIAL EXCLUSION IN ADOLESCENTS

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 4, 1368 - 1384, 31.12.2021
https://doi.org/10.47525/ulasbid.948511

Öz

The aim of this study is to examine the relationship between school refusal and social exclusion in adolescents. The sample of the study consists of 409 secondary school students selected from vocational high schools in the Adapazarı district of Sakarya. The School Rejection Evaluation Scale Child Form and Adolescent Social Exclusion Scale were used to collect data. In the study, t-test was used to analyze the difference between two independent variables and ANOVA analysis was used to analyze the difference between multiple groups. Pearson Correlation analysis was applied for the relationship between two or more variables. Using Linear Regression, the effect of independent variables on the dependent variable was observed. As a result of the research, a positive significant relationship was found between school refusal and social exclusion and its sub-dimensions, ignoring social exclusion, exclusion experience, seeking attention and ignoring social exclusion and exclusion, and seeking non-school reinforcement and exclusion. In other words, as school refusal increases in adolescents, social exclusion increases. In addition, while school refusal in adolescents is lower in girls than in boys, it has been determined that attracting attention, seeking attention and avoiding social and evaluative situations are more common than boys. Another result of the research is the result that the 12th grade group's social exclusion and ignorance is higher than that of the 9th, 10th and 11th grade students. The results are discussed in the light of the literature.

Kaynakça

  • Aslan, M. (2018). 8–14 yaş grubu öğrencilerde anksiyete duyarlılığı ile okul reddi arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Ayaydın, H., & Takatak, H. (2018). Farklı sınıflara verildikten sonra iki kardeşin büyüğünde gelişen okul reddi: bir olgu sunumu. Namık Kemal Tıp Dergisi, 6(1), 28-31.
  • Babadağı, Z., Usta, M. B., & Karabekiroglu, K. M. Z. (2017). Asperger bozukluğunda okul reddi: olgu serisi ve literatürün gözden geçirilmesi. Journal of Anatolian Medical Research, 2(1), 9-21.
  • Bahalı, K., & Tahiroğlu, A. Y. (2010). Okul reddi: Klinik özellikler, tanı ve tedavi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 2(3), 362-383.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Bal 0000-0002-9974-2033

Merve Çalık 0000-0003-1054-3124

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 6 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Bal, F., & Çalık, M. (2021). ERGENLERDE OKUL REDDİ VE SOSYAL DIŞLANMA ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 5(4), 1368-1384. https://doi.org/10.47525/ulasbid.948511

19792  21391 18309     

Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License