Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMİNİNG THE TEACHİNG EXPERİENCES OF TEACHERS GRADUATED FROM ANADOLU UNİVERSİTY OPEN EDUCATİON FACULTY PRESCHOOL TEACHİNG DEPARTMENT

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 3, 1037 - 1055, 31.08.2022

Öz

The Pre-School Department was opened by Anadolu University Open Education Faculty in 2000 and students started to be admitted to the department in the same year. Only students who graduated from the department of child development in a girls' vocational high school and who got enough points in the university entrance exam were able to choose. The admission of students who met these conditions continued until 2011, and the admission of students was terminated in 2012. Only the current students were graduated and the department was closed later. The aim of the study is to reveal the professional experiences of pre-school teachers graduated from Anadolu University Open Education Faculty based on their own unique narratives. The method of the study is the oral history method, and the interviewees have been reached with the snowball technique, and the interviews have been recorded and carried out with the permission of them. A total of 22 pre-school teachers including two for trial purposes have been interviewed for the study. According to the findings of the sstudy, some of the reasons why teachers prefered open education faculty are; staying with the family, working as a paid teacher during their education. One of the disadvantages of studying at the Open Education Faculty is the lack of sufficient communication with the faculty.

Kaynakça

  • Akbulut, H. (2014). Sinemaya Gitmek ve Seyir: Bir Sözlü Tarih Çalışması. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi (EJOIR), 2(Özel), 1- 16.
  • Altay, S., İra, N., Ünal Bozcan, E., & Yenal, H. (2011). Cumhuriyetin Kuruluşundan Günümüze Milli Eğitim Şuralarında Okul Öncesi Eğitimi ve Bugünkü Durumu. New World Sciences Academy, 6(1), 660-672.
  • AÜ (Anadolu Üniversitesi). (2014b, Nisan). Ölçme ve Değerlendirme. https://abp.anadolu.edu.tr/tr/program/olcmeDegerlendirme/1670/18, Erişim tarihi: 01.06.2021
  • AÜ (Anadolu Üniversitesi). (2014a, Nisan). Program Profili. https://abp.anadolu.edu.tr/tr/program/programProfili/1670/8, Erişim tarihi: 01.06.2021
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (24 b., s. 286). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çurku, R. (2020). Kronolojik Düşünme ile Değişim ve Sürekliliği Algılama Becerilerini Kazandırmada Sözlü Tarihin Rolü: Van Düğünleri Örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi. (s. 9). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı Tarih Eğitimi Bilim Dalı.
  • Dağlıoğlu, H., & Genç, H. (2018). Öğretmen Yetiştirme ve Okul Öncesi Öğretmeninin Özellikleri. G. Haktanır (Dü.) içinde, Erken Çocukluk Eğitimine Giriş (1 b., s. 188). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dere, İ., & Dinç, E. (2020, Aralık). Sözlü Tarihin Geçerliliği ve Güvenilirliği Üzerine Bir Değerlendirme. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 275-289.
  • Duman, T. (2017). Öğretmen Yetiştirme Alanındaki Uygulamalar ve Gelişmeler. M. Ç. Özdemir (Dü.) içinde, Eğitim Bilimine Giriş (Cilt 4, s. 334-353). Ankara: Pegem Akademi.
  • Düşek, G., & Dönmez, B. (2012). Türkiye’de Yayımlanan Okul Öncesi Eğitim Programları. Mesleki Bilimler Dergisi, 1(1), 68-75.
  • Erdoğan, S., Yıldırım, A., Parpucu, N., & Ülkü, Ü. (2017). Okul Öncesi Eğitimde Öğretmen Destek Programının Uygulamaya Yansıması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 494-512.
  • Ergen, H. & Günay, T. 2019. Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çalıştığı Kurumlarda Yaşadığı Yönetsel Sorunlarla İlgili Görüşleri. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi , 5 (2) , 63-89.
  • Erkek, M. S. (2009). II. Meşrutiyet Döneminde Türk Eğitim Sistemindeki Gelişmeler ve Ethem Nejat Bey. Yayınlanmamış Doktora Tezi. (s. 129). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gelişli, Y. (2005). Türkiye'de İlköğretimin Gelişimi (1 b., s. 114). Ankara: Sistem Ofset.
  • Güler, E. (2018). Açık ve Uzaktan Öğrenme Ortamlarında Esneklik. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 4(3), 75-95.
  • Karlıdağ Özbay, İ., & Sağlam, M. (2021). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Meslek Yaşantılarının İlk Yıllarına İlişkin Anlatıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 54(2), 391-430.
  • Lenar, S., Artur, F., Ullubi, S., & Nailya, B. (2014). Problems And Decision In The Field Of Distance Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences(131), 111-117.
  • MEB. (2000, Şubat 21). Genelge 2000/24. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Öğretmen Yetiştirilmesi ile İlgili Protokol. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü.
  • Merriam, S. (2018). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (3 b., s. 173). (S. Turan, Çev.) Ankara: Nobel. Miles, M. B., ve Huberman, A. M. (2015). Nitel Veri Analizi. (S. A. Altun, ve A. Ersoy, Çev.) (s. 55). Pegem Akademi.
  • Oktay, A. (1990). Türkiye'de Okul Öncesi Eğitim. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 151-160.
  • Oktay, A. (2016). Türkiye'de Okul Öncesi Eğitim, Öğretmen ve Öğretmen Yetiştirme. R. Zembat (Dü.) içinde, Okul Öncesi Eğitime Giriş (2 b., s. 36). Ankara: Hedef CS Yayıncılık.
  • Oktay, A. (2018). Dünyada ve Türkiye'de Okul Öncesi Eğitimin Gelişimi. A. Oktay, & A. Köksal Akyol (Dü.) içinde, Okul Öncesi Eğitim Programları (s. 29). Ankara: Hedef CS Basın Yayın.
  • ÖSYM. (2011, Ağustos 19). 2011-ÖSYS Yükseköğretim Programlarının En Küçük ve En Büyük Puanları Listesi (Tablo 4). osym.gov.tr: https://www.osym.gov.tr/Eklenti/206,kilavuzyayinexceldokumutablo4ypdf.pdf?0, Erişim tarihi: 01.06.2021.
  • Paydar, S., & Doğan, A. (2019). Öğretmen Adaylarının Açık ve Uzaktan Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşleri. Eğitim ve Teknoloji, 1(2), 154-162.
  • Pozdnyakova, O., & Pozdnyakov, A. (2017). Adult Students’ Problems in the Distance Learning. 16th Conference on Reliability and Statistics in Transportation and Communication, (s. 243-248). Riga, Latvia.
  • Sağlam, M. (2012). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nin Kuruluş Süreci Üzerine Bir Sözlü Tarih Denemesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45(2), 275-296.
  • Sağlam, M. (2014). Sözlü Tarih Yöntemiyle 1970'ler İlkokul Öğrencileri (1 b., s. 7). Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Sağlam, M. (2015). 1960-1970 Period Yozgat High School Graduates: Our Teachers. Journal of Education and Future, (8), 103-115.
  • Tan, M., Şahin, Ö., Sever, M., & Bora, A. (2007). Cumhuriyet'te Çocuktular (2 b. s. 11). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Thompson, P. (1973). The Voice of the Past: Oral History. (1), 25-31.
  • Turdieva, M. J. (2021). The Role of the ‘First Step’ State Curriculum in the Preschool Education System. International Journal of Multidisciplinary Research and Analysis, 4, 202-204.
  • Tüfekci Akcan, A. (2018). Erken Çocukluk Eğitimi ve Tarihsel Gelişimi. İ. Ulutaş, & S. Demiriz (Dü) içinde, Erken Çocukluk Eğitimine Giriş (1 b., s. 19). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ünüvar, P., & Pişgin Çivik, S. (2014). Türkiye'de Okul Öncesi Eğtimin Gelişimi. S. Seven (Dü.) içinde, Okul Öncesi Eğitime Giriş (1 b., s. 27). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11 b., s. 243). Ankara: Seçkin.
  • YÖK. (2018). Tarihçe. https://www.yok.gov.tr/kurumsal/tarihce, Erişim tarihi: 26.08.2021.
  • Yürek, E. (2021). Okul Öncesi Eğitimde Uzaktan Eğitimin Uygulanabilirliğine Yönelik Okul Öncesi Öğretmenlerinin ve Alandaki Akademisyenlerin Görüşlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Zaborova, E. N., Glazkova, I., & Markova, T. (2017). Distance Learning: Students’ Perspective. Sociological Research(2), 131-139.

ANADOLU ÜNİVERSİTESİ AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ MEZUNU ÖĞRETMENLERİN ÖĞRETMENLİK DENEYİMLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 3, 1037 - 1055, 31.08.2022

Öz

Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi tarafından 2000 yılında okul öncesi bölümü açılmış ve aynı yıl bölüme öğrenci alınmaya başlanmıştır. Bölümü sadece kız meslek lisesi çocuk gelişimi bölümünden mezun olmuş ve üniversiteye giriş sınavından yeterli puanı almış öğrenciler tercih edebilmişlerdir. 2011 yılına kadar bu şartları sağlayan öğrencilerin alımı devam etmiş ve 2012 yılında öğrenci alımına son verilmiştir. Sadece mevcut öğrenciler mezun edilerek bölüm daha sonra kapatılmıştır. Araştırmanın amacı, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi mezunu okul öncesi öğretmenlerinin kendi özgün anlatılarına dayalı mesleki deneyimlerini ortaya çıkarmaktır. Çalışmanın yöntemi sözlü tarih yöntemi olup görüşülen kişilere kartopu tekniği ile ulaşılıp görüşmeler öğretmenlerin izinleri doğrultusunda kayıt altına alınarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma için ikisi deneme amaçlı olmak üzere 22 okul öncesi öğretmeni ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre öğretmenlerin açık öğretim fakültesini tercih etmelerinin nedenlerinden bazıları; ailenin yanında kalmak, eğitimleri süresince ücretli öğretmenlik yapmak şeklindedir. Açıköğretim Fakültesinde okumanın olumlu ve olumsuz yanları belirtilmiştir. Öğretmenler kız meslek liselerinden mezun oldukları için genel olarak kendilerini meslekte yeterli hissetmişler ve karşılaştıkları sorunları çözmüşlerdir. Katılımcıların açık öğretim ve uzaktan eğitime ilişkin düşünceleri mesleklerini yaparken değişmemiştir.

Kaynakça

  • Akbulut, H. (2014). Sinemaya Gitmek ve Seyir: Bir Sözlü Tarih Çalışması. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi (EJOIR), 2(Özel), 1- 16.
  • Altay, S., İra, N., Ünal Bozcan, E., & Yenal, H. (2011). Cumhuriyetin Kuruluşundan Günümüze Milli Eğitim Şuralarında Okul Öncesi Eğitimi ve Bugünkü Durumu. New World Sciences Academy, 6(1), 660-672.
  • AÜ (Anadolu Üniversitesi). (2014b, Nisan). Ölçme ve Değerlendirme. https://abp.anadolu.edu.tr/tr/program/olcmeDegerlendirme/1670/18, Erişim tarihi: 01.06.2021
  • AÜ (Anadolu Üniversitesi). (2014a, Nisan). Program Profili. https://abp.anadolu.edu.tr/tr/program/programProfili/1670/8, Erişim tarihi: 01.06.2021
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (24 b., s. 286). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çurku, R. (2020). Kronolojik Düşünme ile Değişim ve Sürekliliği Algılama Becerilerini Kazandırmada Sözlü Tarihin Rolü: Van Düğünleri Örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi. (s. 9). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı Tarih Eğitimi Bilim Dalı.
  • Dağlıoğlu, H., & Genç, H. (2018). Öğretmen Yetiştirme ve Okul Öncesi Öğretmeninin Özellikleri. G. Haktanır (Dü.) içinde, Erken Çocukluk Eğitimine Giriş (1 b., s. 188). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dere, İ., & Dinç, E. (2020, Aralık). Sözlü Tarihin Geçerliliği ve Güvenilirliği Üzerine Bir Değerlendirme. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 275-289.
  • Duman, T. (2017). Öğretmen Yetiştirme Alanındaki Uygulamalar ve Gelişmeler. M. Ç. Özdemir (Dü.) içinde, Eğitim Bilimine Giriş (Cilt 4, s. 334-353). Ankara: Pegem Akademi.
  • Düşek, G., & Dönmez, B. (2012). Türkiye’de Yayımlanan Okul Öncesi Eğitim Programları. Mesleki Bilimler Dergisi, 1(1), 68-75.
  • Erdoğan, S., Yıldırım, A., Parpucu, N., & Ülkü, Ü. (2017). Okul Öncesi Eğitimde Öğretmen Destek Programının Uygulamaya Yansıması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 494-512.
  • Ergen, H. & Günay, T. 2019. Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çalıştığı Kurumlarda Yaşadığı Yönetsel Sorunlarla İlgili Görüşleri. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi , 5 (2) , 63-89.
  • Erkek, M. S. (2009). II. Meşrutiyet Döneminde Türk Eğitim Sistemindeki Gelişmeler ve Ethem Nejat Bey. Yayınlanmamış Doktora Tezi. (s. 129). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gelişli, Y. (2005). Türkiye'de İlköğretimin Gelişimi (1 b., s. 114). Ankara: Sistem Ofset.
  • Güler, E. (2018). Açık ve Uzaktan Öğrenme Ortamlarında Esneklik. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 4(3), 75-95.
  • Karlıdağ Özbay, İ., & Sağlam, M. (2021). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Meslek Yaşantılarının İlk Yıllarına İlişkin Anlatıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 54(2), 391-430.
  • Lenar, S., Artur, F., Ullubi, S., & Nailya, B. (2014). Problems And Decision In The Field Of Distance Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences(131), 111-117.
  • MEB. (2000, Şubat 21). Genelge 2000/24. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Öğretmen Yetiştirilmesi ile İlgili Protokol. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü.
  • Merriam, S. (2018). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (3 b., s. 173). (S. Turan, Çev.) Ankara: Nobel. Miles, M. B., ve Huberman, A. M. (2015). Nitel Veri Analizi. (S. A. Altun, ve A. Ersoy, Çev.) (s. 55). Pegem Akademi.
  • Oktay, A. (1990). Türkiye'de Okul Öncesi Eğitim. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 151-160.
  • Oktay, A. (2016). Türkiye'de Okul Öncesi Eğitim, Öğretmen ve Öğretmen Yetiştirme. R. Zembat (Dü.) içinde, Okul Öncesi Eğitime Giriş (2 b., s. 36). Ankara: Hedef CS Yayıncılık.
  • Oktay, A. (2018). Dünyada ve Türkiye'de Okul Öncesi Eğitimin Gelişimi. A. Oktay, & A. Köksal Akyol (Dü.) içinde, Okul Öncesi Eğitim Programları (s. 29). Ankara: Hedef CS Basın Yayın.
  • ÖSYM. (2011, Ağustos 19). 2011-ÖSYS Yükseköğretim Programlarının En Küçük ve En Büyük Puanları Listesi (Tablo 4). osym.gov.tr: https://www.osym.gov.tr/Eklenti/206,kilavuzyayinexceldokumutablo4ypdf.pdf?0, Erişim tarihi: 01.06.2021.
  • Paydar, S., & Doğan, A. (2019). Öğretmen Adaylarının Açık ve Uzaktan Öğrenme Ortamlarına Yönelik Görüşleri. Eğitim ve Teknoloji, 1(2), 154-162.
  • Pozdnyakova, O., & Pozdnyakov, A. (2017). Adult Students’ Problems in the Distance Learning. 16th Conference on Reliability and Statistics in Transportation and Communication, (s. 243-248). Riga, Latvia.
  • Sağlam, M. (2012). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nin Kuruluş Süreci Üzerine Bir Sözlü Tarih Denemesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45(2), 275-296.
  • Sağlam, M. (2014). Sözlü Tarih Yöntemiyle 1970'ler İlkokul Öğrencileri (1 b., s. 7). Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Sağlam, M. (2015). 1960-1970 Period Yozgat High School Graduates: Our Teachers. Journal of Education and Future, (8), 103-115.
  • Tan, M., Şahin, Ö., Sever, M., & Bora, A. (2007). Cumhuriyet'te Çocuktular (2 b. s. 11). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Thompson, P. (1973). The Voice of the Past: Oral History. (1), 25-31.
  • Turdieva, M. J. (2021). The Role of the ‘First Step’ State Curriculum in the Preschool Education System. International Journal of Multidisciplinary Research and Analysis, 4, 202-204.
  • Tüfekci Akcan, A. (2018). Erken Çocukluk Eğitimi ve Tarihsel Gelişimi. İ. Ulutaş, & S. Demiriz (Dü) içinde, Erken Çocukluk Eğitimine Giriş (1 b., s. 19). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ünüvar, P., & Pişgin Çivik, S. (2014). Türkiye'de Okul Öncesi Eğtimin Gelişimi. S. Seven (Dü.) içinde, Okul Öncesi Eğitime Giriş (1 b., s. 27). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11 b., s. 243). Ankara: Seçkin.
  • YÖK. (2018). Tarihçe. https://www.yok.gov.tr/kurumsal/tarihce, Erişim tarihi: 26.08.2021.
  • Yürek, E. (2021). Okul Öncesi Eğitimde Uzaktan Eğitimin Uygulanabilirliğine Yönelik Okul Öncesi Öğretmenlerinin ve Alandaki Akademisyenlerin Görüşlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Zaborova, E. N., Glazkova, I., & Markova, T. (2017). Distance Learning: Students’ Perspective. Sociological Research(2), 131-139.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Osman Cesur 0000-0001-5141-5300

Mehmet Sağlam 0000-0002-7166-7393

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2022
Gönderilme Tarihi 12 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Cesur, O., & Sağlam, M. (2022). ANADOLU ÜNİVERSİTESİ AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ MEZUNU ÖĞRETMENLERİN ÖĞRETMENLİK DENEYİMLERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 6(3), 1037-1055.

19792  21391 18309     

Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License