The civil transport sector supports the global economy while also advancing by new technologies. The most crucial system employed in product presentation in this technologically advanced business is the reservation system, so it's crucial to improve system performance. In this regard, how well-versed and aware of reservation systems are aviation management students who plan to work in this field is assessed. The purpose of this study is to use metaphor analysis to analyze how airline management students perceive the idea of reservation systems and to classify those perceptions into conceptual groups based on the metaphors' shared characteristics. The study sample consists of 123 students studying at Samsun University, School of Civil Aviation, Department of Aviation Management. The data collection process took place in the 2021-2022 Spring semester. A Reservation Systems Metaphor Perception Form consisting of two parts was applied to the students. The first part of this form consists of demographic data. The second part consists of an open-ended question that includes the phrase "Reservation systems are like/similar because ..." to see the participants' perception of the reservation systems. While the data obtained from the first part of this form were analyzed with descriptive statistics, the metaphor data obtained from the second part were analyzed with the content analysis method. According to the data obtained from the participants, 121 different metaphors emerged. After the initial evaluations, 111 different metaphors were found to be meaningful, and the explanations of these metaphors were included in the content analysis. These metaphors are structured into six categories. These categories are as follows, according to the metaphor density they contain: (1) Space, (2) System, (3) Benefit, (4) Service, (5) Warranty, and (6) Convenience. According to the findings of the study, it is seen that students' perception of reservation systems focuses on safe, convenient, and service-oriented use.
Sivil hava taşımacılığı endüstrisi dünya ekonomisine katkıda bulunurken teknolojik yenilikleri takip ederek gelişimini sürdürmektedir. Teknoloji yoğunluğu yüksek bu endüstride sistem performanslarının artırılması önemli olup, ürün sunumunda kullanılan en önemli araç rezervasyon sistemleridir. Bu bağlamda, sözü edilen endüstride kariyer planlaması yapan havacılık yönetimi öğrencilerinin rezervasyon sistemleri hakkında bilgi ve farkındalık düzeyleri araştırılmaktadır. Bu çalışmanın amacı havacılık yönetimi öğrencilerinin rezervasyon sistemleri kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yöntemiyle araştırılması ve oluşan metaforların ortak özellikleri bakımından kavramsal kategoriler altında toplanmasıdır. Çalışmanın örneklemi Samsun Üniversitesi Sivil Havacılık Yüksekokulu Havacılık Yönetimi bölümünde öğrenim görmekte olan 123 öğrenciden oluşmaktadır. 2021-2022 Bahar döneminde veri toplama süreci gerçekleştirilmiştir. Öğrencilere iki bölümden oluşan bir rezervasyon sistemleri metafor algısı formu uygulanmıştır. Bu formun ilk bölümü demografik bilgilerden oluşmaktadır. İkinci bölümü ise katılımcıların rezervasyon sistemleri algısını ölçmek için “Rezervasyon sistemleri … gibidir/benzerdir, çünkü …” ifadesini içeren açık uçlu tek sorudan oluşmaktadır. Bu formun birinci bölümünden elde edilen veriler tanımlayıcı istatistikler ile analiz edilirken ikinci bölümünden elde edilen metafor verileri de içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Katılımcılardan elde edilen verilere göre 121 farklı metafor ortaya çıkmıştır. İlk değerlendirmeler sonrasında 111 farklı metafor anlamlı bulunmuş ve bu metaforlara ait açıklamalar içerik analizine dahil edilmiştir. Bu metaforlar altı kategori içerisinde yapılandırılmıştır. Bu kategoriler içerdikleri metafor yoğunluğuna göre sırasıyla şu şekildedir: (1) Yer tutma, (2) Sistem, (3) Fayda, (4) Hizmet, (5) Garanti ve (6) Kolaylıktır. Çalışmanın bulgularına göre öğrencilerin rezervasyon sistemleri algısının güvenli, kolaylık sağlayan ve hizmet odaklı kullanım üzerine odaklandığı görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 1 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License