Teachers are one of the important actors in the field of education. In today’s world, teachers are classified as contracted teachers, permanent teachers, paid teachers, and substitute teachers. It can be observed that there are certain financial and personnel differences among these types of teaching positions. These differences put contracted teachers at a disadvantage. This study aims to determine the opinions of candidate teachers regarding the contracted teaching process in light of these differences. The study employs the qualitative research method of phenomenology and utilizes the focus group interview technique. The study group consists of 15 teachers who work in the Of and Hayrat districts of Trabzon Province during the 2021-2022 academic year. The random sampling method was used to determine the study group. As a data collection tool, a semi-structured questionnaire prepared by the researcher was used. According to the findings, it is understood that candidate teachers experience problems in multiple areas.
Prospective Teacher Contract Teacher Paid School Teacher Teacher Program
Eğitim hayatının önemli aktörlerinden biri öğretmenlerdir. Günümüzde öğretmenler; sözleşmeli öğretmenlik, kadrolu öğretmenlik, ücretli öğretmenlik, vekil öğretmenlik şeklinde sınıflandırılmaktadır. Belirtilen bu öğretmenlik türlerinin sahip olduğu haklar arasında bir takım mali ve özlük farklılıkların olduğu görülmekledir. Bu farklılıklar sözleşmeli öğretmenleri dezavantajlı grup haline getirmektedir. Bu çalışmada belirtilen bu farklılıklar perspektifinde aday öğretmenlerin sözleşmeli öğretmenlik sürecine ilişkin görüşlerinin tespit edilmesini amaçlamaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim yaklaşımı tercih edilmiş odak görüşmesi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılında Trabzon İli, Of ve Hayrat ilçelerinde görev yapmakta olan 15 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışma grubunu belirlemek için tesadüfi seçme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; araştırmacı tarafından önceden hazırlanmış yarı yapılandırılmış soru formu kullanılmıştır. Bulgulara göre, aday öğretmenlerin birden fazla konuda sorun yaşadıkları anlaşılmıştır.
Aday Öğretmen Sözleşmeli Öğretmen Ücretli Okul Öğretmenliği Öğretmen Programı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 19 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License