Türkçe öğretimi; Türk dilinin zenginlikleri, birikimleri, yapısı, kültürel değerleri gibi birçok alanı kapsar. Bu yönüyle temel beceriler olarak tanımlanan dinleme, konuşma, okuma ve yazma Türkçe öğretiminde ön plana çıkar. Türkçe derslerinde izlenecek yolların genel çerçevesini Türkçe Öğretim Programı (MEB, 2019) çizer. Bu programla birlikte ilkokul ve ortaokullarda işlenecek Türkçe derslerinin niteliği ve kazanımları açıkça belirlenmiştir. Türkçe dersi öğretim programında metin türleri üç ana başlık altında toplanmıştır: Bilgilendirici metinler, hikâye edici metinler ve şiir. Bu temel başlıkların altında şiir türüne her kademede yer verdiği görülür. Her yaş seviyesine göre uygun şiirlerin kullanılması ve oluşturulması çocuk edebiyatı açısından önemlidir. Dönemine uygun şiirlerle karşılaşan çocuğun fiziksel ve ruhsal gelişimi olumlu desteklenir. Çocuğun hayal dünyasını ve estetik algısını olumlu etkileyen şiir, eğlendirirken öğreten bir kimlik taşımaktadır. Bu çalışmada Hasan Lâtif Sarıyüce’nin çocuklar için kaleme aldığı üç şiir kitabı incelenerek çocuk dünyasına uygunluğunun değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. İncelenen şiirlerin Türkçe öğretiminde kullanılabileceği alanlar üzerinde durulmuştur. Araştırma sonucunda Hasan Lâtif Sarıyüce’nin şiirlerinden Türkçe öğretiminde materyal olarak faydalanılabileceği, bu şiirlerin ilkokul ve ortaokul Türkçe dersi kitaplarında uygun tema başlıkları altında işlenebileceği saptanmıştır.
Turkish language teaching encompasses various aspects, including the richness, accumulation, structure, and cultural values of the Turkish language. Basic skills such as listening, speaking, reading, and writing are emphasized in the teaching of Turkish. The Turkish Curriculum (2019) outlines the general framework for the approaches to be followed in Turkish lessons. This program clearly defines the nature and objectives of Turkish lessons to be taught in primary and secondary schools. The curriculum categorizes text types under three main headings: informative texts, narrative texts, and poetry. Poetry is included at every educational level within these categories. Using and creating appropriate poems for all age levels is significant for children's literature, as it supports the physical and mental development of children who encounter age-appropriate poems. Poetry, which positively influences children's imagination and aesthetic perception, serves as an educational tool that also entertains. This study aims to evaluate the suitability of Hasan Lâtif Sarıyüce’s three poetry books written for children. The document analysis method was used in the research. The study highlights the areas where these poems can be utilized in Turkish language teaching. The findings indicate that Hasan Lâtif Sarıyüce’s poems can be effectively used as material in Turkish language teaching and can be integrated into primary and secondary school Turkish course books under appropriate themes.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 21 Temmuz 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 3 |
Our journal licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License