Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ACCOUNTING EDUCATION IN METAVERSE ENVIRONMENT

Yıl 2023, , 166 - 181, 31.10.2023
https://doi.org/10.18092/ulikidince.1311801

Öz

With the introduction of the concept of the other universe, namely the metaverse, which is defined as the combination of the real and the virtual universe, accounting education has started to be given in the metaverse environment in many universities in the world and in some universities in Turkey. Technological developments and increasing competition have also led to changes in education. The problems experienced in distance education especially during the Covid 19 pandemic period have revealed the importance of education in the metaverse environment. Training in the metaverse environment includes the simulation of real life on the computer screen or with virtual reality glasses. In this study, first of all, the awareness levels of university students about technological concepts were determined. Afterwards, it was investigated whether there was a difference between the students' views on accounting education in the metaverse environment. Most of the students stated that they had not heard of the concepts of metaverse, internet of things, cloud computing, blockchain technology. However, most of the students stated that they had heard of the concepts of virtual reality, big data, simulation and artificial intelligence. There was no significant difference among the students' views on accounting education in the metaverse environment according to gender, university, department, class level, grade average, computer ownership, and the average time spent on the Internet per day.

Kaynakça

  • Akpınar, B. ve Akyıldız, T. Y. (2022). Yeni Eğitim Ekosistemi Olarak Metaversal Öğretim. Journal of History School, 56, 873-895.
  • Akın, S. ve Esmeray, A. (2022). Muhasebe Eğitimi Alan Z Kuşağı Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimindeki Dijital Dönüşüme Bakış Açıları: Kayseri Üniversitesinde Bir Araştırma. Mali Çözüm Dergisi, 32 (172), 199-220.
  • Akyüz, F. ve Gülten, S. (2023). Muhasebede Dijital Dönüşüm: Metaverse. Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, 68, 91-108.
  • Alkan, S. ve Bolat, Y. (2022). Eğitimde Metaverse: Bilgilendirici Bir Literatür Taraması. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 9 (32), 267-295.
  • Altunal, I. (2022).Dijital Dünyanın Getirdiği Yeni Eğitim Modeli: Metaaverse Dünyasının Eğitimde Kullanımı ve Muhasebe Eğitimine Yansımaları.40. Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, 433-443, Bolu, Abant.
  • Artsın, M. ve Bağzı Sezer, A. (2022). Açık ve Uzaktan Öğrenmede Metaverse: Bir Swot Analizi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12(3), 497-507.
  • Bakır, Ç. (2022). Metaverse Üzerine Kapsamlı bir Araştırma. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (45), 64-73.
  • Bibri, S. E., Allam, Z. ve Krogstie, J. (2022). The Metaverse as a Virtual Form of Data-Driven Smart Urbanism: Platformization and Its Underlying Processes, Institutional Dimensions and Disruptive Impacts. Computational Urban Science, 2(1), 1-22.
  • Coşkun Aslan, M. (2022). 3 Boyutlu Sanal Dünyaların Muhasebe Uygulamalarında Beklenen Dönüşümü Üzerine Bir Değerlendirme: Second Life ve Metaverse’de Muhasebe. Tokat Osman Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, Aralık, 133-149.
  • Çakır, Z., Gönen, M. ve Ceyhan, M.A. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Metaverse Farkındalıklarının İncelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17 (2), 406-418.
  • Damar, M. (2021). Metaverse ve Eğitim Teknolojisi. Eğitimde Dijitalleşme ve Yeni Yaklaşımlar İçerisinde Editör: Tarık Alan, Efe Akademi, 169-192.
  • Demir, Ö. ve Sezgin, E.E. (2020). Kadın Girişimciliği ve Karşılaştıkları Sorunlar: Elazığ, Türkiye’den Yerel Bir Bulgu. İnönü University International Journal of Social Sciences, 9(1), 236-254.
  • Diaz, J. E. M., Saldana, C. A. D. ve Avila, C. A. R. (2020). Virtual World as a Resource for Hybrid Education. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 15(15), 94-109.
  • Ersöz, B. ve Bülbül, H.İ. (2022). Eğitimde Yapay Zekâ, Sanal Gerçeklik ve Sanal Evren (Metaverse). Yapay Zekâ ve Büyük Veri Kitap Serisi 4: Yorumlanabilir ve Açıklanabilir Yapay Zekâ ve Güncel Konular İçerisinde Editörler: Prof. Dr. Şeref Sağıroğlu, Dr. Mustafa Umut Demirezen, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık, 149-183.
  • Farjami, S., Taguchi, R., Nakahira, K. T., Nunez Rattia, R., Fukumura, Y. ve Kanematsu, H. (2011). Multilingual Problem Based Learning in Metaverse. Knowledge-Based and Intelligent Information and Engineering Systems, Berlin, Heidelberg.
  • Fernandez, M. (2017). Augmented Virtual Reality: How to Improve Education Systems. Higher Learning Research Communications, 7(1), 1-15.
  • Getchell, K., Miller, A., Nicoll, J. R., Sweetman, R. ve Allison, C. (2010). Games Meth-Odologies and Immersive Environments for Virtual Field Work. IEEE Transactions on Learning Technologies, 3(4), 281-293.
  • Gökçen, A. (2022). Eğitim Bağlamında Metaverse. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 6(1), 98-122.
  • Gua, H. Y. ve Gao, W. R. (2022). Metaverse-Powered Experiential Situational English-Teaching Design: An Emotion-Based Analysis Method. Frontiers in Psychology, 13.
  • Hamarat, E. ve Dallı, C. (2022). Metaverse Kavramının Sosyal Bilgiler Eğitimi İçin Anlamı Nedir?. International Social Sciences Studies Journal, 8 (104), 3886-3894.
  • Huh S. (2022). Application of Computer-Based Testing in the Korean Medical Licensing Examination, The Emergence of the Metaverse in Medical Education, Journal Metrics and Statistics and Appreciation to Reviewers and Volunteers. Journal of Educational Evaluation for Health Professions, 19.
  • Kalaycı. Ş. (2005). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım.
  • Karyağdı, G., N. (2022). Metaverse Dünyasında Muhasebe Denetiminin Geleceğine Yönelik Bir Değerlendirme. Bulletin of Economic Theory and Analysis, 7(2), 379-397.
  • Küçüktop, F.B. ve Kanlıoğlu, E. (2022). Blokchain Teknolojisinin Muhasebe Uygulamalarına Etkisi Ve Muhasebe Eğitim Müfredatı İle İlişkilendirilmesi: Muhasebe Bilgi Sistemleri Dersine İlişkin Örnek Ders İzlencesi Önerisi. 40. Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, 85-94, Bolu, Abant.
  • Lee, J., Lee, TS., Lee, S., Jang, J., Yoo, S., Choi, Y. ve Park YR. (2022) Development and Application of A Metaverse-Based Social Skills Training Program for Children with Autism Spectrum Disorder to Improve Social Interaction: Protocol for A Randomized Controlled Trial. JMIR Research Protocols, 11(6).
  • Lee, L. H., Braud, T., Zhou, P., Wang, L., Xu, D., Lin, Z. ve Hui, P. (2021). All One Needs to Know about Metaverse: A Complete Survey on Technological Singularity, Virtual Ecosystem and Research Agenda. Arxiv Preprint Arxiv. 1-66.
  • MacCallum, K. ve Parsons, D. (2019). Teacher Perspectives on Mobile Augmented Reality: The Potential of Metaverse for Learning. World Conference on Mobile and Contextual Learning.
  • Ng, W. C., Lim, W. Y. B., Ng, J. S., Xiong, Z., Niyato, D. ve Miao, C. (2021). Unified Resource Allocation Frame Work for the Edge Intelligence Enabled Metaverse. Arxiv Preprint, Arxiv, 1-6.
  • Orman, A., Sebetci, Ö. ve Atun, H. (2022). Metaverse’e Akademik Bakış: Sistematik Bir Araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 14 (2), 172-201.
  • Öncel, M. (2022). Metaverse Muhasebesi. İzmir Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2),97-105.
  • Özkahveci, E., Civek, F. ve Ulusoy, G. (2022). Endüstri 5.0 Döneminde Metaverse (Kurgusal Evren)’ün Yeri. International Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 8(50), 398-409.
  • Savaş, B.Ç., Karababa, B. ve Turan, M. (2022). Metaverse Bilgi Düzeyi: Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adayları Üzerine Bir İncelenme. Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 4 (1), 18-29.
  • Schumacher, P. (2022). The Metaverse as Opportunity for Architecture and Society: Design Drivers, Core Competencies. Architectural Intelligence, 1(1), 1-20.
  • Serpil, H. (2022). Yükseköğretim ve Metaverse: Eğitimde Metaverse: Kuram ve Uygulamalar İçerisinde Editörler: Yunus Doğan, Nazife Şen Ersoy, Efe Akademi Yayınları, İstanbul.
  • Süleymanoğulları, M., Özdemir, A., Bayraktar, G. ve Vural, M. (2022). Metaverse Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenilirlik Çalışması. Anatolia Sport Research ,3(1), 47-58.
  • Swilley, E. (2015). Moving Virtual Retail into Reality: Examining Metaverse and Augmented Reality in the Online Shopping Experience, Springer, Melbourne.
  • Tlili, A., Huang, R., Shehata, B., Liu, D., Zhao, J., Metwally, A. H. S. ve Burgos, D. (2022). Is Metaverse in Education A Blessing or A Curse: A Combined Content and Bibliometric Analysis. Smart Learning Environments, 9(1), 1-31.
  • Yalçın, H. (2022). Muhasebe ve Denetim Firmalarının Metaverse’de Yer Alması ve Dünya Uygulamalarından Örnekler. 9.Uluslararası Muhasebe ve Finans Araştırmaları Kongresi, 132-136, Tokat.
  • Yaşar, Ş. (2022). Sanal Gerçekliğin Muhasebe Eğitimine Yansımaları: Üniversiteden Metaversiteye Dönüşüm. Dijital Çağda İşletmecilik Dergisi, 5(2), 95-104.
  • Yüksel, F. (2022). Metaverse ve Muhasebe: Sanal Ekonomide Yürütülen Faaliyetlerin Muhasebesi. 9.Uluslararası Muhasebe ve Finans Araştırmaları Kongresi, 138-143, Tokat.
  • Zuckerberg, M. (2021). Founder Letter. Meta. https://about.fb.com/news/2021/10/founders-letter/. (19.04.2022).

METAVERSE ORTAMINDA MUHASEBE EĞİTİMİ

Yıl 2023, , 166 - 181, 31.10.2023
https://doi.org/10.18092/ulikidince.1311801

Öz

Gerçek ile sanal evrenin birleşimi olarak tanımlanan öteki evren yani metaverse kavramının hayatımıza girmesiyle muhasebe eğitimi de metaverse ortamında yapılmaya başlanmıştır. Dünyada birçok üniversitede ve Türkiye'deki bazı üniversitelerde metaverse ortamında eğitim yapılmaktadır. Teknolojik gelişmeler ve artan rekabet eğitimde de değişimlere neden olmuştur. Özellikle Covid 19 Pandemisi ile beraber uzaktan eğitimde yaşanan sorunlar metaverse ortamında eğitimin önemini ortaya koymuştur. Metaverse ortamında eğitim yapılırken gerçek hayatın bilgisayar ekranında ya da sanal gerçeklik gözlükleri ile simülasyonu sağlanır. Çalışmada öncelikle üniversite öğrencilerinin teknolojik kavramlarla ilgili farkındalık düzeyleri belirlenmiştir. Devamında öğrencilerin metaverse ortamında muhasebe eğitimine yönelik görüşleri arasında farklılık olup olmadığı araştırılmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin çoğu metaverse, nesnelerin interneti, bulut bilişim, blok zincir teknolojisi kavramlarını duymadığını belirtmiştir. Bunun yanı sıra öğrencilerin çoğu sanal gerçeklik, büyük veri, simülasyon ve yapay zeka kavramlarını duyduğunu ifade etmiştir. Metaverse ortamında muhasebe eğitimine yönelik öğrencilerin görüşleri arasında cinsiyet, okuduğu üniversite, bölüm, sınıf, not ortalaması, kendine ait bilgisayarın olup olmaması ve günde ortalama internette geçirilen vakit değişkenine göre anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir.

Kaynakça

  • Akpınar, B. ve Akyıldız, T. Y. (2022). Yeni Eğitim Ekosistemi Olarak Metaversal Öğretim. Journal of History School, 56, 873-895.
  • Akın, S. ve Esmeray, A. (2022). Muhasebe Eğitimi Alan Z Kuşağı Öğrencilerinin Muhasebe Eğitimindeki Dijital Dönüşüme Bakış Açıları: Kayseri Üniversitesinde Bir Araştırma. Mali Çözüm Dergisi, 32 (172), 199-220.
  • Akyüz, F. ve Gülten, S. (2023). Muhasebede Dijital Dönüşüm: Metaverse. Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, 68, 91-108.
  • Alkan, S. ve Bolat, Y. (2022). Eğitimde Metaverse: Bilgilendirici Bir Literatür Taraması. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 9 (32), 267-295.
  • Altunal, I. (2022).Dijital Dünyanın Getirdiği Yeni Eğitim Modeli: Metaaverse Dünyasının Eğitimde Kullanımı ve Muhasebe Eğitimine Yansımaları.40. Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, 433-443, Bolu, Abant.
  • Artsın, M. ve Bağzı Sezer, A. (2022). Açık ve Uzaktan Öğrenmede Metaverse: Bir Swot Analizi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12(3), 497-507.
  • Bakır, Ç. (2022). Metaverse Üzerine Kapsamlı bir Araştırma. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (45), 64-73.
  • Bibri, S. E., Allam, Z. ve Krogstie, J. (2022). The Metaverse as a Virtual Form of Data-Driven Smart Urbanism: Platformization and Its Underlying Processes, Institutional Dimensions and Disruptive Impacts. Computational Urban Science, 2(1), 1-22.
  • Coşkun Aslan, M. (2022). 3 Boyutlu Sanal Dünyaların Muhasebe Uygulamalarında Beklenen Dönüşümü Üzerine Bir Değerlendirme: Second Life ve Metaverse’de Muhasebe. Tokat Osman Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, Aralık, 133-149.
  • Çakır, Z., Gönen, M. ve Ceyhan, M.A. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Metaverse Farkındalıklarının İncelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17 (2), 406-418.
  • Damar, M. (2021). Metaverse ve Eğitim Teknolojisi. Eğitimde Dijitalleşme ve Yeni Yaklaşımlar İçerisinde Editör: Tarık Alan, Efe Akademi, 169-192.
  • Demir, Ö. ve Sezgin, E.E. (2020). Kadın Girişimciliği ve Karşılaştıkları Sorunlar: Elazığ, Türkiye’den Yerel Bir Bulgu. İnönü University International Journal of Social Sciences, 9(1), 236-254.
  • Diaz, J. E. M., Saldana, C. A. D. ve Avila, C. A. R. (2020). Virtual World as a Resource for Hybrid Education. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 15(15), 94-109.
  • Ersöz, B. ve Bülbül, H.İ. (2022). Eğitimde Yapay Zekâ, Sanal Gerçeklik ve Sanal Evren (Metaverse). Yapay Zekâ ve Büyük Veri Kitap Serisi 4: Yorumlanabilir ve Açıklanabilir Yapay Zekâ ve Güncel Konular İçerisinde Editörler: Prof. Dr. Şeref Sağıroğlu, Dr. Mustafa Umut Demirezen, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık, 149-183.
  • Farjami, S., Taguchi, R., Nakahira, K. T., Nunez Rattia, R., Fukumura, Y. ve Kanematsu, H. (2011). Multilingual Problem Based Learning in Metaverse. Knowledge-Based and Intelligent Information and Engineering Systems, Berlin, Heidelberg.
  • Fernandez, M. (2017). Augmented Virtual Reality: How to Improve Education Systems. Higher Learning Research Communications, 7(1), 1-15.
  • Getchell, K., Miller, A., Nicoll, J. R., Sweetman, R. ve Allison, C. (2010). Games Meth-Odologies and Immersive Environments for Virtual Field Work. IEEE Transactions on Learning Technologies, 3(4), 281-293.
  • Gökçen, A. (2022). Eğitim Bağlamında Metaverse. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 6(1), 98-122.
  • Gua, H. Y. ve Gao, W. R. (2022). Metaverse-Powered Experiential Situational English-Teaching Design: An Emotion-Based Analysis Method. Frontiers in Psychology, 13.
  • Hamarat, E. ve Dallı, C. (2022). Metaverse Kavramının Sosyal Bilgiler Eğitimi İçin Anlamı Nedir?. International Social Sciences Studies Journal, 8 (104), 3886-3894.
  • Huh S. (2022). Application of Computer-Based Testing in the Korean Medical Licensing Examination, The Emergence of the Metaverse in Medical Education, Journal Metrics and Statistics and Appreciation to Reviewers and Volunteers. Journal of Educational Evaluation for Health Professions, 19.
  • Kalaycı. Ş. (2005). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım.
  • Karyağdı, G., N. (2022). Metaverse Dünyasında Muhasebe Denetiminin Geleceğine Yönelik Bir Değerlendirme. Bulletin of Economic Theory and Analysis, 7(2), 379-397.
  • Küçüktop, F.B. ve Kanlıoğlu, E. (2022). Blokchain Teknolojisinin Muhasebe Uygulamalarına Etkisi Ve Muhasebe Eğitim Müfredatı İle İlişkilendirilmesi: Muhasebe Bilgi Sistemleri Dersine İlişkin Örnek Ders İzlencesi Önerisi. 40. Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, 85-94, Bolu, Abant.
  • Lee, J., Lee, TS., Lee, S., Jang, J., Yoo, S., Choi, Y. ve Park YR. (2022) Development and Application of A Metaverse-Based Social Skills Training Program for Children with Autism Spectrum Disorder to Improve Social Interaction: Protocol for A Randomized Controlled Trial. JMIR Research Protocols, 11(6).
  • Lee, L. H., Braud, T., Zhou, P., Wang, L., Xu, D., Lin, Z. ve Hui, P. (2021). All One Needs to Know about Metaverse: A Complete Survey on Technological Singularity, Virtual Ecosystem and Research Agenda. Arxiv Preprint Arxiv. 1-66.
  • MacCallum, K. ve Parsons, D. (2019). Teacher Perspectives on Mobile Augmented Reality: The Potential of Metaverse for Learning. World Conference on Mobile and Contextual Learning.
  • Ng, W. C., Lim, W. Y. B., Ng, J. S., Xiong, Z., Niyato, D. ve Miao, C. (2021). Unified Resource Allocation Frame Work for the Edge Intelligence Enabled Metaverse. Arxiv Preprint, Arxiv, 1-6.
  • Orman, A., Sebetci, Ö. ve Atun, H. (2022). Metaverse’e Akademik Bakış: Sistematik Bir Araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 14 (2), 172-201.
  • Öncel, M. (2022). Metaverse Muhasebesi. İzmir Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2),97-105.
  • Özkahveci, E., Civek, F. ve Ulusoy, G. (2022). Endüstri 5.0 Döneminde Metaverse (Kurgusal Evren)’ün Yeri. International Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 8(50), 398-409.
  • Savaş, B.Ç., Karababa, B. ve Turan, M. (2022). Metaverse Bilgi Düzeyi: Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adayları Üzerine Bir İncelenme. Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 4 (1), 18-29.
  • Schumacher, P. (2022). The Metaverse as Opportunity for Architecture and Society: Design Drivers, Core Competencies. Architectural Intelligence, 1(1), 1-20.
  • Serpil, H. (2022). Yükseköğretim ve Metaverse: Eğitimde Metaverse: Kuram ve Uygulamalar İçerisinde Editörler: Yunus Doğan, Nazife Şen Ersoy, Efe Akademi Yayınları, İstanbul.
  • Süleymanoğulları, M., Özdemir, A., Bayraktar, G. ve Vural, M. (2022). Metaverse Ölçeği: Geçerlilik Ve Güvenilirlik Çalışması. Anatolia Sport Research ,3(1), 47-58.
  • Swilley, E. (2015). Moving Virtual Retail into Reality: Examining Metaverse and Augmented Reality in the Online Shopping Experience, Springer, Melbourne.
  • Tlili, A., Huang, R., Shehata, B., Liu, D., Zhao, J., Metwally, A. H. S. ve Burgos, D. (2022). Is Metaverse in Education A Blessing or A Curse: A Combined Content and Bibliometric Analysis. Smart Learning Environments, 9(1), 1-31.
  • Yalçın, H. (2022). Muhasebe ve Denetim Firmalarının Metaverse’de Yer Alması ve Dünya Uygulamalarından Örnekler. 9.Uluslararası Muhasebe ve Finans Araştırmaları Kongresi, 132-136, Tokat.
  • Yaşar, Ş. (2022). Sanal Gerçekliğin Muhasebe Eğitimine Yansımaları: Üniversiteden Metaversiteye Dönüşüm. Dijital Çağda İşletmecilik Dergisi, 5(2), 95-104.
  • Yüksel, F. (2022). Metaverse ve Muhasebe: Sanal Ekonomide Yürütülen Faaliyetlerin Muhasebesi. 9.Uluslararası Muhasebe ve Finans Araştırmaları Kongresi, 138-143, Tokat.
  • Zuckerberg, M. (2021). Founder Letter. Meta. https://about.fb.com/news/2021/10/founders-letter/. (19.04.2022).
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finansal Muhasebe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Zeynep Şahin 0000-0002-7416-1021

Erken Görünüm Tarihi 27 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Şahin, Z. (2023). METAVERSE ORTAMINDA MUHASEBE EĞİTİMİ. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi(41), 166-181. https://doi.org/10.18092/ulikidince.1311801


______________________________________________________

Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213    61080 TRABZON
e-mailuiiidergisi@gmail.com