Kalite Fonksiyon Göçerimi (QFD), müşteri beklentilerinin teknik gereksinimlere dönüştürülmesi ve söz konusu beklentilerin karşılanabilmesi için öncelikli olarak iyileştirilmesi gereken teknik gereksinimlerin belirlenmesi amaçlı olarak kullanılan bir yöntemdir. QFD, nispeten daha soyut olan müşteri beklentilerini somut ürün ve süreç parametrelerine dönüştürme konusundaki avantajı ve uygulama kolaylığı bakımından literatürde ve endüstride geniş uygulama alanı bulan bir yöntem olarak ön plana çıkmaktadır. Yöntemin ifade edilebilecek en önemli dezavantajlarından birisi; müşteri beklentileri ile ilişkili teknik gereksinimlerin önceliklendirilmesinde, söz konusu teknik gereksinimin maliyeti, gerekli iyileştirme faaliyetlerinin uygulanma süresi vb. kriterlerin göz önünde bulundurulmamasıdır. Bu çalışmada teknik gereksinimlerin önceliklendirilmesinde maliyetlerinde hesaba katılması amacıyla QFD yöntemi ile birlikte Veri Zarflama Analizi (DEA) yöntemlerinin uygulandığı bir yaklaşım ortaya konulmuştur. Ortaya konulan yaklaşımın test edilmesi amacıyla bir cafe işletmesinde yapılan örnek uygulama sonuçlarına göre; önceliklendirme işleminde maliyetlerin de hesaba katılmasının, müşteri beklentilerinin karşılanması için öncelikli olarak ele alınması gereken teknik gereksinimlere ilişkin sıralamayı değiştirdiği sonucuna ulaşılmıştır.
Quality Function Deployment (QFD) is a method used to transform customer expectations into technical requirements and to identify the technical requirements that need to be improved to meet these expectations. QFD stands out as a method that has found wide application in the literature and industry in terms of its advantage in transforming relatively more abstract customer expectations into concrete product and process parameters and its ease of application. One of the most important disadvantages of the method is that in the prioritization of technical requirements related to customer expectations, criteria such as the cost of the technical requirement in question, the implementation time of the necessary improvement activities, etc., are not considered. In this study, an approach in which Data Envelopment Analysis (DEA) methods are applied together with the QFD method to take into account the costs in the prioritization of technical requirements is presented. According to the results of a sample application carried out in a cafe business to test the approach, it is concluded that taking costs into account in the prioritization process should be prioritized in order to meet customer expectations.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Yöneylem Araştırması |
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
______________________________________________________
Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213 61080 TRABZON
e-mail : uiiidergisi@gmail.com