Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AMBALAJLARDA KAHRAMAN KULLANIMININ OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN SATIN ALMA DAVRANIŞINA ETKİSİ

Yıl 2021, , 153 - 168, 31.10.2021
https://doi.org/10.18092/ulikidince.952914

Öz

Ambalaj tasarımları, tüketicileri satın alma noktasında doğrudan etkileyebilen bir iletişim aracıdır. Tüketiciler, alışveriş için kısa bir süreye sahiptir. Dolayısıyla markalar, ambalaj tasarımları ile rakip ürünlerden farklılaşmayı sağlamaktadır. Bu sebeple ürünler için dizayn edilen ambalaj tasarımları ve materyalleri günümüz dünyası için önemli bir yer tutmaktadır.
Bireyler için farklı tasarımlar oluşturan markalar, çocuklar için de farklı ambalajlar tasarlamaktadır. Literatürde bu konu kapsamında yapılmış çalışmalar mevcuttur. Ancak konunun önemi ile kıyaslandığında bu alan için yapılan çalışmaların sayıca yetersiz olduğu görülmektedir. Bu araştırmanın amacı, ambalajlarda kahraman kullanımının, okul öncesi çocukların satın alma davranışı üzerindeki etkisini ortaya koymaktır. Literatürde bu konuda yeterli çalışmanın bulunmaması araştırmanın özgün değerini oluşturmaktadır. Ayrıca literatürdeki çalışmalardan farklı olarak, iki farklı veri toplama aracı ile gerçekleştirilmesi araştırmanın ikinci özgün değerini oluşturmaktadır. Araştırmanın ilk kısmında deneysel serim, ikinci kısmında anket kullanılmıştır. Kolayda örneklem yoluyla toplamda 813 veri elde edilmiştir. Verileri test etmek için One Sample Kolmogorov-Smirnov ve Ki-Kare analizlerinden yararlanılmıştır. Çalışmanın sonuçları çocuk tüketicilere yönelik ambalaj tasarımında kahraman kullanımının önemine işaret etmektedir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ü. D., Sarıtaş, E. ve Barutçu, S. (2017). Sevimlilik Boyutlarının Derecelendirilmesi ve Sevimliliğin Satın Alma Davranışları Üzerine Etkisi: Ambalaj Tasarımı Üzerine Keşifsel Bir Araştırma. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies, 4(2), 41-53.
  • Aktaş, H., Özüpek, M. ve Altunbaş, H. (2013). Çocukların Marka Tercihleri ve Medya Tüketim Alışkanlıkları. Selçuk İletişim, 6(4), 115-125.
  • Becker, S., H. ve Mccall, M., M. (Ed.). (1990). Sybolic Interaction and Cultural Studies. Londra: Şikago Üniversitesi Yayınları.
  • Bozkurt, V. (2008). Değişen Dünyada Sosyoloji (11. Baskı). Ankara: Ekin Yayınevi.
  • Chen, C. M., Yang, T. H., ve Chen, C. Y. (2019). Marketing Strategy, Serving Size, and Nutrition Information of Popular Children’s Food Packages in Taiwan. Nutrients, 11(174).
  • Çat, K. A. (2018). Reklamlardaki Çizgi Film Karakterlerinin Çocuk Tüketicilerin Satın Alma Davranışını Etkileme Biçimi. International Journal of Eurasian Education and Culture, 3(5), 155-171.
  • Çepni, S. (2005). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (2. Baskı). Trabzon: Üçyol Kültür Merkezi.
  • Ene, S. ve Özkaya, B. (2018). Alışveriş Sürecinde Ambalaja Yönelik Tüketici Algıları Üzerine Bir Araştırma. Öneri Dergisi, 13(50) ,1-15.
  • Erdal, T. İ. (2006). Gestalt Kuramının Grafik Tasarıma Etkilerinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, (YÖK Tez No 204320). Kocaeli.
  • Giménez, A., Saldamando, D. L., Curutchet, R. M., ve Ares G. (2017). Package Design and Nutritional Profile of Foods Targeted At Children in Supermarkets in Montevideo, Uruguay. Cadernos de Saúde Pública, 33(5).
  • Gülerarslan, A. (2013). Tüketici Olarak Çocuk ve Ailenin Satın Alma Kararlarına Etkisi. Selçuk İletişim, 6(4), 126-137.
  • Kang, H., ve Ruike, Z. (2018). Analysis on The Emotional Design of Children's Medicine Packaging. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), 184.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (15. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Koffka, K. (1935). Principles of Gestalt Psychology. New York: Harcourt, Brace &World, Inc.
  • Leonard, B., Campbell, M. C., ve Manning, K. C. (2019). Kids, Caregivers, and Cartoons: The Impact of Licensed Characters on Food Choices and Consumption. Journal of Public Policy & Marketing, 38(2), 214-231.
  • Levine, M. (2004). Halkla İlişkiler: Bir Gerilla Savaşı (G. Günay, Çev.). İstanbul: Rota Yayın.
  • Metin, M. (2014). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Meyers, H. M. ve Lubliner, M. J. (2003). Başarılı Ambalaj, Başarılı Pazarlama. (Z. Üsdiken, Çev.). İstanbul: Rota Yayınları.
  • Nicolas, H. V., Hapsari, P. H., Angka, S. ve Olsen, A. (2021). How Cartoon Characters and Claims Influence Children’s Attitude Towards a Snack Vegetable – An Explorative Cross-Cultural Comparison Between Indonesia and Denmark. Food Quality and Preference, 87.
  • Odabaşı, Y., ve Barış, G. (2015). Tüketici Davranışları (15. Baskı). İstanbul: Mediacat Akademi.
  • Ogle, D. A., Graham, D. J., Thompson, R. G. L. ve Roberto, C. A. (2017). Influence of Cartoon Media Characters on Children’s Attention To and Preference For Food And Beverage Products. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 117(2), 265–270.
  • Ozgen, P. (2016). “Can ı have this superhero milk?” Investigating The Role of Packaging in Persuading Children. European Journal of Business and Management, 8(6), 1-7.
  • Peltekoğlu, B. F. (2014). Halkla İlişkiler Nedir? (8. Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Ritzer, G. (2008). Modern Sosyoloji Kuramları (7.Baskı). (H. Hülür, Çev.). Ankara: De Ki Yayın.
  • Roberto, C. A., Baik, J., Harris, J. L. ve Brownell, K. D. (2010). Influence of Licensed Characters on Children’s Taste and Snack Preferences. Pediatrics,126(1).
  • Südaş, H. (2015). Çocuk Tüketicilerde Marka Tanınırlığının İncelenmesi: Okul Öncesi Çocuklar Üzerinde Bir Araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(1), 369-376.
  • Toussaint, D. S. G., Moise, I. K. ve Geiger D.S. (2011). Observations Of Marketing On Food Packaging Targeted To Youth İn Retail Food Stores. Nature Publishing Group, 19(9).
  • Zhang, C. (2010). The Teaching of Reading Comprehension Under The Psychology Schemata Theory. Journal of Language Teaching and Research, 1(4), 457-459.
  • Web of Science. (t.y.). Erişim Adresi https://wcs.webofknowledge.com/RA/analyze.do?product=WOS&SID=F4JeVRQ8VUyh4y7Xzl&field=PY_PublicationYear_PublicationYear_en&yearSort=true 3 Aralık 2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Web of Science (t.y.). Erişim Adresi https://wcs.webofknowledge.com/RA/analyze.do?product=WOS&SID=F6Y7tzsNUyxUpCTfPyZ&field=PY_PublicationYear_PublicationYear_en&yearSort=true 27 Kasım 2020 tarihinde erişilmiştir.

THE EFFECT OF USING HEROES IN PACKAGING ON THE PURCHASING BEHAVIOR OF PRESCHOOL CHILDREN

Yıl 2021, , 153 - 168, 31.10.2021
https://doi.org/10.18092/ulikidince.952914

Öz

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ü. D., Sarıtaş, E. ve Barutçu, S. (2017). Sevimlilik Boyutlarının Derecelendirilmesi ve Sevimliliğin Satın Alma Davranışları Üzerine Etkisi: Ambalaj Tasarımı Üzerine Keşifsel Bir Araştırma. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies, 4(2), 41-53.
  • Aktaş, H., Özüpek, M. ve Altunbaş, H. (2013). Çocukların Marka Tercihleri ve Medya Tüketim Alışkanlıkları. Selçuk İletişim, 6(4), 115-125.
  • Becker, S., H. ve Mccall, M., M. (Ed.). (1990). Sybolic Interaction and Cultural Studies. Londra: Şikago Üniversitesi Yayınları.
  • Bozkurt, V. (2008). Değişen Dünyada Sosyoloji (11. Baskı). Ankara: Ekin Yayınevi.
  • Chen, C. M., Yang, T. H., ve Chen, C. Y. (2019). Marketing Strategy, Serving Size, and Nutrition Information of Popular Children’s Food Packages in Taiwan. Nutrients, 11(174).
  • Çat, K. A. (2018). Reklamlardaki Çizgi Film Karakterlerinin Çocuk Tüketicilerin Satın Alma Davranışını Etkileme Biçimi. International Journal of Eurasian Education and Culture, 3(5), 155-171.
  • Çepni, S. (2005). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (2. Baskı). Trabzon: Üçyol Kültür Merkezi.
  • Ene, S. ve Özkaya, B. (2018). Alışveriş Sürecinde Ambalaja Yönelik Tüketici Algıları Üzerine Bir Araştırma. Öneri Dergisi, 13(50) ,1-15.
  • Erdal, T. İ. (2006). Gestalt Kuramının Grafik Tasarıma Etkilerinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, (YÖK Tez No 204320). Kocaeli.
  • Giménez, A., Saldamando, D. L., Curutchet, R. M., ve Ares G. (2017). Package Design and Nutritional Profile of Foods Targeted At Children in Supermarkets in Montevideo, Uruguay. Cadernos de Saúde Pública, 33(5).
  • Gülerarslan, A. (2013). Tüketici Olarak Çocuk ve Ailenin Satın Alma Kararlarına Etkisi. Selçuk İletişim, 6(4), 126-137.
  • Kang, H., ve Ruike, Z. (2018). Analysis on The Emotional Design of Children's Medicine Packaging. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), 184.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (15. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Koffka, K. (1935). Principles of Gestalt Psychology. New York: Harcourt, Brace &World, Inc.
  • Leonard, B., Campbell, M. C., ve Manning, K. C. (2019). Kids, Caregivers, and Cartoons: The Impact of Licensed Characters on Food Choices and Consumption. Journal of Public Policy & Marketing, 38(2), 214-231.
  • Levine, M. (2004). Halkla İlişkiler: Bir Gerilla Savaşı (G. Günay, Çev.). İstanbul: Rota Yayın.
  • Metin, M. (2014). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Meyers, H. M. ve Lubliner, M. J. (2003). Başarılı Ambalaj, Başarılı Pazarlama. (Z. Üsdiken, Çev.). İstanbul: Rota Yayınları.
  • Nicolas, H. V., Hapsari, P. H., Angka, S. ve Olsen, A. (2021). How Cartoon Characters and Claims Influence Children’s Attitude Towards a Snack Vegetable – An Explorative Cross-Cultural Comparison Between Indonesia and Denmark. Food Quality and Preference, 87.
  • Odabaşı, Y., ve Barış, G. (2015). Tüketici Davranışları (15. Baskı). İstanbul: Mediacat Akademi.
  • Ogle, D. A., Graham, D. J., Thompson, R. G. L. ve Roberto, C. A. (2017). Influence of Cartoon Media Characters on Children’s Attention To and Preference For Food And Beverage Products. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 117(2), 265–270.
  • Ozgen, P. (2016). “Can ı have this superhero milk?” Investigating The Role of Packaging in Persuading Children. European Journal of Business and Management, 8(6), 1-7.
  • Peltekoğlu, B. F. (2014). Halkla İlişkiler Nedir? (8. Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Ritzer, G. (2008). Modern Sosyoloji Kuramları (7.Baskı). (H. Hülür, Çev.). Ankara: De Ki Yayın.
  • Roberto, C. A., Baik, J., Harris, J. L. ve Brownell, K. D. (2010). Influence of Licensed Characters on Children’s Taste and Snack Preferences. Pediatrics,126(1).
  • Südaş, H. (2015). Çocuk Tüketicilerde Marka Tanınırlığının İncelenmesi: Okul Öncesi Çocuklar Üzerinde Bir Araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(1), 369-376.
  • Toussaint, D. S. G., Moise, I. K. ve Geiger D.S. (2011). Observations Of Marketing On Food Packaging Targeted To Youth İn Retail Food Stores. Nature Publishing Group, 19(9).
  • Zhang, C. (2010). The Teaching of Reading Comprehension Under The Psychology Schemata Theory. Journal of Language Teaching and Research, 1(4), 457-459.
  • Web of Science. (t.y.). Erişim Adresi https://wcs.webofknowledge.com/RA/analyze.do?product=WOS&SID=F4JeVRQ8VUyh4y7Xzl&field=PY_PublicationYear_PublicationYear_en&yearSort=true 3 Aralık 2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Web of Science (t.y.). Erişim Adresi https://wcs.webofknowledge.com/RA/analyze.do?product=WOS&SID=F6Y7tzsNUyxUpCTfPyZ&field=PY_PublicationYear_PublicationYear_en&yearSort=true 27 Kasım 2020 tarihinde erişilmiştir.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Beyza Beşikci 0000-0001-6540-6093

Cigdem Basfirinci 0000-0003-1194-9804

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Beşikci, B., & Basfirinci, C. (2021). AMBALAJLARDA KAHRAMAN KULLANIMININ OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN SATIN ALMA DAVRANIŞINA ETKİSİ. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi(33), 153-168. https://doi.org/10.18092/ulikidince.952914


______________________________________________________

Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213    61080 TRABZON
e-mailuiiidergisi@gmail.com