The aim of the study is to analyze that which characteristics of family business owners and family values
affect the sustainability of family businesses. The study used in-depth interview which is one of the qualitative
research methods. 10 family businesses which are registered with the Trabzon Chamber of Commerce
and Industry as third generation are interviewed with the semi-structured questions. As a result of
the study, the findings provided that the family business owners’ common characteristics are being sympathetic,
reliable, honest, foreseeing, loyal to hometown, having entrepreneurial spirit, having the ability
to cope with the difficulties and having social awareness; the prominent family values are patriarchal family
structure and fairness; business values are being honest, innovative, problem solver, work-oriented and
customer orientation. Both the family business owners’ characteristics and, family and business values
which stated above are effective on family business sustainability, in Trabzon.
Family Business Founders of Family Business Family and Business Values Sustainability
Bu çalışmanın amacı, aile işletmesi kurucularının hangi kişisel özelliklerinin ve hangi aile değerlerinin
aile işletmelerinin sürdürülebilirliği üzerinde etkili olduğunun ortaya koyulmasıdır. Çalışmada nitel araştırma
yöntemlerinden biri olan derinlemesine görüşme tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini
Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası’na kayıtlı, en az 3. kuşağa geçmiş 10 aile işletmesi oluşturmaktadır. Bu
işletmeler ile yarı yapılandırılmış sorular kullanılarak derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Araştırma
sonucunda Trabzon’daki aile işletmesi kurucularının ortak özellikleri ve benimsenen ortak değerler belirlenmiştir.
Çevre tarafından sevilmek sayılmak, güvenilirlik, dürüstlük, ileri görüşlülük, girişimcilik, mücadeleci
olmak, toplumsal duyarlılık ve toprağa bağlılık ortak kişisel özellikleri oluştururken; aile değerleri
olarak ataerkil aile yapısı ve adalet öne çıkmış; güven, yenilikçilik, problem çözme yeteneği, iş odaklılık
ve müşteri odaklılık gibi özelliklerde ortak iş değerleri olarak saptanmıştır. Hem kişisel özelliklerin,
hem de aile-iş değerlerinin Trabzon’daki aile işletmelerinin sürdürülebilirliği üzerinde etkili olduğu görülmüştür.
Aile İşletmeleri Aile İşletmesi Kurucuları Aile ve İş Değerleri Aile İşletmelerinde
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 14 |
______________________________________________________
Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213 61080 TRABZON
e-mail : uiiidergisi@gmail.com