Makro ekonomik faktörlerdeki iyileşmenin bir sonucu olarak bankaların faiz oranlarını düşürmesi ile birlikte son 10 yıllık süreç içinde tüketici kredisi kullanımında artış yaşanmıştır. Tüketici kredisi kullanım alanlarına bakıldığında özellikle konut kredilerinin 2003 yılından itibaren artışa geçtiği görülmektedir. Konut kredisi kullanımındaki söz konusu artışın sebebi olarak bankaların konut kredisi faiz oranlarını düşürmesinin etkisi kadar bireyin çevresiyle etkileşimi de görülmektedir. Çevresindeki kişilerin konut sahibi olması ile bireyin kararı rasyonellikten uzaklaşabilecektir. Bu sayede birey konut sahibi olma hususunda çoğunluğun yaptığı davranışı yapma eğilimde olacaktır. Bu çalışmanın amacı bireyin vermiş olduğu konut edinme kararı üzerinde “Sürü Davranışı” etkisinin varlığı incelenerek bireyin verdiği yatırım kararının rasyonelliği yatay kesit mutlak sapma formülüne göre panel veri yöntemi ile araştırılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Sürü Davranışı, Konut Kredisi, Rasyonel Davranış.
JEL Sınıflandırması: H20, R42, Q48
INVESTIGATING THE HERB BEHAVIOR OF CONSUMERS USING MORTGAGE LOANS AT THE TURKISH BANKING SECTOR AS ONE OF THE FACTORS SHAPING THE CONSUMERS' DECISION
Abstract
As a result of the improvement in macroeconomic factors and the decrease in interest rates within the last 10 years, there has been an increase in the use of consumer credit. Considering the areas of consumer credit, especially the use of housing loans has increased since 2003. It is observed that the effect of the decrease in interest rates of mortgage loans provided by banks as well as the impact of the interaction of a person within community are the reasons behind of this increase. Having owned a flat of those people around affects the decision of individual to take away from rationality. As a result, individual will follow the tendency of majority’s behavior in order to have a flat. The purpose of present study is to investigate "the herb behaviour" effect on an individual's decision to own a flat and the rationality of this investment through cross-sectional absolute devaiation formula in the context of panel data analysis.
Keyword: Hending Behavior, Morgage Loan, Rational Behavior
JEL Classification: H20, R42, Q48
As a result of the improvement in macroeconomic factors and the decrease in interest rates within the last 10 years, there has been an increase in the use of consumer credit. Considering the areas of consumer credit, especially the use of housing loans has increased since 2003. It is observed that the effect of the decrease in interest rates of mortgage loans provided by banks as well as the impact of the interaction of a person within community are the reasons behind of this increase. Having owned a flat of those people around affects the decision of individual to take away from rationality. As a result, individual will follow the tendency of majority’s behavior in order to have a flat. The purpose of present study is to investigate "the herb behaviour" effect on an individual's decision to own a flat and the rationality of this investment through cross-sectional absolute devaiation formula in the context of panel data analysis
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 15 |
______________________________________________________
Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213 61080 TRABZON
e-mail : uiiidergisi@gmail.com