1990’lardan itibaren küresel ticari
entegrasyonve mal hareketleri artmış, bununla birlikte pazarda çok sayıda aktör
yer almaya başlamıştır. Firmalar rekabet avantajı kazanabilmek ve varlıklarını
sürdürebilmek için değer zincirinin önemli temel
faaliyetlerinden birisi olan "lojistiğe"
ayrı önem vermeye başlamıştır. Uluslararası ticaret ile doğrudan
ilişkisi olan sektörün oyuncuları olarak lojistik firmaların kendilerini
stratejik olarak konumlandırmaları yerlerini güçlendirecek, olası olumsuz
etkilerden uzak kalmalarını sağlayacak, nihayetinde ekonomilerinin dış ticaret
hacmine olumlu katkılar yapacaktır.
Bu bağlamda çalışmanın amacı; Türk lojistik firmalarının küresel
rekabete cevap verebilmek maksadıyla kendilerini stratejik olarak nasıl
konumlandırdığını ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda Delphi tekniği ile AHP ve SPACE analizleri
entegre edilerek uygulanan bir alan araştırmasıylaTürkiye’deki lojistik
firmalarının stratejik pozisyon ve yönelimleri tespit edilmiştir. Genellikle
muhafazakar stratejiler uygulayan bu firmalara elde edilen bulgular ışığında
rekabet avantajlarını artırabilecek çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Since 1990s, global
trade integration and commodity movements have increased, and lots of new
actors have started to appear in the market.Companies have begun to give a
special importance to "logistics" that is one of the core business
operations in the value chain in order to gain competitive advantage and continue
existence. Logistics sector has a direct relationship to the international
trade, and for logistics companies as logistics sector players, strategically
positioning of themselves can be strengthened their place, keep away from
possible negative effects, and finally make positive contributions to their national
foreign trade volume.
This study aimed
to demonstrate how Turkish logistics firms need to strategically position
themselves to respond to global competition. According to this aim, the
strategic positions and orientations of the logistics companies in Turkey have
been determined through a field research which is implemented by integrating Delphi
technique, AHP and SPACE analyzes. According to findings, some recommendations have
given to increase competitive advantage to these companies which are generally
applying conservative strategies.
Bölüm | MAKALELER |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 16. Ulusal İşletmecilik Kongresi |
______________________________________________________
Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213 61080 TRABZON
e-mail : uiiidergisi@gmail.com