Hazardous
materials or HAZMAT in international shorthand are solid, liquid or gaseous
substances which can cause personal casualty and property damage. These
materials, which may be explosive, flammable, biohazardous, corrosive or
radioactive, require special protection during transport, handling and storage.
The fact that hazardous materials, which are harmful to nature and cause
environmental damage due to their chemical or physical characteristics, have
been used in many sectors in recent years, increasing the importance of
hazardous materials transportation. There are different risk definitions in the
literature used for risk assessment of hazardous materials transportation.
While some of these definitions take into account incident probabilities or
consequences, others consider the number of people within the impact area.
Based on the railway risk model developed by Glickman et al. (2007), which is
compatible with the traditional risk model, the study is adapted to Turkey by
making a few changes. The risk value for railway transportation is calculated
in the direction of the obtained data.
Tehlikeli
maddeler veya uluslararası kısaltmasıyla HAZMAT, kişisel kayıplara ve maddi
hasarlara neden olabilen katı, sıvı veya gaz halindeki maddelerdir. Patlayıcı,
yanıcı, bio tehlikeli, korozif veya radyoaktif içerikli olabilen bu maddeler
taşıma, elleçleme ve depolama işlemleri sırasında özel koruma gerektirmektedir.
Kimyasal veya fiziksel karakteristikleri nedeni ile canlılara ve çevreye zarar
verebilen tehlikeli maddelerin son yıllarda birçok sektörde kullanılıyor
olması, tehlikeli madde taşımacılığının önemini arttırmaktadır. Literatürde,
tehlikeli madde taşımacılığında risk değerlendirmesi için kullanılan farklı
risk tanımlamaları mevcuttur. Bu tanımlamalardan bazıları olay olasılıklarını
ya da olayların sonuçlarını dikkate alırken, bazıları ise etki alanı içindeki
insanların sayısını dikkate almaktadır. Çalışmada geleneksel risk modeliyle
uyumlu, Glickman vd. (2007) tarafından geliştirilen demir yolu risk modeli
temel alınarak bazı değişikliklerle Türkiye’ye uyarlanmaktadır. Elde edilen
veriler doğrultusunda demir yolu taşımacılığındaki risk değeri
hesaplanmaktadır.
Bölüm | MAKALELER |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 18. EYİ Özel Sayısı |
______________________________________________________
Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213 61080 TRABZON
e-mail : uiiidergisi@gmail.com