Today, manufacturing
companies are faced with such challenges as technological innovations,
shortened product life cycles and dramatic change in customer expectations.
Rapid changes in the competitive environment have led companies to keep up with
innovations in the market. In this context, the aim of this study is to examine
the new product development process of brand X of a leading company operating
in the food sector. To this end, face-to-face interviews were conducted with
110 staff who contributed to product development of a biscuit, chocolate and sugar products company operating in Konya.
A frequency analysis was performed on the data and chi-square test was used to
compare factors affecting new product development ideas and techniques
according to demographic variables. 50.9% of respondents take target market
into account when developing new product ideas, and factors affecting staff’s
new product development ideas vary according to the years of employment. 66.4%
of respondents regard customer analysis as an efficient new product development
technique and new product development techniques vary according to the years of
employment and position of the staff.
New product development New product Food sector Chi-square test
Günümüzde
imalat işletmeleri, teknolojik yenilikler, ürün ömrünün kısalması ve müşteri
beklentilerindeki hızlı değişim gibi sorunlarla karşı karşıyadır. Rekabet
ortamında hızlı değişimin yaşandığı bu durum, işletmelerin pazardaki
yenilikleri yakından takip etme zorunluluklarını ortaya çıkarmıştır. Bu
bağlamda çalışmanın amacı, gıda sektöründe faaliyet gösteren öncü bir firmanın X markasının yeni
ürün geliştirme sürecinin incelenmesidir. Bu amaçla çalışmada, Konya’da bisküvi, çikolatalı ve şekerli mamuller
üreten bir firmanın ürün geliştirme sürecine katkı sağlayan 110 firma
personeline yüz-yüze anket uygulanmıştır. Elde edilen verilerden frekans
analizi ile durum tespiti yapılırken, yeni ürün fikri oluşturmada etkili olan
faktörler ve yeni ürün bulma teknikleri demografik değişkenlere göre ki-kare
testi ile karşılaştırılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, katılımcıların %50,9’u yeni ürün fikri oluşturmada
hedef pazarı dikkate aldığını ifade ederken, yeni ürün fikri oluşturmada etkili
olan faktörlerin personelin çalışma yıllarına göre değişim gösterdiği
belirlenmiştir. Katılımcıların %66,4’ü müşteri analizini yeni ürün bulma
tekniği olarak gösterirken, yeni ürün bulmada kullanılan tekniklerin ise firmada
çalışma yıllarına ve personelin işletmedeki pozisyonuna göre değişim gösterdiği
bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 17. UİK Özel Sayısı |
______________________________________________________
Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213 61080 TRABZON
e-mail : uiiidergisi@gmail.com