Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

NEW PRODUCT DEVELOPMENT IN FOOD INDUSTRY: AN APPLICATION ON SUB-SECTOR OF BISCUIT, CHOCOLATE AND SUGAR PRODUCTS IN KONYA

Yıl 2018, 17. UİK Özel Sayısı, 551 - 568, 04.07.2018
https://doi.org/10.18092/ulikidince.435322

Öz



Today, manufacturing
companies are faced with such challenges as technological innovations,
shortened product life cycles and dramatic change in customer expectations.
Rapid changes in the competitive environment have led companies to keep up with
innovations in the market. In this context, the aim of this study is to examine
the new product development process of brand X of a leading company operating
in the food sector. To this end, face-to-face interviews were conducted with
110 staff who contributed to product development of a
biscuit, chocolate and sugar products company operating in Konya.
A frequency analysis was performed on the data and chi-square test was used to
compare factors affecting new product development ideas and techniques
according to demographic variables. 50.9% of respondents take target market
into account when developing new product ideas, and factors affecting staff’s
new product development ideas vary according to the years of employment. 66.4%
of respondents regard customer analysis as an efficient new product development
technique and new product development techniques vary according to the years of
employment and position of the staff.



Kaynakça

  • Altuğ, N. (2017). İşletmelerde Yeni Ürün Geliştirme Çalışmaları ve Başarı Faktörleri. Balkan and Near Eastern Journal of Social Sciences, 03 (02), 20-28
  • Bozkurt Bekoğlu, F. ve Ergen, A. (2016). Yeni Ürün Geliştirme ve Lansman Stratejileri. International Journal of Human Sciences, 13(1), 923-938.
  • Crawford, M. ve Di Benedetto, A. (2008). New Products Management. 9. Edition, McGraw-Hill International Edition.
  • Durmaz, Y. ve Yardımcıoğlu, M. (2015). Ürün Kararları ve Stratejileri Üzerine Teorik Bir Yaklaşım. KSÜ İİBF Dergisi, 5(2), 367-387
  • Henson, S. (1996). “Demand-Side Constraints on The Introduction New Food Technologies: The Case of Food Irradiation”, 36-91, (in G.Galizzi And L.Venturini, Eds., Economics of Innovation: The Case of Food Industry), Heidelberg:Physica-Verlag.
  • İslamoglu, A. H. (2013). Pazarlama Yönetimi (Stratejik Yaklaşım). (6. Baskı). İstanbul: Beta Yayınları
  • Kara, N. (2015). Savunma ve Havacılık Sanayiinde Yeni Ürün Geliştirme Projelerinde Risk Yönetimi Süreci Başlangıç Aşamasının Analizi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Karayel, S. (2010). Yenilikçi Bir Örgütlenme Modeli Olarak “Kümelenme” İle İşletme Performansı İlişkisi: Ayakkabıcılık Sektöründe Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya
  • Kaplanoğlu, E. (2014). Mesleki Stresin Temel Nedenleri ve Muhtemel Sonuçları: Manisa İlindeki SMMM’ler Üzerine Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 64, 138.
  • Kobu, B. (2013). Üretim Yönetimi, 16.Baskı, İstanbul, Beta Basım A.Ş.
  • Kotler, P. (1991). Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation and Control. 7th Ed. Prentice Hall, Inc, New Jersey.
  • Kozlu, C. M. (1995). Uluslararası Pazarlama (İlkeler ve Uygulamalar). Genişletilmiş 5. Baskı. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara
  • Kuşat, N. ve Kösekahyaoğlu, L. (2011). Gıda Sektöründe Ürün Ve İyileştirilmiş Ürün İnovasyonları: Batı Akdeniz Bölgesi Şekerleme, Kakao ve Çikolata Alt Sektörü Üzerine Bir Uygulama. Akdeniz Üniversitesi Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 3(2), 193-215
  • Onurlubaş, E. ve Gürler, A. Z. (2015). Tüketicilerin Gıda Güvenliği Konusunda Bilinç Düzeylerinin Ölçülmesi: Tokat İli Örneği. Gıda Tarım Hayvancılık Bakanlığı, Tarımsal Ekonomi ve Politika Geliştirme Enstitüsü, ISBN: 978-605-9175-02-9, Yayın No: 242, Ankara.
  • Öztürk, D. ve Arıcı, F. (2017). Fındık İşleme Tesislerinde Kalite ve Gıda Güvenliği Yönetim Sistemlerinin İncelenmesi: Ordu İli Örneği. SOBİDER Sosyal Bilimler Dergisi, 4(12), 324-338
  • Pakünlü, Ö. (2010). Pazarlama Stratejileri İle Ürün Geliştirme Süreçleri Arasındaki İlişkiler ve Bir Uygulama. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Sanders, N. R. ve Manrodt, K. B. (1994). “Forecasting Practices in Us Corporations: Survey Results”, Interfaces, 24 (2), 92–100
  • Sezer, F. (2014). Gıda Sektöründe Yeni Ürün Markalaması: Farklı Ürünlerin Markalanmasında Karşılaştırmalı Analiz. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Şahin, A. ve Arabacı, O. (2017). Yeni Ürün Geliştirme Takımlarında Örgütsel Ortamın Proje Başarısı ve Proje Hızı Üzerine Etkileri. Journal of International Social Research, 10 (52), 1185-1204
  • Tekin, M., Ömürbek, N. ve Ömürbek, V. (2003). "Küreselleşmenin Otomotiv Sektöründe Üretim Teknolojileri Kullanımı Üzerine Etkisi". Süleyman Demirel Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 27-48
  • Tenekecioğlu, B. ve Ersoy, F. (2000). Pazarlama Yönetimi. Birlik Ofset Yayıncılık, Eskişehir
  • Torlak, Ö. ve Altunışık, R. (2012). Pazarlama Stratejileri, Yönetsel Bir Yaklaşım. 2. Baskı, Beta Basım Yayım, İstanbul.
  • Ulrıke, B. (2000). “Innovative Versus Incremental New Business Services: Different Keys For Ac-hieving Success”, Product Innovation Management, 18, 169-187.
  • Winer, R. (2000). Marketing Management. Prentice Hall, International Ltd., New Jersey
  • Yeni Ürün Kavramı (2018). Erişim adresi http://perakendeokulum.com/2012/09/21/yeni-urun-kavrami/
  • Ürün Tasarımı ve Üretim Süreci Seçimi (2018). Erişim adresi http://www.ekosinerji.com/mp-include/uploads/2016/07/run-tasarimi-ve-uretim-sureci-secimi.pdf

GIDA SEKTÖRÜNDE YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME: KONYA’DA BİSKÜVİ, ÇİKOLATALI VE ŞEKERLİ MAMULLER ALT SEKTÖRÜ ÜZERİNE BİR UYGULAMA

Yıl 2018, 17. UİK Özel Sayısı, 551 - 568, 04.07.2018
https://doi.org/10.18092/ulikidince.435322

Öz



Günümüzde
imalat işletmeleri, teknolojik yenilikler, ürün ömrünün kısalması ve müşteri
beklentilerindeki hızlı değişim gibi sorunlarla karşı karşıyadır. Rekabet
ortamında hızlı değişimin yaşandığı bu durum, işletmelerin pazardaki
yenilikleri yakından takip etme zorunluluklarını ortaya çıkarmıştır. Bu
bağlamda çalışmanın amacı, gıda sektöründe faaliyet gösteren öncü bir firmanın X markasının yeni
ürün geliştirme sürecinin incelenmesidir. Bu amaçla çalışmada, Konya’da bisküvi, çikolatalı ve şekerli mamuller
üreten bir firmanın ürün geliştirme sürecine katkı sağlayan 110 firma
personeline yüz-yüze anket uygulanmıştır. Elde edilen verilerden frekans
analizi ile durum tespiti yapılırken, yeni ürün fikri oluşturmada etkili olan
faktörler ve yeni ürün bulma teknikleri demografik değişkenlere göre ki-kare
testi ile karşılaştırılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre,  katılımcıların %50,9’u yeni ürün fikri oluşturmada
hedef pazarı dikkate aldığını ifade ederken, yeni ürün fikri oluşturmada etkili
olan faktörlerin personelin çalışma yıllarına göre değişim gösterdiği
belirlenmiştir. Katılımcıların %66,4’ü müşteri analizini yeni ürün bulma
tekniği olarak gösterirken, yeni ürün bulmada kullanılan tekniklerin ise firmada
çalışma yıllarına ve personelin işletmedeki pozisyonuna göre değişim gösterdiği
bulunmuştur.



Kaynakça

  • Altuğ, N. (2017). İşletmelerde Yeni Ürün Geliştirme Çalışmaları ve Başarı Faktörleri. Balkan and Near Eastern Journal of Social Sciences, 03 (02), 20-28
  • Bozkurt Bekoğlu, F. ve Ergen, A. (2016). Yeni Ürün Geliştirme ve Lansman Stratejileri. International Journal of Human Sciences, 13(1), 923-938.
  • Crawford, M. ve Di Benedetto, A. (2008). New Products Management. 9. Edition, McGraw-Hill International Edition.
  • Durmaz, Y. ve Yardımcıoğlu, M. (2015). Ürün Kararları ve Stratejileri Üzerine Teorik Bir Yaklaşım. KSÜ İİBF Dergisi, 5(2), 367-387
  • Henson, S. (1996). “Demand-Side Constraints on The Introduction New Food Technologies: The Case of Food Irradiation”, 36-91, (in G.Galizzi And L.Venturini, Eds., Economics of Innovation: The Case of Food Industry), Heidelberg:Physica-Verlag.
  • İslamoglu, A. H. (2013). Pazarlama Yönetimi (Stratejik Yaklaşım). (6. Baskı). İstanbul: Beta Yayınları
  • Kara, N. (2015). Savunma ve Havacılık Sanayiinde Yeni Ürün Geliştirme Projelerinde Risk Yönetimi Süreci Başlangıç Aşamasının Analizi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Karayel, S. (2010). Yenilikçi Bir Örgütlenme Modeli Olarak “Kümelenme” İle İşletme Performansı İlişkisi: Ayakkabıcılık Sektöründe Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya
  • Kaplanoğlu, E. (2014). Mesleki Stresin Temel Nedenleri ve Muhtemel Sonuçları: Manisa İlindeki SMMM’ler Üzerine Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 64, 138.
  • Kobu, B. (2013). Üretim Yönetimi, 16.Baskı, İstanbul, Beta Basım A.Ş.
  • Kotler, P. (1991). Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation and Control. 7th Ed. Prentice Hall, Inc, New Jersey.
  • Kozlu, C. M. (1995). Uluslararası Pazarlama (İlkeler ve Uygulamalar). Genişletilmiş 5. Baskı. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara
  • Kuşat, N. ve Kösekahyaoğlu, L. (2011). Gıda Sektöründe Ürün Ve İyileştirilmiş Ürün İnovasyonları: Batı Akdeniz Bölgesi Şekerleme, Kakao ve Çikolata Alt Sektörü Üzerine Bir Uygulama. Akdeniz Üniversitesi Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 3(2), 193-215
  • Onurlubaş, E. ve Gürler, A. Z. (2015). Tüketicilerin Gıda Güvenliği Konusunda Bilinç Düzeylerinin Ölçülmesi: Tokat İli Örneği. Gıda Tarım Hayvancılık Bakanlığı, Tarımsal Ekonomi ve Politika Geliştirme Enstitüsü, ISBN: 978-605-9175-02-9, Yayın No: 242, Ankara.
  • Öztürk, D. ve Arıcı, F. (2017). Fındık İşleme Tesislerinde Kalite ve Gıda Güvenliği Yönetim Sistemlerinin İncelenmesi: Ordu İli Örneği. SOBİDER Sosyal Bilimler Dergisi, 4(12), 324-338
  • Pakünlü, Ö. (2010). Pazarlama Stratejileri İle Ürün Geliştirme Süreçleri Arasındaki İlişkiler ve Bir Uygulama. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Sanders, N. R. ve Manrodt, K. B. (1994). “Forecasting Practices in Us Corporations: Survey Results”, Interfaces, 24 (2), 92–100
  • Sezer, F. (2014). Gıda Sektöründe Yeni Ürün Markalaması: Farklı Ürünlerin Markalanmasında Karşılaştırmalı Analiz. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Şahin, A. ve Arabacı, O. (2017). Yeni Ürün Geliştirme Takımlarında Örgütsel Ortamın Proje Başarısı ve Proje Hızı Üzerine Etkileri. Journal of International Social Research, 10 (52), 1185-1204
  • Tekin, M., Ömürbek, N. ve Ömürbek, V. (2003). "Küreselleşmenin Otomotiv Sektöründe Üretim Teknolojileri Kullanımı Üzerine Etkisi". Süleyman Demirel Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 27-48
  • Tenekecioğlu, B. ve Ersoy, F. (2000). Pazarlama Yönetimi. Birlik Ofset Yayıncılık, Eskişehir
  • Torlak, Ö. ve Altunışık, R. (2012). Pazarlama Stratejileri, Yönetsel Bir Yaklaşım. 2. Baskı, Beta Basım Yayım, İstanbul.
  • Ulrıke, B. (2000). “Innovative Versus Incremental New Business Services: Different Keys For Ac-hieving Success”, Product Innovation Management, 18, 169-187.
  • Winer, R. (2000). Marketing Management. Prentice Hall, International Ltd., New Jersey
  • Yeni Ürün Kavramı (2018). Erişim adresi http://perakendeokulum.com/2012/09/21/yeni-urun-kavrami/
  • Ürün Tasarımı ve Üretim Süreci Seçimi (2018). Erişim adresi http://www.ekosinerji.com/mp-include/uploads/2016/07/run-tasarimi-ve-uretim-sureci-secimi.pdf
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Derya Öztürk

Ebru Onurlubaş

Yayımlanma Tarihi 4 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 17. UİK Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Öztürk, D., & Onurlubaş, E. (2018). GIDA SEKTÖRÜNDE YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME: KONYA’DA BİSKÜVİ, ÇİKOLATALI VE ŞEKERLİ MAMULLER ALT SEKTÖRÜ ÜZERİNE BİR UYGULAMA. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi551-568. https://doi.org/10.18092/ulikidince.435322


______________________________________________________

Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213    61080 TRABZON
e-mailuiiidergisi@gmail.com