People prefer to consume products and services that do
not violate their religious beliefs. On the other hand, this tendency has
particularly influenced their preferences and activities in the spheres of
banking, food, and tourism. The Halal concept, which is important for Muslims,
is particularly salient in the context of tourism. This study examines the
impacts Muslim tourists and non-Muslim tourists have on Turkey’s tourism income
by using regression analysis. This study focuses on the period between 1996 and
2015. The study also compares the impacts Arab tourists and non-Arab tourists
have on Turkey’s tourism income. The results reveal that Muslim tourists
contribute less to Turkey’s tourism income than their non-Muslim counterparts.
On the other hand, we have also found that Arab tourists contribute more to
Turkey’s tourism income than non-Arab tourists.
İnsanlar inançlarını ihlal etmeyen yan ürünler ve
hizmetler tüketmeyi tercih etmektedirler. Bu durum bankacılık, gıda ve turizm
sektöründe açıkça etkisini göstermiştir. Müslümanlar için önemli olan Helal
kavramı, özellikle turizm bağlamında son zamanlarda dikkat çeken bir husustur.
Bu çalışma 1996 ve 2015 yılları arasındaki döneme odaklanarak Müslüman ve
gayrimüslim turistlerin Türkiye’nin turizm gelirleri üzerindeki etkilerini
regresyon analizini kullanarak incelemektedir. Çalışma aynı zamanda Arap
turistlerin ve Arap olmayan turistlerin Türkiye turizm geliri üzerindeki
etkilerini de karşılaştırmaktadır. Sonuçlar, Müslüman turistlerin Müslüman
olmayan meslektaşlarına göre Türkiye turizm gelirine daha az katkıda
bulunduğunu ortaya koymaktadır. Öte yandan, Arap turistlerini, Arap olmayan
turistlere göre Türkiye turizm gelirine daha fazla katkıda
bulunduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 22 |
______________________________________________________
Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213 61080 TRABZON
e-mail : uiiidergisi@gmail.com