Tüketim kültürünün bir uzantısı olarak, reklamların kültürün oluşumuna
katkısı gün geçtikçe artmaktadır. Bugün hangi mesleği seçeceğimizden, tatilde
nereye gideceğimize dek hayattaki önemli önemsiz pek çok seçimimizde
reklamların etkisi söz konusudur. Bu durum toplumsal cinsiyet algılamaları için
de böyledir. Araştırmanın amacı, kadına yönelik toplumsal cinsiyet
stereotiplerinin Kadınlar Günü reklamları özelinde incelenerek, söz konusu
algılara yönelik bir değişim olup olmadığını ortaya koymaktır. Literatürde Kadınlar
Günü reklamlarına odaklanan çalışmalar olmasına rağmen, bu çalışmaların birkaç
reklam filmini ele alması ve doğrudan toplumsal cinsiyet stereotiplerine
odaklanmamış olması çalışmanın özgün değerini oluşturmaktadır. Araştırmada
nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi kullanılmış olup, araştırma
kapsamında sosyal medya etkileşim sayıları en yüksek olan 31 reklam filmine yer
verilmiştir. Araştırma sonuçları, mevcut literatürle taban tabana zıttır.
İncelenen reklamlarda kadınlar, büyük ölçüde yerleşik toplumsal cinsiyet
stereotiplerindeki geleneksel rollerin dışında tasvir edilmektedir. Bu açıdan
bakıldığında, söz konusu reklamların toplumsal cinsiyet eşitliğine hizmet
ettiği söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 24 |
______________________________________________________
Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213 61080 TRABZON
e-mail : uiiidergisi@gmail.com