The increasing competition environment and the high diversity offered to
the consumers increased the desire of businesses to be noticeable and
preferable compared to competitors. In this competitive environment,
advertising is one of the most important tool that businesses can use to reach
consumers and present their products or services. In a world where advertising
is so important, how the ad is perceived by the audience and how it affects the
intention to buy appears to be an important question mark. In this vein, the
effect of audience perception components on attitude toward advertising and
purchase intention were examined in in the white goods sector. Data were
collected from consumers by online survey method. According to the findings,
advertisements perceived as informative and entertaining by the audience have
an effect on the attitude towards advertising. In addition, advertisements
perceived as informative have a positive effect on the purchase intention. On
the other hand, it has been determined that the attitude towards advertising
has a positive effect on the purchase intention.
Günümüzde artan rekabet ortamı ve
tüketiciye sunulan çeşitliliğin fazla olması, işletmelerin rakiplere kıyasla
fark edilebilir ve tercih edilebilir olma isteğini arttırmıştır. Bu rekabetçi
ortamda işletmelerin tüketiciye ulaşabilmek ve kendilerini anlatabilmek için
kullanabilecekleri en önemli araçlardan bir tanesi ise reklamlardır. Reklamın
bu denli önemli olduğu bir dönemde reklamın izleyici tarafından nasıl
algılandığı ve satın alma niyetini nasıl etkilediği önemli bir soru işareti
olarak belirmektedir. Bu doğrultuda bu çalışmada beyaz eşya sektöründe reklamda
izleyici algısı bileşenlerinin reklama yönelik tutum ve satın alma niyeti
üzerindeki etkisi incelenmiştir. Tüketicilerden online anket yöntemi ile veri
toplanmıştır. Elde edilen bulgulara göre izleyici tarafından bilgilendirici ve
eğlendirici olarak algılanan reklamların reklama yönelik tutum üzerinde etkisi
vardır. Bunun yanında bilgilendirici olarak algılanan reklamların satın alma
niyeti üzerinde olumlu bir etkisi söz konusudur. Ayrıca reklama yönelik tutumun
satın alma niyeti üzerinde olumlu etkisi olduğu da tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 27 |
______________________________________________________
Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213 61080 TRABZON
e-mail : uiiidergisi@gmail.com