Çalışmanın amacı, farklı bilim alanlarında çalışan öğretim elemanlarının sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını ve yaşam kalitelerini araştırmaktır. Çalışmaya Karadeniz Teknik Üniversitesi'nde görev yapan 491 (Kadın: 256/ Erkek: 235) akademik personel dahil edildi. Çalışmada “Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği (SYBD) II” ve “Hastalık Kontrol Merkezi Sağlıkla İlgili Yaşam Kalitesi Anketi (CDC-HRQOL-4)” kullanıldı. SYBD alt boyutları ile yaşam kalitesi (YK) arasındaki ilişki yatay kesit çoklu regresyon analizi yöntemiyle incelendi. Analiz sonuçlarına göre, manevi gelişim, kişilerarası ilişkiler ve stres yönetimi alt boyutlarında sağlık bilimleri alanında çalışan öğretim elemanları diğer bilim alanlarında çalışanlardan daha iyi düzeyde SYBD’ye sahipti (p=0,007, p=0.008, p=0.028). Fen bilimleri alanında çalışanların YK ruhsal sağlık skorları, diğer bilim alanlarında çalışanlardan daha iyi düzeyde idi (p=0,026). SYBD alt boyutlarında sağlık bilimleri ile sosyal bilimler arasında manevi gelişimde (p=0,006), sağlık bilimleri ile fen bilimleri arasında stres yönetimi (p=0,023) ve kişilerarası ilişkilerde (p=0,034) anlamlı ilişki vardı. Çalışma, sağlık bilimleri alanında görev yapan öğretim elemanlarının diğer bilim alanlarına göre daha yüksek düzeyde SYBD’ye ve fen bilimlerindekilerin daha yüksek YK’ye sahip olduğunu ortaya koydu.
Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışı Yaşam Kalitesi Öğretim Elemanı
This study aims to investigate healthy lifestyle behaviors and the quality of life of lecturers working in different scientific fields. The present study included 491 (256 females; 235 males) lecturers working at Karadeniz Technical University. "Healthy Lifestyle Behaviors Scale (HLBS) II" and "Centers for Disease Control Health Quality of Life Survey (CDC-HRQOL-4)" were used in the study. The relationship between HLBS sub-dimensions and quality of life (QoL) was examined by the horizontal cross-section multiple regression analysis methods. Lecturers working in the field of health sciences had a higher level of HLBS in the sub-dimensions of spiritual development, interpersonal interactions, and stress management than those working in other fields (p=0.007, p=0.008, p=0.028). QoL mental health scores of those working in the field of science were better than those of those working in other fields of science (p=0.026). There was a significant relationship between the health sciences and social sciences in the spiritual development (p=0.006) sub-dimension, and between the health sciences and sciences in stress management (p=0.023) and interpersonal relations (p=0.034) sub-dimensions when the HLBD sub-dimensions were examined according to the fields of science. According to the findings, lecturers in the field of health sciences had a higher level of HLBS than other fields of science, and others in the sciences had a better quality of life.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ağustos 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 36 |
______________________________________________________
Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213 61080 TRABZON
e-mail : uiiidergisi@gmail.com