Development plans are one of the political tools that shape the education approaches of countries. In recent years, researchers and policy-makers have focused on development plans and their implications. Previous studies discuss the responsibilities development plans impose on education authorities from various perspectives. However, the Ministry of National Education's political duties have been neglected in the current development plan. For this reason, the duties given to the Ministry of National Education in the XIth Development Plan are discussed in the present study. The data of the study was obtained from the relevant development plan. Document analysis design was used, and MAXQDA 2020 software was utilized. According to the findings, equity, educational approaches/policies, and vocational education are prominent issues in the development plan. Strengthening the technical infrastructure of educational institutions, increasing the quality of education, regulations on curricula, emphasis on skill-design-competence, and guidance services are other prominent subject areas of the plan. The discussion based on the literature shows that the current development plan, like the previous development plans, made a correct diagnosis but did not reach effective results. The COVID-19 pandemic is thought to be significantly effective in this. Based on the results, some suggestions were made to the researchers and policy-makers about development plans and political duties.
Education Development Ministry of National Education Plan Policy
Kalkınma planları ülkelerin eğitim yaklaşımlarını biçimlendiren politik araçlardan biridir. Son yıllarda araştırmacılar ve politika yapıcılar kalkınma planlarına ve onların yansımalarına odaklanmış durumdadır. Geçmiş araştırmalarda kalkınma planlarının eğitim otoritelerine yüklediği sorumluluklar çeşitli açılardan ele alınmıştır. Ancak cari kalkınma planında Milli Eğitim Bakanlığı’na düşen politik görevler görece ihmal edilmiştir. Bu nedenle mevcut çalışmada XI. Kalkınma Planı’nda Milli Eğitim Bakanlığı’na verilen görevler ele alınmıştır. Araştırmanın verisi ilgili kalkınma planından elde edilmiştir. İncelemeler doküman analizi deseni kullanılmış ve MAXQDA 2020 adlı yazılımdan yararlanılmıştır. Bulgulara göre hakkaniyet, eğitim yaklaşımları/politikaları ve mesleki eğitim kalkınma planında öne çıkan konulardır. Eğitim kurumlarının teknik altyapısının güçlendirilmesi, eğitimde kalitenin artırılması, öğretim programlarına ilişkin düzenlemeler, beceri-tasarım-yeterlik vurgusu ve rehberlik hizmetleri planın öne çıkan diğer alanlarıdır. Literatüre dayanılarak yapılan tartışma önceki kalkınma planları gibi mevcut kalkınma planının da doğru teşhis koyduğunu ancak etkili sonuçlara varamadığını göstermektedir. Bunda COVID-19 pandemisinin önemli ölçüde etkili olduğu düşünülmektedir. Sonuçlara dayalı olarak araştırmacılara ve politika yapıcılara kalkınma planları ve politik tedbirler hakkında bazı önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kamu Sektörü Organizasyonu ve Yönetimi |
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 41 |
______________________________________________________
Adres: KTÜ-İİBF. Oda No:213 61080 TRABZON
e-mail : uiiidergisi@gmail.com