The problem of evil is the common problem of both philosophy and theology. Philosophers and kalām scholars have developed a theodicy/defense of divine justice that is in keeping with their understanding of religion, paradigms and methodologies. They have tried to explain and make sense of the evil in the world in accordance with their theories of creation. For this reason, both sides show serious differences in both metaphysical and moral evil. Philosophers have drifted away from rational thought on the topic of metaphysical evil as they have stuck to emanation theory based on fictional assumptions, yet have taken an exceptionally rational path towards moral evil. Kalām scholars, on the other hand, have never been able to disentangle themselves from turning both the matter of natural and moral evil into a metaphysical problem. The truth is that this problem will be more resolvable when it is evaluated together with the laws of universe, testing process and the belief of hereafter. In order to be able to see their point of departure and rational basis in this subject, we have tried to present this article in a comparative manner with the main lines.
Kalām Philosophy Theology The Problem of evil Rationality Moral and Metaphysical Evil
Kötülük meselesi, hem felsefenin hem de teolojinin ortak problemidir. Filozoflar ve teologlar bu konuda kendi din anlayışlarına, paradigmalarına ve metodolojilerine uygun bir teodise / ilahi adalet savunusu geliştirmişlerdir. Onlar dünyadaki kötülük olgusunu kendi yaratılış teorilerine uygun olarak izah etmeye ve anlamlandırmaya çalışmışlardır. Bu nedenle her iki taraf da hem metafizik hem de ahlaki kötülük konusunda ciddi ayrılıklar göstermektedirler. Filozoflar, tabii kötülük konusunda, kurgusal varsayımlara dayalı sudur nazariyesine bağlı kaldıklarından rasyonellikten uzaklaşmış; ancak ahlaki kötülükler konusunda son derece rasyonel bir yol izlemişlerdir. Buna karşılık kelamcılar ise hem tabii hem de ahlaki kötülük konusunu metafiziksel bir sorun haline dönüştürmekten kurtulamamışlardır. Hakikat şu ki bu sorun, evrende işleyen yasalar, imtihan süreci ve ahiret inancı ile birlikte değerlendirildiğinde daha makul bir çözüm imkânına kavuşacaktır.Söz konusu ayrılık noktalarını ve onların rasyonel temellerini görebilmek için, bu makalemizde konuyu ana hatlarıyla mukayeseli bir şekilde sunmaya çalıştık.
Kelâm Felsefe Teoloji Kötülük Problemi Rasyonel Ahlakî ve Metafizik Kötülük
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Çeviri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 5 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |