The aim of this study is to clarify whether the content of empathy, which is considered the process that motivates prosocial behaviour and prevents individuals and people doing harm to each other, is in harmony with the Qurʾān or not. If Muslims understand each other and non-Muslims as well, this will help in decreasing the conflicts and contribute to world peace. In this paper, to present the theoretical framework of empathy we will consider the concepts closely related to empathy such as sympathy and altruism etc. After that, we will discuss the verses that appear to be related to empathy in the Qurʾān. During that effort, a risk of exceeding our human level awaits us: To claim that we can empathize with God. Can we put ourselves in His place? I must say from the perspective of the Muslim approach “No!” Nevertheless, considering both classical and modern era Qur’anic commentaries, we can investigate God’s Book sent to the prophet Muḥammad (pbuh) to understand His intention. This is quite normal unless we claim that our level of understanding is absolute. According to preliminary findings, people are encouraged by the Qurʾān to do self-criticism, to keep themselves away from transgression, and not to take revenge. We suggest that, taken together, the logic behind these recommendations is for us to develop a sense of empathy in any situation of conflict.
Bu araştırmanın amacı, toplum yararına davranmayı teşvik eden ve bireylerin, toplumların birbirlerine zarar vermesini önleyen süreç olarak kabul edilen empatinin içeriğinin Kur’an ile uyumlu olup olmadığını netleştirmektir. Müslümanlar birbirlerini ve gayri müslimleri iyi anlarlarsa bu, çatışmaları azaltmaya yardımcı olacak ve dünya barışına katkı sağlayacaktır. Bu makalede empatinin teorik çerçevesini sergilemek için empati ile yakından ilişkili sempati, diğerkâmlık vb. kavramları da ele alacağız. Ardından Kur’an’da empatiyle ilişkili görünen âyetleri değerlendireceğiz. Bu çaba sırasında bizi bir tehlike beklemektedir: Allah ile empati yapabileceğimizi ileri sürmek. Kendimizi O’nun yerine koyabilir miyiz? İslamî açıdan bu soruya, “Hayır!” yanıtını vermeliyim. Bununla birlikte klasik ve modern dönem tefsirleri dikkate alarak O’nun niyetini anlamak için Hz. Muhammed’e gönderilmiş olan İlahî Kitabı araştırabiliriz. Anlama düzeyimizi mutlaklaştırmadığımız sürece bu tür bir çaba gayet normaldir. Ön bulgulara göre insanlar; özeleştiri yapma, kendilerini haddi aşmaktan koruma ve intikam almama konusunda Kur’an tarafından teşvik edilmektedir. Bunları göz önünde bulundurduğumuzda bu tavsiyelerin arkasındaki mantığın, bizi herhangi bir çatışma konusunda empati anlayışı geliştirmeye teşvik olduğunu söyleyebiliriz.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |