Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Empathy, a Facility to Reduce Conflict Among Individuals and Societies, and the Qur’ān

Yıl 2019, , 211 - 221, 31.12.2019
https://doi.org/10.5281/zenodo.3601659

Öz

The aim of this study is to clarify whether the content of empathy, which is considered the process that motivates prosocial behaviour and prevents individuals and people doing harm to each other, is in harmony with the Qurʾān or not. If Muslims understand each other and non-Muslims as well, this will help in decreasing the conflicts and contribute to world peace. In this paper, to present the theoretical framework of empathy we will consider the concepts closely related to empathy such as sympathy and altruism etc. After that, we will discuss the verses that appear to be related to empathy in the Qurʾān. During that effort, a risk of exceeding our human level awaits us: To claim that we can empathize with God. Can we put ourselves in His place? I must say from the perspective of the Muslim approach “No!” Nevertheless, considering both classical and modern era Qur’anic commentaries, we can investigate God’s Book sent to the prophet Muḥammad (pbuh) to understand His intention. This is quite normal unless we claim that our level of understanding is absolute. According to preliminary findings, people are encouraged by the Qurʾān to do self-criticism, to keep themselves away from transgression, and not to take revenge. We suggest that, taken together, the logic behind these recommendations is for us to develop a sense of empathy in any situation of conflict.

Kaynakça

  • Ali, Yusuf. The Holy Quran. USA: Aman Corp., 1983.
  • Asad, Muhammad. The Message of the Qur’an. İstanbul: İşaret, 2006.
  • Brandt, Richard B. Facts, Values, and Morality. USA: Cambridge University Press, 1996.
  • Dökmen, Üstün. İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem, 12th ed., 2000.
  • Eisenberg, Nancy - Eggum, Natalie D. - Di Giunta, Laura. ‘Empathy‐Related Responding: Associations with Prosocial Behavior, Aggression, and Intergroup Relations’. Social Issues and Policy Review 4/1 (2010), 143–180.
  • Güven, Şahin. Çokanlamlılık Sorunu. İstanbul: Düşün, 2005.
  • Hamîdullah, Muhammed. ‘Hudeybiye Anlaşması’. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 18/297–299. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 1998.
  • Karaman, H. et al. Kur’an Yolu Türkçe ve Meal Tefsir. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı, 5th ed.,2014.
  • Kayacan, Murat. ‘Hallâc-ı Mansûr ve Hulûl Felsefesi’. Haksöz 175 (2005), 69–72.
  • Mawdūdī, Abū l-Aʿlā. Towards Understanding the Qur’an. Trans. Zafr Ishaq Ansari. 12 Vol. UK: The Islamic Foundation, 1408/1988.
  • Qurṭubī, Abū ʿAbdallāh Muḥammad b. Aḥmad. al-Jami’ li-ahkam al-Qurʾān. 20 Vol. Cairo: Dar al-Kutub al-Mısriyyah, 2nd ed.,1960.
  • Rāzī, Fakhr al-Dīn. Mafatih al-ghayb. 32 Vol. Beirut: Daru Ihyai al-Turas al-Arabi, 3rd ed., 1420.
  • Shāṭıbī, Abū Isḥāq. Al-Muwāfaqāt fī-uṣūl al-sharī‘ah. 7 Volume. Saudi Arabia: Dar Ibn Affan, 1417/1997.
  • Stocker, Michael - Hegeman, Elizabeth. Valuing Emotions. Cambridge University Press, 1996.
  • Tatar, Burhanettin. Felsefi Hermenötik ve Yazarın Niyeti. Ankara: Vadi Yayınları, 1999.
  • Uludağ, Süleyman. ‘Hallâc-ı Mansûr’. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 15/377–381. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 1997.
  • Vignemont, Frédérique de. ‘When Do We Empathize?’ In Novartis Foundation Symposia. Eds. Greg Bock - Jamie Goode. 181–196. Chichester, UK: John Wiley & Sons, Ltd, 2008. https://doi.org/10.1002/9780470030585.ch13
  • Yavuz, Yusuf Şevki. ‘İslam Düşüncesinde Hulûl’. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 18/341–344. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 1998.
  • Zamakhsharī, Abū-l Qāsim Mahmūd ibn ‛Umar. al-Kashshāf ʿan ḥaqāʾiq gavamid at-tanzīl wa uyun al-aqawil fî vucûhi’t-ta’wil. 4 Vol. Beirut: Dar al-Kitab al-Arabi, 3rd ed., 1407.

Bireyler ve Toplumlar Arasındaki Çatışmaları Azaltma İmkânı Olarak Empati ve Kur’an

Yıl 2019, , 211 - 221, 31.12.2019
https://doi.org/10.5281/zenodo.3601659

Öz

Bu araştırmanın amacı, toplum yararına davranmayı teşvik eden ve bireylerin, toplumların birbirlerine zarar vermesini önleyen süreç olarak kabul edilen empatinin içeriğinin Kur’an ile uyumlu olup olmadığını netleştirmektir. Müslümanlar birbirlerini ve gayri müslimleri iyi anlarlarsa bu, çatışmaları azaltmaya yardımcı olacak ve dünya barışına katkı sağlayacaktır. Bu makalede empatinin teorik çerçevesini sergilemek için empati ile yakından ilişkili sempati, diğerkâmlık vb. kavramları da ele alacağız. Ardından Kur’an’da empatiyle ilişkili görünen âyetleri değerlendireceğiz. Bu çaba sırasında bizi bir tehlike beklemektedir: Allah ile empati yapabileceğimizi ileri sürmek. Kendimizi O’nun yerine koyabilir miyiz? İslamî açıdan bu soruya, “Hayır!” yanıtını vermeliyim. Bununla birlikte klasik ve modern dönem tefsirleri dikkate alarak O’nun niyetini anlamak için Hz. Muhammed’e gönderilmiş olan İlahî Kitabı araştırabiliriz. Anlama düzeyimizi mutlaklaştırmadığımız sürece bu tür bir çaba gayet normaldir. Ön bulgulara göre insanlar; özeleştiri yapma, kendilerini haddi aşmaktan koruma ve intikam almama konusunda Kur’an tarafından teşvik edilmektedir. Bunları göz önünde bulundurduğumuzda bu tavsiyelerin arkasındaki mantığın, bizi herhangi bir çatışma konusunda empati anlayışı geliştirmeye teşvik olduğunu söyleyebiliriz.

Kaynakça

  • Ali, Yusuf. The Holy Quran. USA: Aman Corp., 1983.
  • Asad, Muhammad. The Message of the Qur’an. İstanbul: İşaret, 2006.
  • Brandt, Richard B. Facts, Values, and Morality. USA: Cambridge University Press, 1996.
  • Dökmen, Üstün. İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem, 12th ed., 2000.
  • Eisenberg, Nancy - Eggum, Natalie D. - Di Giunta, Laura. ‘Empathy‐Related Responding: Associations with Prosocial Behavior, Aggression, and Intergroup Relations’. Social Issues and Policy Review 4/1 (2010), 143–180.
  • Güven, Şahin. Çokanlamlılık Sorunu. İstanbul: Düşün, 2005.
  • Hamîdullah, Muhammed. ‘Hudeybiye Anlaşması’. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 18/297–299. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 1998.
  • Karaman, H. et al. Kur’an Yolu Türkçe ve Meal Tefsir. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı, 5th ed.,2014.
  • Kayacan, Murat. ‘Hallâc-ı Mansûr ve Hulûl Felsefesi’. Haksöz 175 (2005), 69–72.
  • Mawdūdī, Abū l-Aʿlā. Towards Understanding the Qur’an. Trans. Zafr Ishaq Ansari. 12 Vol. UK: The Islamic Foundation, 1408/1988.
  • Qurṭubī, Abū ʿAbdallāh Muḥammad b. Aḥmad. al-Jami’ li-ahkam al-Qurʾān. 20 Vol. Cairo: Dar al-Kutub al-Mısriyyah, 2nd ed.,1960.
  • Rāzī, Fakhr al-Dīn. Mafatih al-ghayb. 32 Vol. Beirut: Daru Ihyai al-Turas al-Arabi, 3rd ed., 1420.
  • Shāṭıbī, Abū Isḥāq. Al-Muwāfaqāt fī-uṣūl al-sharī‘ah. 7 Volume. Saudi Arabia: Dar Ibn Affan, 1417/1997.
  • Stocker, Michael - Hegeman, Elizabeth. Valuing Emotions. Cambridge University Press, 1996.
  • Tatar, Burhanettin. Felsefi Hermenötik ve Yazarın Niyeti. Ankara: Vadi Yayınları, 1999.
  • Uludağ, Süleyman. ‘Hallâc-ı Mansûr’. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 15/377–381. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 1997.
  • Vignemont, Frédérique de. ‘When Do We Empathize?’ In Novartis Foundation Symposia. Eds. Greg Bock - Jamie Goode. 181–196. Chichester, UK: John Wiley & Sons, Ltd, 2008. https://doi.org/10.1002/9780470030585.ch13
  • Yavuz, Yusuf Şevki. ‘İslam Düşüncesinde Hulûl’. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 18/341–344. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 1998.
  • Zamakhsharī, Abū-l Qāsim Mahmūd ibn ‛Umar. al-Kashshāf ʿan ḥaqāʾiq gavamid at-tanzīl wa uyun al-aqawil fî vucûhi’t-ta’wil. 4 Vol. Beirut: Dar al-Kitab al-Arabi, 3rd ed., 1407.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Murat Kayacan 0000-0003-2131-0692

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 1 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

ISNAD Kayacan, Murat. “Empathy, a Facility to Reduce Conflict Among Individuals and Societies, and the Qur’ān”. ULUM 2/2 (Aralık 2019), 211-221. https://doi.org/10.5281/zenodo.3601659.