Bu çalışmada Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma kaygı düzeylerini belirlemek ve bu kaygı düzeyinin cinsiyet, sınıf değişkeni, yazma sıklığı, okuma sıklığı ile olan ilgisini tespit edebilmek amaçlanmıştır. "Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma kaygıları ne düzeydedir ve konuşma kaygı düzeyleri cinsiyete, sınıf düzeyine, yazma sıklığına, okuma sıklığına göre farklılaşmakta mıdır?" sorularına cevaplar aranacaktır. Bu çalışmada öğretmen adaylarının konuşma kaygıları, hazırlanan Likert tipi bir ölçekle ölçülmeye çalışıldığı için araştırmanın doğasına en uygun araştırma deseni olarak tarama modeli seçilmiştir. Araştırmanın evrenini 2015-2016 eğitim öğretim yılında Gazi Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği Lisans Programında okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise (amaçlı örneklem yoluyla seçilen) Türkçe öğretmenliğinin 1 ve 4. sınıflarında okuyan toplam 194 öğrenci oluşturmaktadır. Sevim (2012) tarafından geliştirilen “Öğretmen Adaylarına Yönelik Konuşma Kaygısı Ölçeği" araştırmanın veri toplama aracıdır. Gazi Üniversitesi örnekleminde Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma kaygılarını belirlemeye yönelik kullanılan bu ölçek araştırmacı tarafından öğretmen adaylarına uygulanmıştır. Ölçek, ölçeğin uygulandığı gün içinde derse katılım sağlayan 1 ve 4. sınıf öğrencilerinin tamamına uygulanmıştır. Araştırmada ölçek aracılığıyla elde edilen veriler, IBM SPPS Stastistics 21 programı ile tek yönlü varyans analizi, bağımsız gruplar t testi, Crosstabs frekans ve yüzde hesaplamasıyla çözümlenerek yorumlanmıştır. Yapılan inceleme sonucunda araştırmaya katılan Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma kaygı düzeylerinin az olduğu ortaya çıkmıştır. Bu sonuç, ölçeğin maddelerine yönelik yapılan incelemelerin sonucu ile de uyumludur. Konuşma kaygısına yönelik olumsuz maddelerde olumlu, olumlu (kaygı verici) maddelerde olumsuz yönde görüş bildirilmiştir.
Konuşma kaygısı Türkçe Öğretmeni adayları Konuşma becerisi Türkçe öğretimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2 |