Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe Öğretmeni Adaylarının Konuşma Kaygılarının Değerlendirilmesi

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 2, 70 - 84, 31.12.2017

Öz

Bu çalışmada Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma kaygı düzeylerini belirlemek ve bu kaygı düzeyinin cinsiyet, sınıf değişkeni, yazma sıklığı, okuma sıklığı ile olan ilgisini tespit edebilmek amaçlanmıştır. "Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma kaygıları ne düzeydedir ve konuşma kaygı düzeyleri cinsiyete, sınıf düzeyine, yazma sıklığına, okuma sıklığına göre farklılaşmakta mıdır?" sorularına cevaplar aranacaktır. Bu çalışmada öğretmen adaylarının konuşma kaygıları, hazırlanan Likert tipi bir ölçekle ölçülmeye çalışıldığı için araştırmanın doğasına en uygun araştırma deseni olarak tarama modeli seçilmiştir. Araştırmanın evrenini 2015-2016 eğitim öğretim yılında Gazi Üniversitesi Türkçe Öğretmenliği Lisans Programında okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise (amaçlı örneklem yoluyla seçilen) Türkçe öğretmenliğinin 1 ve 4. sınıflarında okuyan toplam 194 öğrenci oluşturmaktadır. Sevim (2012) tarafından geliştirilen “Öğretmen Adaylarına Yönelik Konuşma Kaygısı Ölçeği" araştırmanın veri toplama aracıdır. Gazi Üniversitesi örnekleminde Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma kaygılarını belirlemeye yönelik kullanılan bu ölçek araştırmacı tarafından öğretmen adaylarına uygulanmıştır. Ölçek, ölçeğin uygulandığı gün içinde derse katılım sağlayan 1 ve 4. sınıf öğrencilerinin tamamına uygulanmıştır. Araştırmada ölçek aracılığıyla elde edilen veriler, IBM SPPS Stastistics 21 programı ile tek yönlü varyans analizi, bağımsız gruplar t testi, Crosstabs frekans ve yüzde hesaplamasıyla çözümlenerek yorumlanmıştır. Yapılan inceleme sonucunda araştırmaya katılan Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma kaygı düzeylerinin az olduğu ortaya çıkmıştır. Bu sonuç, ölçeğin maddelerine yönelik yapılan incelemelerin sonucu ile de uyumludur. Konuşma kaygısına yönelik olumsuz maddelerde olumlu, olumlu (kaygı verici) maddelerde olumsuz yönde görüş bildirilmiştir.

Kaynakça

  • Akkaya, A. (2012). Öğretmen adaylarının konuşma sorunlarına ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 9 (20), 405-420.
  • Altunkaya, H. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dinleme ve okuma kaygıları. Education Sciences (NWSAES), 12(3), 107-121.
  • Altunkaya, H. ve Erdem, İ. (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Okuma Kaygıları ve Okuduğunu Anlama Becerileri. Sakarya University Journal of Education, 7(1), 59-77.
  • Aşılıoğlu, B. ve Özkan, E. (2013). Ortaokul öğrencilerinin yazma kaygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi: Diyarbakır örneği. International Journal of Social Science, 6(6), 83-111. doi: 10.9761/JASSS1527.
  • Başaran, M. ve Erdem, İ. (2009). Öğretmen adaylarının güzel konuşma becerisi ile ilgili görüşleri üzerine bir araştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi 17 (3), 743-754.
  • Baki, Y. and Karakus, N. (2015). A Research on Speech Anxiety of Prospective Turkish Teachers. Anthropologist, 21(1,2), 271-276.
  • Boylu, E. ve Çangal, Ö. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Bosna-Hersekli öğrencilerin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(1), 349-368.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çeliktürk, Z. ve Yamaç, A. (2015). İlkokul ve ortaokul öğrencileri için okuma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 14 (1). 97-107.
  • İşcan, A. ve Karagöz, B. (2016). Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma kaygılarının incelenmesi (Gaziosmanpaşa üniversitesi örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 17 (3), 193-206.
  • Karakoç Öztürk, B. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Çanakkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 59-72.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kardaş, M. N. (2015). İkinci dili Türkçe olan çok dilli Türkçe öğretmeni adaylarının Türkçe konuşma kaygıları ve bu kaygılarının bazı değişkenlerle ilişkisi. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 10 (7), 541-556ç
  • Kınay, İ. ve Özkan E. (2014). Öğretmen adayları için konuşma kaygısı ölçeği (ÖAKKÖ) geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 9(5), 1747-1760.
  • Melanlıoğlu, D. (2014). Okuma kaygısı ölçeğinin psikometrik özelliklerinin belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 39(176), 95-105.
  • Lüle Mert, E. (2015). Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma kaygılarına ilişkin bir inceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(37), 784-789.
  • Sevim, O ve Gedik, M. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi [TAED], 52, 379-393.
  • Sevim, O. (2012). Öğretmen adaylarına yönelik konuşma kaygısı ölçeği: bir geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(2), 927-937.
  • Şen, Ü. ve Boylu, E. (2017). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlere yönelik yazma kaygısı ölçeğinin geliştirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(2), 1122-1132.
  • Tekin, H. (2002). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Yargı Yayıncılık.
  • Tekşan, K. (2012). Analysis of writing anxiety of secondary school students according to several variables. Educational Research and Reviews, 7(22), 487-93.
  • Temiz, E. (2015). Pedagojik formasyon alan öğretmen adaylarının konuşma kaygıları. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10/3, 985-992.
  • Uçgun, D. (2011). The study on the writing anxiety levels of primary school 6, 7 and 8th year students in terms of several variables. Educational Research and Reviews, 6(7), 542-47.
  • Uçgun, D. (2016). Ortaokul öğrencilerinin okuma ve dinleme kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(4), 1958-1970.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ülker Şen 0000-0002-1855-6336

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şen, Ü. (2017). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Konuşma Kaygılarının Değerlendirilmesi. Uluslararası Türkoloji Araştırmaları Ve İncelemeleri Dergisi, 2(2), 70-84.