Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRENCİLERİN DOĞALGAZ VE TESİSATI TEKNOLOJİSİ PROGRAMINI TERCİH ETME NEDENLERİ VE GELECEĞE YÖNELİK KARİYER PLANLARI

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 59 - 65, 12.07.2019

Öz

2018 Ağustos
ayı itibariyle yükseköğretim program kontenjanlarının % 42,28’ini ön lisans
programları oluşturmaktadır. Bu ciddi bir orandır. Ön lisans eğitimi veren
meslek yüksekokullarındaki öğrencilerin başarılı olmaları, almış oldukları
eğitimin yanında mezun olduklarında ne yapacaklarına dair bir planlarının olası
ile mümkündür. Bu planın meslek yüksekokuluna kayıt yaptırmadan önce yapılırsa
birey yüksekokulda hangi programı okumak istediğinin seçimini yapar, bu
programı severek ve isteyerek okur. Bu durumda da başarı oranı daha da yüksek
olacağı kaçınılmazdır.

 

Yüksekokullarda
öğrenim gören öğrencilerin kayıtlı oldukları programları neden tercih
ettikleri, isteyerek tercih edip etmedikleri ve aldıkları eğitim sonunda neler
yapabileceklerinin farkında olup bu doğrultuda kariyer planlarını yapmaları
gerekmektedir. Varsa kariyer engelleri bu engellerin farkına erken varmaları ve
bu engelleri ortadan kaldırmak için zaman harcamaları gerekmektedir.
Çalışmamızın temel amacı öğrencilerin gelecekte neler yapabilecekleri ve bu
planlarının meslek ile bağlantılı olup olmadığının araştırılmasıdır.

 









Bu
çalışmada Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek
Yüksekokulu ve Ordu Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu’nda
2016-2017 Eğitim-Öğretim yılında Doğalgaz ve Tesisatı Teknolojisi programında
kayıtlı 110 öğrenci çalışmamızın örneklemi olmuştur. Bu öğrencilerin, Doğalgaz
ve Tesisatı Teknolojisi programını tercih etme sebepleri ile gelecekle ilgili
kariyer planlarının görüşleri anket yoluyla alınmıştır. Anket üç kısımdan
oluşmaktadır. Birinci kısımda öğrencinin genel bilgileri, ikinci kısımda aile
ve yaşadığı bölge ile ilgili bilgiler ile birlikte bu programı neden tercih
ettiği ile ilgili sorular yer almaktadır. Son bölümde ise gelecek ile ilgili
planları ve bu planları etkileyen faktörleri belirlemek için sorular yer
almaktadır.
  

Kaynakça

  • [1] Aytaç, S. (2005). Çalışma Yaşamında Kariyer Yönetimi Planlaması Gelişimi ve Sorunları, Ezgi Kitabevi, Bursa.
  • [2] Şahin, İ., Zoraloğlu, Y. R. ve Fırat, N. Ş. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 17(3), 429-452.
  • [3] Batur, Z. ve Adıgüzel, O. (2014). Schein'in Kariyer Değerleri Perspektifinde Öğrencilerin Kariyer Tercihlerini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma: Isparta İli Fen Lisesi Öğrencileri Örneği, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 42, 327-348.
  • [4] TDK, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5cd13ff397b4c4.87957984 (07.01.2019).
  • [5] Bursalı, Y.M. ve Kök, S.B. (2018). İnsan Kaynaklarında Değişimin Yeni Yönelimi: Kariyer Yönetimi, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(3), 46-67.
  • [6] Okutan, E. ve Akbaş, M.G. (2019). 15-24 Yaş arası Öğrencilerin Kariyer Kaygılarını İncelemeye Yönelik Literatür Araştırması, Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 33-41.
  • [7] Aydın, E.B. (2007). Örgütlerde Kariyer Yönetimi, Kariyer Planlaması, Kariyer Geliştirmesi ve Bir Kariyer Geliştirme Programı Olarak Koçluk Uygulamaları, (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi), Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi İşletme Anabilim Dalı Yönetim Ve Organizasyon Bilim Dalı, Denizli.
  • [8] Özdemir, Y. ve Mazgal, S. (2012). Bir Kariyer Tercihi Olarak Girişimcilikte Dışsal Faktörlerin Etkisi: Sakarya Örneği, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi 7(1), 87-102.
Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 59 - 65, 12.07.2019

Öz

Kaynakça

  • [1] Aytaç, S. (2005). Çalışma Yaşamında Kariyer Yönetimi Planlaması Gelişimi ve Sorunları, Ezgi Kitabevi, Bursa.
  • [2] Şahin, İ., Zoraloğlu, Y. R. ve Fırat, N. Ş. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 17(3), 429-452.
  • [3] Batur, Z. ve Adıgüzel, O. (2014). Schein'in Kariyer Değerleri Perspektifinde Öğrencilerin Kariyer Tercihlerini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma: Isparta İli Fen Lisesi Öğrencileri Örneği, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 42, 327-348.
  • [4] TDK, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5cd13ff397b4c4.87957984 (07.01.2019).
  • [5] Bursalı, Y.M. ve Kök, S.B. (2018). İnsan Kaynaklarında Değişimin Yeni Yönelimi: Kariyer Yönetimi, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(3), 46-67.
  • [6] Okutan, E. ve Akbaş, M.G. (2019). 15-24 Yaş arası Öğrencilerin Kariyer Kaygılarını İncelemeye Yönelik Literatür Araştırması, Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 33-41.
  • [7] Aydın, E.B. (2007). Örgütlerde Kariyer Yönetimi, Kariyer Planlaması, Kariyer Geliştirmesi ve Bir Kariyer Geliştirme Programı Olarak Koçluk Uygulamaları, (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi), Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi İşletme Anabilim Dalı Yönetim Ve Organizasyon Bilim Dalı, Denizli.
  • [8] Özdemir, Y. ve Mazgal, S. (2012). Bir Kariyer Tercihi Olarak Girişimcilikte Dışsal Faktörlerin Etkisi: Sakarya Örneği, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi 7(1), 87-102.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İbrahim Kırbaş 0000-0002-5560-638X

Barış İşyarlar 0000-0002-7798-4680

Yayımlanma Tarihi 12 Temmuz 2019
Kabul Tarihi 27 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kırbaş, İ., & İşyarlar, B. (2019). ÖĞRENCİLERİN DOĞALGAZ VE TESİSATI TEKNOLOJİSİ PROGRAMINI TERCİH ETME NEDENLERİ VE GELECEĞE YÖNELİK KARİYER PLANLARI. Uluborlu Mesleki Bilimler Dergisi, 2(1), 59-65.
Creative Commons Lisansı
Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Uluborlu Mesleki Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.