In
this work, the approach of Erika Fischer-Lichte, one of the important
theoreticians of performance art which emerged in Europe, will be summarized
and the use of body, one of the most important production areas of performance,
will be discussed. It will talk about the concept of developing alternative
materials and methods to remove the opposition and life-art boundaries against
formalism in artistic movements, which are among the main characteristics of
performance. Within this understanding, Marina Abramović's performance of the
Rhythm series will be discussed from the perspective of breaking down the
classical norms in the world, by including the performer body and indeed all
kinds of objects.
Performance Art Body Erika Fischer-Lichte Marina Abramović Audience
Bu çalışmada, Avrupa’da ortaya çıkmış
olan performans sanatının önemli teorisyenlerinden olan Erika
Fischer-Lichte’nin yaklaşımı özetlenecek ve performansın en önemli üretim
alanlarından bir tanesi olan beden kullanımı üzerine tartışılacaktır.
Performansın temel özellikleri arasında yer alan, sanat
akımlarındaki biçimciliğe karşı muhalif ve yaşam-sanat sınırlarını ortadan
kaldırma amacıyla alternatif malzeme ve yöntemler geliştiren anlayışından
bahsedilecektir. Bu anlayış çerçevesinde, Marina Abramović’in Rhythm
serileri performanslarının, icracı bedenini
ve aslında her türden nesneyi dahil ederek, sanattaki klasik normları nasıl
parçaladığına değinilecektir.
Performans Sanatı Beden Erika Fischer-Lichte Marina Abramović Seyirci
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 6 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |