Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KEMAL İLERİCİ, ART LIFE QUADRAL HARMONY SYSTEM AND THE MUSICAL EXAMINATION OF ”EFE CAPRIS”

Yıl 2019, Sayı: 3, 53 - 71, 30.12.2019

Öz

In this study; Kemal İlerici, a composer of traditional Turkish music, will be introduced with his own Quadral Harmony System which inspired many composers to produce new pieces during and after their artistic life.The cello work “Efe Kaprisi” which he wrote in 1967 with this system will be examined in terms of musical structure. For the first time, Kemal İlerici made the suggestion that the chords composed of four inter vals can be used while harmonizing the melody-based structure of Traditional Turkish Music. From the composer's point of view, the need for the emergence of this quarter harmony; It is the structure of the traditional Turkish music that originates from the sound / pitch system feature and coincides with the tonal harmony applications. At this point, Kemal Progressici's suggestion for the polyphony of Traditional Turkish Music is thought to be important as it provides a the oretical way for the development of Modern Turkish Music. His cello Efe Kapirisi, written in 1967, was composed by this method (Quartet Harmony System).The composer first worked on this harmony system, which he had discovered in 1944, to make Turkish Music polyphonic and to put it into the Modal Turkish Music system for years.

Kaynakça

  • Akarsu, E. (2008). Türk Bestecilerinin Viyolonsel Eserleri, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanatta Yeterlik, Eskişehir

KEMAL İLERİCİ, SANAT YAŞAMI, DÖRTLÜ ARMONİ SİSTEMİ VE “EFE KAPRİSİ’NİN” MÜZİKAL AÇIDAN İNCELENMESİ

Yıl 2019, Sayı: 3, 53 - 71, 30.12.2019

Öz



Bu
çalışmada; Geleneksel Türk Müziği bestecisi olan Kemal İlerici’nin sanat yaşamı
ile döneminde ve sonrasında birçok bestecinin yeni eserler üretmesinde ilham
kaynağı olan kendisine ait “Dörtlü Armoni Sistemi” tanıtılacak,bu sistemle
1967’de yazmış olduğu “Efe Kaprisi” adlı viyolonsel eseri, müzikal yapı
bakımından
incelenecektir
Geleneksel Türk Müziği’nin ezgi
temelli yapısı armonize edilirken temelde dörtlü aralıklardan oluşmuş akorların
kullanılabileceğine ilişkin öneri ilk kez Kemal İlerici tarafından yapılmıştır.
Besteci açısından bu “dörtlü armoninin” ortaya çıkma ihtiyacı; Geleneksel Türk
Müziğinin ses/perde sistemi özelliğinden kaynaklanan ve tonal armoni
uygulamalarıyla çakışan yapısıdır. Bu noktada Kemal İlerici’nin Geleneksel Türk
Müziğinin çokseslendirilmesine ilişkin getirdiği önerinin Modern Türk Müziğinin
gelişimi açısından kuramsal bir yol sunmuş olması itibariyle önem taşıdığı düşünülmektedir.
1967'de yazılmış olan viyolonsel eseri Efe Kapírisi de bu yöntemle (Quartet
Harmony Sistemi)bestelenmiştir. 
Besteci ilk olarak 1944'te ortaya
çıkardığı bu dörtlü armoni sistemini, Türk Müziğini çoksesli hale bir getirmek
ve bunu Modal Türk Müziği sistemi içine yerleştirebilmek için yıllarca çalışmıştır.

Kaynakça

  • Akarsu, E. (2008). Türk Bestecilerinin Viyolonsel Eserleri, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanatta Yeterlik, Eskişehir
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pinar Turan

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 27 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Turan, P. (2019). KEMAL İLERİCİ, SANAT YAŞAMI, DÖRTLÜ ARMONİ SİSTEMİ VE “EFE KAPRİSİ’NİN” MÜZİKAL AÇIDAN İNCELENMESİ. Uluslarası Müzik Ve Sahne Sanatları Dergisi(3), 53-71.