Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

PANDEMİ SÜRECİNDE YÜKSEKÖĞRETİMDEKİ TİYATRO EĞİTİMİNE DAİR SORULAR/ÖNERİLER: TÜRKİYE ÖRNEĞİ

Yıl 2021, Sayı: 5, 21 - 28, 30.12.2021

Öz

Bu çalışmanın konusu; pandemi süreciyle dijitalleşen Türkiye yükseköğretimdeki tiyatro eğitimidir. Değişen dünya tiyatro disiplinini doğrudan etkilemektedir ve eğitim sorunları global, ulusal ve bölgesel ölçekte olmak üzere her geçen gün akademik alanı değişime zorlamaktadır. Çalışma kapsamında; dijitalleşmenin tiyatro eğitiminde tarih/teori/eleştiri, oyunculuk, dramatik yazarlık ve tasarım alanlarında yansımasına dair sorular sorulması, Türkiye yükseköğretimi odaklı öneriler sunulması amaçlanmaktadır. Çalışmada; 'sezgisel sorgulama' ile pandemiye ilişkinin yaşanan tecrübenin akademik alandaki etkisinin anlamı ve önemi üzerine düşünülmektedir. Nitel araştırmanın doküman analizi yöntemiyle veriler toplanarak 'kişisel bağ ve deneyim' stratejisi ile öneriler sunulmaktadır.

Kaynakça

  • Agamben, G. (2020, 4 Kasım). Ev Alev Alev Yanarken (Çev: Ali Artun), eskop.https://www.e-skop.com/skopbulten/ev-alev-alev-yanarken/5924. (Erişim tarihi: 2021, 3 Mart)
  • Balme, C. (t.y.). Theatre and Globalization. Coursera, https://www.coursera.org/learn/global-theatre. (Erişim tarihi: 2021, 5 Mart)
  • WHO/Europe. Coronavirus disease (COVID-19) pandemic. https://www.euro.who.int/en/health-topics/healthemergencies/coronavirus-covid-19/novel-coronavirus-2019-ncov. (Erişim tarihi: 2021, 1 Mart)
  • Culwell-Block, L. (2020, 31 Ağustos). How Top University Theatre Programs are Handling the Current Health Crisis. Playbill, http://www.playbill.com/article/how-top-university-theatre-programs-are-handling-the-current-health-crisis. (Erişim tarihi: 2021, 4 Mart)
  • Davis, T. C. (2020, 23 Mart). Teaching Performing Arts During the Pandemic, HowlRound Theatre Commons. https://howlround.com/teaching-performing-arts-during-pandemic. (Erişim tarihi: 2021, 4 Mart)
  • Docherty, A. (t.y.). Who can take this course?. edX. https://www.edx.org/course/writing-successfully-for-the-stage?index=product&queryID=914b37509f284ea1036c8d2a9e78beb9&position=18. (Erişim tarihi: 2021, 10 Mart)
  • http-1: HASTAC. https://www.hastac.org/blogs/brinker-ferguson/2020/03/10/online-resources- teaching-context-covid-19. (Erişim tarihi: 2021, 4 Mart)
  • http-2: ATHE. https://www.athe.org/page/resources_teaching_online. (Erişim tarihi: 2021, 4 Mart)
  • Jones, J. (2020). Educational Theatre in the Time of COVID-19. (Vol. 7). ArtsPraxis. New York Üniversitesi. https://sites.google.com/nyu.edu/artspraxis/2020/volume-7-issue-2a. (Erişim tarihi: 2021, 12 Mart)
  • Kluge, H. H. P. (2021, 25 Şubat). Statement – Update on COVID-19: WHO/Europe calls for action on post-COVID conditions/’long COVID’. WHO/Europe. https://www.euro.who.int/en/mediacentre/sections/statements/2021/statement-update-on-covid-19-whoeurope-calls-for-action-on-post-covid conditionslong-covid. (Erişim tarihi: 2021, 1 Mart)
  • Leavy, M. A. (2020, 27 Nisan). Teaching Acting in the Time of COVID-19: Where is Everybody?, UC Davis Blog. https://www.ucdavis.edu/arts/blog/teaching-acting-time-covid/. (Erişim tarihi: 2021, 4 Mart)
  • Saraç, Y. (2020, 18 Mart). Basın Toplantısı. YÖK Covid-19 Bilgilendirme/Alınan Kararlar. https://covid19.yok.gov.tr/Documents/alinan-kararlar/03-uzaktan-egitime-iliskin-alinan-karar.pdf. (Erişim tarihi: 2021, 1 Mart)
  • Saraç, Y. (2020, 26 Mart). Uzaktan Eğitim ve YKS Ertelemesine İlişkin. YÖK Covid-19 Bilgilendirme/Alınan Kararlar. https://covid19.yok.gov.tr/Documents/alinan-kararlar/04-uzaktan-egitim-ve-yks-ertelenmesine-iliskin.pdf. (Erişim tarihi: 2021, 1 Mart)
  • Saraç, Y. (2020, 20 Nisan). Pandemi Günlerinde Türk Yükseköğretimi. YÖK/Covid-19 Bilgilendirme. https://covid19.yok.gov.tr/Sayfalar/HaberDuyuru/pandemi-gunlerinde-turkyuksekogretimi.aspx. (Erişim tarihi 2021, 1 Mart)
  • Schechner, R. (t.y.). Introduction to Performance Studies. Coursera,https://www.coursera.org/learn/richard-schechners-introduction-to-performance-studies. (Erişim tarihi 2021, 10 Mart)
  • Schechner, R. Forum: After Covid-19, What?. (2020). The Drama Review, 64(3). MIT Press Journals, https://doi.org/10.1162/dram_e_00960. (Erişim tarihi: 2021, 12 Mart)
  • Sicre, D. (2020, 11 Mart). Teaching Theatre Online: A Shift in Pedagogy Amidst Coronavirus Outbreak. Google Documents, https://docs.google.com/document/d/1ikeJ_frOOEUa50CLAdz86hq5CxQwBQ2T4hbSI2nYdM/edit. (Erişim tarihi: 2021, 5 Mart)
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2020, 13 Mart). Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde Koronavirüs Zirvesi Düzenlendi. T.C. Sağlık Bakanlığı/Haberler. https://www.saglik.gov.tr/TR,64414/cumhurbaskanligi-kulliyesinde-koronavirus-zirvesi-duzenlendi.html. (Erişim tarihi: 2021, 11 Mart)
  • T.C Sağlık Bakanlığı. (2020, 7 Aralık). Covid-19 (SARS-CoV-2 Enfeksiyonu) Genel Bilgiler, Epidemiyoloji ve Tanı. T.C. Sağlık Bakanlığı Covid-19 Bilgilendirme Sayfası. https://covid19.saglik.gov.tr/Eklenti/39551/0/covid19rehberigenelbilgilerepidemiyolojivetanipdf.pdf. (Erişim tarihi: 2021, 11 Mart)
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2021, 25 Şubat). Genel Koronavirüs Tablosu. T.C. Sağlık Bakanlığı Covid-19 Bilgilendirme Sayfası. https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66935/genel-koronavirus-tablosu.html. (Erişim tarihi: 2021, 1 Mart)
  • Tiyatro Dergisi. (2020, 2 Kasım). Tiyatro Kooperatifi ‘5G:XR Brighton & İstanbul’ Projesinde!. https://tiyatrodergisi.com.tr/tiyatro-kooperatifi-5gxr-brighton-istanbul-projesinde/. (Erişim Tarihi: 2021, 27 Mart)
  • YÖK Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği. (11 Mayıs 2020). Üniversitelerdeki Sınavlara İlişkin Karar. YÖK Covid-19 Bilgilendirme/Alınan Kararlar. https://covid19.yok.gov.tr/Documents/alinan-kararlar/19-universitelerdeki-sinavlara-iliskin-karar.pdf. (Erişim tarihi: 2021, 1 Mart)
  • Yükseköğretim Kurumu. (2021a, 18 Şubat). Pandemi Sürecinde Online Eğitimin Verimliliğine İlişkin Öğretim Elemanı Anket Raporu. YÖK/Haber Belgeleri. https://www.yok.gov.tr/HaberBelgeleri/Haber%20%c4%b0%c3%a7erisindeki%20Belgeler/Dosyalar/2021/ogretim-elemani-anket-sonuclari.pdf. (Erişim tarihi: 2021, 3 Mart)
  • Yükseköğretim Kurumu. (2021b, 18 Şubat). Pandemi Sürecinde Online Eğitimin Verimliliğine İlişkin Öğrenci Anket Raporu. YÖK/ Haber Belgeleri. https://www.yok.gov.tr/HaberBelgeleri/Haber%20%c4%b0%c3%a7erisindeki%20Belgeler/Dosyalar/2021/ogrenci-anket-sonuclari.pdf. (Erişim tarihi: 2021, 3 Mart)

Questions/ Suggestions About Theater in Higher Education in The Pandemic: The Case Of Turkey

Yıl 2021, Sayı: 5, 21 - 28, 30.12.2021

Öz

The subject of this paper is theater education in higher education in Turkey which digitized during the pandemic. The changing circumstance around the world is also affecting the discipline of theatre and academia is forced to find global, national, and regional solutions to these new problems about theatre education. In the scope of this study, it is intended to ask questions about the reflection of digitalization in theater education after the pandemic in the fields of history/theory/criticism, acting, playwriting, and stage design and to serve suggestions that focus on Turkey's higher education. In the study it is contemplated on the meaning and importance of pandemic that affected the academic field by 'heuristic inquiry'. Data is collected through the document analysis method of qualitative research and suggestions are presented with the strategy of 'personal bond and experience'.

Kaynakça

  • Agamben, G. (2020, 4 Kasım). Ev Alev Alev Yanarken (Çev: Ali Artun), eskop.https://www.e-skop.com/skopbulten/ev-alev-alev-yanarken/5924. (Erişim tarihi: 2021, 3 Mart)
  • Balme, C. (t.y.). Theatre and Globalization. Coursera, https://www.coursera.org/learn/global-theatre. (Erişim tarihi: 2021, 5 Mart)
  • WHO/Europe. Coronavirus disease (COVID-19) pandemic. https://www.euro.who.int/en/health-topics/healthemergencies/coronavirus-covid-19/novel-coronavirus-2019-ncov. (Erişim tarihi: 2021, 1 Mart)
  • Culwell-Block, L. (2020, 31 Ağustos). How Top University Theatre Programs are Handling the Current Health Crisis. Playbill, http://www.playbill.com/article/how-top-university-theatre-programs-are-handling-the-current-health-crisis. (Erişim tarihi: 2021, 4 Mart)
  • Davis, T. C. (2020, 23 Mart). Teaching Performing Arts During the Pandemic, HowlRound Theatre Commons. https://howlround.com/teaching-performing-arts-during-pandemic. (Erişim tarihi: 2021, 4 Mart)
  • Docherty, A. (t.y.). Who can take this course?. edX. https://www.edx.org/course/writing-successfully-for-the-stage?index=product&queryID=914b37509f284ea1036c8d2a9e78beb9&position=18. (Erişim tarihi: 2021, 10 Mart)
  • http-1: HASTAC. https://www.hastac.org/blogs/brinker-ferguson/2020/03/10/online-resources- teaching-context-covid-19. (Erişim tarihi: 2021, 4 Mart)
  • http-2: ATHE. https://www.athe.org/page/resources_teaching_online. (Erişim tarihi: 2021, 4 Mart)
  • Jones, J. (2020). Educational Theatre in the Time of COVID-19. (Vol. 7). ArtsPraxis. New York Üniversitesi. https://sites.google.com/nyu.edu/artspraxis/2020/volume-7-issue-2a. (Erişim tarihi: 2021, 12 Mart)
  • Kluge, H. H. P. (2021, 25 Şubat). Statement – Update on COVID-19: WHO/Europe calls for action on post-COVID conditions/’long COVID’. WHO/Europe. https://www.euro.who.int/en/mediacentre/sections/statements/2021/statement-update-on-covid-19-whoeurope-calls-for-action-on-post-covid conditionslong-covid. (Erişim tarihi: 2021, 1 Mart)
  • Leavy, M. A. (2020, 27 Nisan). Teaching Acting in the Time of COVID-19: Where is Everybody?, UC Davis Blog. https://www.ucdavis.edu/arts/blog/teaching-acting-time-covid/. (Erişim tarihi: 2021, 4 Mart)
  • Saraç, Y. (2020, 18 Mart). Basın Toplantısı. YÖK Covid-19 Bilgilendirme/Alınan Kararlar. https://covid19.yok.gov.tr/Documents/alinan-kararlar/03-uzaktan-egitime-iliskin-alinan-karar.pdf. (Erişim tarihi: 2021, 1 Mart)
  • Saraç, Y. (2020, 26 Mart). Uzaktan Eğitim ve YKS Ertelemesine İlişkin. YÖK Covid-19 Bilgilendirme/Alınan Kararlar. https://covid19.yok.gov.tr/Documents/alinan-kararlar/04-uzaktan-egitim-ve-yks-ertelenmesine-iliskin.pdf. (Erişim tarihi: 2021, 1 Mart)
  • Saraç, Y. (2020, 20 Nisan). Pandemi Günlerinde Türk Yükseköğretimi. YÖK/Covid-19 Bilgilendirme. https://covid19.yok.gov.tr/Sayfalar/HaberDuyuru/pandemi-gunlerinde-turkyuksekogretimi.aspx. (Erişim tarihi 2021, 1 Mart)
  • Schechner, R. (t.y.). Introduction to Performance Studies. Coursera,https://www.coursera.org/learn/richard-schechners-introduction-to-performance-studies. (Erişim tarihi 2021, 10 Mart)
  • Schechner, R. Forum: After Covid-19, What?. (2020). The Drama Review, 64(3). MIT Press Journals, https://doi.org/10.1162/dram_e_00960. (Erişim tarihi: 2021, 12 Mart)
  • Sicre, D. (2020, 11 Mart). Teaching Theatre Online: A Shift in Pedagogy Amidst Coronavirus Outbreak. Google Documents, https://docs.google.com/document/d/1ikeJ_frOOEUa50CLAdz86hq5CxQwBQ2T4hbSI2nYdM/edit. (Erişim tarihi: 2021, 5 Mart)
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2020, 13 Mart). Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde Koronavirüs Zirvesi Düzenlendi. T.C. Sağlık Bakanlığı/Haberler. https://www.saglik.gov.tr/TR,64414/cumhurbaskanligi-kulliyesinde-koronavirus-zirvesi-duzenlendi.html. (Erişim tarihi: 2021, 11 Mart)
  • T.C Sağlık Bakanlığı. (2020, 7 Aralık). Covid-19 (SARS-CoV-2 Enfeksiyonu) Genel Bilgiler, Epidemiyoloji ve Tanı. T.C. Sağlık Bakanlığı Covid-19 Bilgilendirme Sayfası. https://covid19.saglik.gov.tr/Eklenti/39551/0/covid19rehberigenelbilgilerepidemiyolojivetanipdf.pdf. (Erişim tarihi: 2021, 11 Mart)
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2021, 25 Şubat). Genel Koronavirüs Tablosu. T.C. Sağlık Bakanlığı Covid-19 Bilgilendirme Sayfası. https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66935/genel-koronavirus-tablosu.html. (Erişim tarihi: 2021, 1 Mart)
  • Tiyatro Dergisi. (2020, 2 Kasım). Tiyatro Kooperatifi ‘5G:XR Brighton & İstanbul’ Projesinde!. https://tiyatrodergisi.com.tr/tiyatro-kooperatifi-5gxr-brighton-istanbul-projesinde/. (Erişim Tarihi: 2021, 27 Mart)
  • YÖK Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği. (11 Mayıs 2020). Üniversitelerdeki Sınavlara İlişkin Karar. YÖK Covid-19 Bilgilendirme/Alınan Kararlar. https://covid19.yok.gov.tr/Documents/alinan-kararlar/19-universitelerdeki-sinavlara-iliskin-karar.pdf. (Erişim tarihi: 2021, 1 Mart)
  • Yükseköğretim Kurumu. (2021a, 18 Şubat). Pandemi Sürecinde Online Eğitimin Verimliliğine İlişkin Öğretim Elemanı Anket Raporu. YÖK/Haber Belgeleri. https://www.yok.gov.tr/HaberBelgeleri/Haber%20%c4%b0%c3%a7erisindeki%20Belgeler/Dosyalar/2021/ogretim-elemani-anket-sonuclari.pdf. (Erişim tarihi: 2021, 3 Mart)
  • Yükseköğretim Kurumu. (2021b, 18 Şubat). Pandemi Sürecinde Online Eğitimin Verimliliğine İlişkin Öğrenci Anket Raporu. YÖK/ Haber Belgeleri. https://www.yok.gov.tr/HaberBelgeleri/Haber%20%c4%b0%c3%a7erisindeki%20Belgeler/Dosyalar/2021/ogrenci-anket-sonuclari.pdf. (Erişim tarihi: 2021, 3 Mart)
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Duygu Çelik 0000-0002-0352-6740

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 3 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Çelik, D. (2021). PANDEMİ SÜRECİNDE YÜKSEKÖĞRETİMDEKİ TİYATRO EĞİTİMİNE DAİR SORULAR/ÖNERİLER: TÜRKİYE ÖRNEĞİ. Uluslarası Müzik Ve Sahne Sanatları Dergisi(5), 21-28.